Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 8:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid tabaksfabrikanten/fast-food ketens
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tadek

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2006 9:37    Onderwerp: Aansprakelijkheid tabaksfabrikanten/fast-food ketens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kijkt men hier aan tegen de wettelijke aansprakelijkheid van tabaksfabrikanten en/of fast-food ketens voor de mogelijke schade die zij toebrengen aan "benadeelden".

Als de eerste hobbel kan worden genomen en er van uit kan worden gegaan dat de bedoelde produkten schade toebrengen aan de belangen van de benadeelde (gezondheid), hoe zullen de verschillende factoren van de aansprakelijkheidswetgeving (m.n. 6:162) dan worden beoordeeld?

Is het gedrag onrechtmatig? Of ketst de eventuele claim hier al af op bijvoorbeeld "waarschijnlijkheid van de schade" of wellicht eerder op het feit dat de fabrikanten, in ieder geval tegenwoordig, "voldoende voorzorgsmaatregelen nemen" door middel van de levensgrote waarschuwingen? Dit laatste is dan weer niet het geval bij bijvoorbeeld een bedrijf als McDonalds, maar dit ketst wellicht al af op onvoldoende verband tussen gedraging en de schade.

Of ketst een eventuele claim eerder af bij de "toerekening" vraag en dan met name de "eigen schuld" van de benadeelde?

Ik heb even het forum doorgestruind maar zag hier nog niet echt een discussie over terug. Ben benieuwd!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
AikiNick

AikiNick

Leeftijd: 62

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2006 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind fastfood minder aansprakelijk omdat dit niet aangetoond direct een verslavende werking heeft op de doorsnee mens.
Bij tabac is dit geheel anders. Tabac is aangetoond verslavend bij het overgrote deel van de mensen. Die afhankelijkheid die je creeert is bovendien aangetoond uitermate schadelijk.
Ja, willens en wetens produceren deze fabrikanten een uiterst dubieus product. Zoals elk commercieel bedrijf streven tabacsproducenten omzet en winst vergroting na. Oftewel, ze zullen hoe dan ook moeten proberen meer mensen aan meer roken moeten brengen. Ondanks de wetenschap dat dit grote gezondheidsrisico´s met zich meebrengt.
Het maffe is dat onze drugs en medicijnenwet juist zo streng is. Als er een medicinaal middel is dat uiterst effectief is, duurt dit jaren voordat het op de markt komt.
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat je ze allebei niet kunt aanspreken op schade. Het is immers wereldwijd bekend welke schade tabak aanricht voor je gezondheid. Je kunt je dan niet meer beroepen op enige aansprakelijkheid van de producent, mijns inziens.
Volgens mij zijn er wel degelijk onderzoeken die ook aantonen dat junk-food een verslavend effect heeft. Dit is volgens mij wel pas als je echt dagelijks of iniedergeval meerdere keren per week junk-food eet. Maar dan treedt er wel een verslavend effect op. Het is ook zo dat junk-food ketens minder waarschuwen voor de nadelige effecten, die er wel duidelijk zijn. Maar toch vind ik ook dat zij niet aangesproken kunnen worden. Je bepaalt zelf wat je in je mond stopt. Er rust dan in mijn ogen ook wel een soort onderzoeksplicht op de consument om zelf uit te zoeken of het gezond of niet gezond voor je is.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2006 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij Eva aan. De claims die hier en daar zijn toegekend hebben voor zover ik weet ook alleen betrekking op mensen die met roken begonnen zijn voordat het schadelijke effect algemeen bekend werd, terwijl de fabrikanten toen al van dit effect wisten maar de onderzoeken geheim probeerden te houden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat McDonalds tegen een veroordeling aan zal lopen, tenzij wat er in dat spul zit nog veel schadelijker blijkt dan met het blote oog al is waar te nemen.

Desalniettemin kan het voor McDonalds wel verstandig zijn om de klanten te gaan wijzen op de nadelige effecten van dagelijks bezoek, zoals toetsenborden al jarenlang stickers hebben die waarschuwen voor RSI.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, het zou zeker verstandig zijn van fastfood ketens om wat meer te wijzen op de nadelige gevolgen van het eten. Het zou een eventuele schadeclaim, in de VS dan waar dat toch eerder wordt toegewezen, kunnen voorkomen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Echt onzin als claims op dit gebied zouden worden toegewezen. In je hart weet je altijd wel of iets wel of niet goed voor je is. Dat je je hart niet altijd volgt is prima, maar stel een fabrikant of leverancier daar niet voor aansprakelijk.

V.w.b. het waarschuwen door fast food ketens: kom, we worden doodgegooid met informatie over de gevaren van een onevenwichtig voedingspatroon. Autofabrikanten hoeven toch ook niet te roepen dat je een ongeluk met hun produkt kunt krijgen? Of meneer Spa die moet waarschuwen dat je niet 5 liter van dat spul in 2 uur moet drinken?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor iemand die opgroeit in een fastfood-cultuur is het misschien minder duidelijk dat er ook zoiets bestaat als bruine boterhammen. Nu ben ik het wel met je eens dat claims tegen fastfood ketens niet toegewezen dienen te worden, maar als McDonalds nu reclamecampagnes zou gaan voeren voor bepaalde producten die oh zo gezond zouden zijn, wordt het een andere zaak. Een tijdje terug was er een hele low-carb hype in de VS (ik gok veroorzaakt door Oprah) waardoor opeens niet meer vet als de grote kwaaddoener werd gezien maar koolhydraten. Als McDonalds daar dan te veel op in speelt en de indruk gaat wekken dat je van een vette hamburger met vette saus gevouwen in een "low-carb" stukje deeg af zou vallen, kan het richting aansprakelijkheid gaan.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, er zijn in de VS gezinnen die gewoon elke dag naar de McDonalds gaan. Nu zijn dit meestal de gezinnen met de lagere inkomens en die waarschijnlijk geen toegang hebben tot de schijf van vijf zeg maar.

Nu wil ik daarmee absoluut niet de aansprakelijkheid van fastfoodketens aantonen, want zoals ik al eerder zei ben ik daar op tegen, maar ze lopen wellicht in de VS wel de kans ooit aansprakelijk gehouden te worden. Het zou op zich goed zijn om, net als bij tabak, te wijzen op de schadelijke gevolgen van het eten. Bijvoorbeeld door een bord in de zaak neer te zetten ofzo.
Je ziet trouwens wel dat ze de laatste tijd toch zijn gekomen met wat gezondere producten, zoals salades ( moet je dus wel de dressing van 1000 calorieen weglaten!!) en shakes enzo en toch wel proberen in te spelen op de wat gezondere trend.

Maar al met al ben ik het met het principe eens dat je zelf bepaalt wat je in je mond stopt en dat je dan niet achteraf iemand anders daarvoor aansprakelijk kan stellen.
Tadek

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 06 mrt 2006 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben het helemaal met de meesten eens. Als McDonalds aansprakelijk wordt gesteld dan is het hek van de dam en zullen vele voedingsfabrikanten die gewoon in de schap bij een willekeurige supermarkt liggen aan de slag moeten om de aansprakelijkheid te omzeilen.

Maar wat ik nog niet terugzie is een reactie waar de aansprakelijkheid precies op afketst? Is het gedrag niet onrechtmatig van McDonalds of is er sprake van eigen schuld en kan het gedrag McDonalds niet worden toegerekend? Ik persoonlijk denk dat het bij de "onrechtmatigheid" afketst maar dan met name om dat het enkele aanbieden geen schade toebrengt en dat het tevens niet te bewijzen is, noch waarschijnlijk is dat een matig gebruik schade toebrengt. Een overmatig gebruik is dan eigenlijk een soort roekeloosheid van de consument waar McDonalds geen rekening mee hoeft te houden...of.....????
Bekijk de homepage
Xman83

Xman83

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 3:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik denk dat het op de causaliteit afketst. Je kan niet 100% zeker weten dat de schade aan longen nou door de sigaret of door iets anders bijvoorbeeld luchtverontreiniging is veroorzaakt. Dat is medisch nog niet mogelijk naar mijn weten. Zelfde geld voor fastfood vind ik, kwam het nou door de big macs of door teveel marsjes eten Smile
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verder is het geen gedraging van die ander, maar een gedraging van jezelf waardoor je schade lijdt.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Verder is het geen gedraging van die ander, maar een gedraging van jezelf waardoor je schade lijdt.

Niet helemaal mee eens. Zolang je kunt aantonen dat de schade direct in verband staat met het eetpatroon is het óók de gedraging van McDonalds waardoor je schade lijdt.

Stel ik prepareer een giftig broodje kaas en leg het op tafel. Een tijdje later kom je binnen, eet het broodje op, en lijdt schade. Dan lijdt je natuurlijk schade door je eigen gedraging, maar ook door mijn gedraging. In dit geval is mijn gedraging overduidelijk onrechtmatig. In het geval van McDonalds is die onrechtmatigheid minder duidelijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Xman83 schreef:
ik denk dat het op de causaliteit afketst. Je kan niet 100% zeker weten dat de schade aan longen nou door de sigaret of door iets anders bijvoorbeeld luchtverontreiniging is veroorzaakt. Dat is medisch nog niet mogelijk naar mijn weten. Zelfde geld voor fastfood vind ik, kwam het nou door de big macs of door teveel marsjes eten Smile

100% zekerheid hoeft ook niet. Als je kunt aantonen dat het waarschijnlijker is dan niet, zit je al goed. Voor specifieke gevallen moet dat zeker te doen zijn.

Ook het probleem dat je wellicht niet kunt aantonen welke fastfoodfabrikant schuld heeft aan een specifiek geval is niet onoverkomelijk dankzij het DES-arrest.

Het lijkt me veel eerder af te ketsen op de (on)rechtmatigheid van de gedraging. Daarbij speelt dan bijvoorbeeld een rol hoe ongezond de producten echt zijn, de manier waarop McDonalds die producten aan de man probeert te brengen, en het al dan niet nalaten voldoende voor de gevaren te waarschuwen.
Xman83

Xman83

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou je het gevaarzetting kunnen noemen van die bedrijven? Omdat die bedrijven niet waarschuwen voor schade maar deze wel dus onstaat. Dat zou de onrechtmatigheid bevestigen. Als je dus de kelderluikcriteria toepast?

Maar ik denk dat de eigen schuld op grond van de wet ook wel een grote invloed zal hebben bij zo'n proces in Nederland in negatieve zin voor slachtoffers. 100% schadevergoeding zit er zeker niet in vind ik.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteindelijk is de vraag of de bedrijven zich gedragen in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt. Er is een element van gevaarzetting aan te wijzen, maar in mijn ogen niet op een manier die maatschappelijk niet door de beugel kan. Ik denk dat we het daar op dit moment eigenlijk allemaal wel over eens zijn (niemand in deze thread verwacht dat een claim kans maakt), maar na 10 jaar verdergaande "veramerikanisering" van de maatschappij denken wij (en de rechter) daar in 2016 misschien heel anders over. Daarom zou het voor McDonalds geen kwaad kunnen om nu alvast na te denken over betere voorlichting, of om in ieder geval de maatschappelijke ontwikkelingen goed in de gaten te houden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds