Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 12:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzegtermijn CAO Onderwijs VO
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
grullins

Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 14:43    Onderwerp: Opzegtermijn CAO Onderwijs VO Reageer met quote Naar onder Naar boven

HELP!!!

Hallo,

Ik zit al 8 jaar op kantoor als OOP op een middelbar school. Er is geen kans van doorgroei, en ik zit op het hoogste punt van Schaal 6 OOP. Vorig jaar had ik een kans van een baan (twee maal huidig salaris) en er kon geen flexibiliteit geleend worden qua opzegtermijn, reden = "je hebt te veel kennis opgebouwd om binnen 4 weken weg te gaan". CAO Onderwijs kent 3 maanden opzegtermijn! Inmiddels zijn twee collega OOPers weggegaan zonder 3 maanden op te geven. Een binnen een maand, en een binnen 3 dagen weg. Ik heb een nieuwe baan gevonden met 1000 Euro per maand meer salaris, doorgroeimogelijkheden o.a. en ik wil dit baan nemen en een maand opzegtermijn geven. Mijn vraag is, kan ik de voorbeelden van twee collegas geven of moet ik mij uitkopen van de overige twee maanden opzegtermijn? Mad

Alvast Bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de teksten die ik kan vinden, geldt die termijn alleen voor de werkgever; de werknemer heeft in die teksten een opzegtermijn van één maand en bij een dienstverband langer dan 15 jaar twee maanden.

Dus wat staat er letterlijk in je cao en in je contract over opzegging ?
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een beroep op gelijke behandeling is in ieder geval het proberen waard. Hadden de andere 2 OOPers ook meer dan een jaar gewerkt (anders hadden ze een kortere opzegtermijn lees ik in de CAO) en een beetje een soortgelijke functie?

Ik vind 3 maanden overigens wel erg lang, en zeker onredelijk voor iemand die niet kan doorgroeien en een mooie baan aangeboden krijgt. Of de rechter dat ook zou vinden weet ik niet, voor een uitkoopbedrag is natuurlijk ook wel wat te zeggen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
In de teksten die ik kan vinden, geldt die termijn alleen voor de werkgever; de werknemer heeft in die teksten een opzegtermijn van één maand en bij een dienstverband langer dan 15 jaar twee maanden.

Dus wat staat er letterlijk in je cao en in je contract over opzegging ?

Ik heb deze tekst gevonden.
Quote:
4.4 Opzeggingstermijn
1 In geval van opzegging van een verlengd dienstverband voor bepaalde tijd, van een
dienstverband voor onbepaalde tijd en in geval van tussentijdse opzegging van een
(verlengd) dienstverband voor bepaalde tijd nemen zowel de werkgever als de
werknemer, tenzij er sprake is van opzegging op grond van artikel 4.1 lid 1 onder b, de
volgende opzeggingstermijn in acht:
- tenminste één maand indien het dienstverband zes maanden of minder heeft
geduurd;
- tenminste twee maanden indien het dienstverband meer dan zes maanden, doch
minder dan twaalf maanden heeft geduurd;
- tenminste drie maanden indien het dienstverband twaalf maanden of meer
heeft geduurd.
2 Indien de opzeggingstermijn die bij wijze van overgangsbepaling is voorgeschreven
op grond van art. XXI van de Wet van 14 mei 1998 (Stb. 300, 1998) langer is dan de
opzeggingstermijn, genoemd in dit artikel, geldt voor de werkgever de termijn volgens
voornoemde Wet.
3 Met wederzijds goedvinden kan van de in lid 1 en 2 genoemde termijnen worden
afgeweken.
grullins

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het staat in de CAO:

4.a.4 Opzeggingstermijn
1 In geval van opzegging van een verlengd dienstverband voor bepaalde tijd, van een dienstverband voor onbepaalde tijd en in geval van tussentijdse opzegging van een (verlengd) dienstverband voor bepaalde tijd nemen zowel de werkgever als de werknemer, tenzij er sprake is van opzegging op grond van artikel 4.a.1 lid 1 onder b, de volgende opzeggingstermijn in acht:
a tenminste één maand indien het dienstverband zes maanden of minder heeft geduurd,

b tenminste twee maanden indien het dienstverband meer dan zes maanden, doch minder dan twaalf maanden heeft geduurd,

c tenminste drie maanden indien het dienstverband twaalf maanden of meer heeft geduurd.
grullins

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een van de OOP was in dienst 12 jaar als ICT medewerker. Die is binnen 1 maand weggegaan. Ander werkte 2,5 jaar als mijn naaste collega. Hij gaf opzeg aan op dinsdag en werkte vrijdag voor het laatste.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ouch.. Ik had een CAO voor het basisonderwijs gevonden Sad

Wat je zou kunnen proberen is ontbinding te vragen aan de rechter. Want juist het feit dat je hier niet verder kunt en elders wel is in de rechtspraak een belangrijke reden ook voor het standpunt van de werknemer te kiezen.
Bekijk de homepage
grullins

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt jullie allebei. Dit vind ik een goed plan van actie. Ik ga maandag opzeggen, dus even duimen!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds