Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 22:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is de taak van rechter in onze samenleving?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Misschien is het trouwens niet buitengewoon handig om een bericht te posten dat meer dan tien A4'tjes in word is. Dat is een regelrechte paper. Dat is wel erg veel om te lezen, en bovendien is dat erg lastig reageren.

Misschien wel maar men kan geen paard al lopende beslaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat moge waar zijn, maar zo ziet men door de bomen het bos niet meer. Bovendien is meer niet altijd, en zeker niet te allen tijde, beter.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
maar zo ziet men door de bomen het bos niet meer

Elke medaille heeft een keerzijde Razz

Quote:
Bovendien is meer niet altijd, en zeker niet te allen tijde, beter.

yep, zo klaar als een klontje
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, waar gehakt wordt vallen spaanders... Puh
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hahaha
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En, wat is de taak van de rechter???????????
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
En, wat is de taak van de rechter???????????

Het wachten is op de eerste persoon die inhoudelijk wil reageren op het virtueel gevelde bos van Abraxes. Simone, voel je je geroepen? Wink
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, waar het mij dus oorspronkelijk om ging, was dat het niet de taak van de rechter is om de grens grondrechten te bepalen. Het komt voor dat een rechter gedwongen wordt daarover toch uitspraak te doen, en misschien is dat wel niet heel erg. Belangrijk is echter dat de wetgever zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan het bepalen van de grenzen van grondrechten. Omdat het om behoorlijk politieke keuzes gaat is het van belang dat de wetgever hier een grote rol in speelt en het de rechter zo makkelijk mogelijk maakt.

P.S. Ik vond het lezen van dat bos teveel werk, dus start ik gewoon weer even door de oorspronkelijke bedoeling van dit topic te herhalen.

P.P.S. Zal ik (delen van) mijn scriptie als reactie posten?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had toch al een nette korte link geplaatst? Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik had toch al een nette korte link geplaatst? Wink

Dat was vóór het bos van Abraxes, dus kan er geen inhoudelijke reactie op zijn geweest. Ook al weet ik niet wat Abraxes ons eigenlijk heeft verteld Wink
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Quote:
Het komt voor dat een rechter gedwongen wordt daarover toch uitspraak te doen, en misschien is dat wel niet heel erg. Belangrijk is echter dat de wetgever zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan het bepalen van de grenzen van grondrechten. Omdat het om behoorlijk politieke keuzes gaat is het van belang dat de wetgever hier een grote rol in speelt en het de rechter zo makkelijk mogelijk maakt.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen de praktijk is dat de wetgever niet altijd alles in hele duidelijke, vastomlijnde bewoordingen kan vastleggen. En dan krijg je dus, bij bijv. de vrijheid van meningsuiting, dat een rechter zich over bepaalde dingen (mohammed cartoons) moet uitspreken. Ik zie niet wat daar mis mee is. Ik zie ook niet hoe de wetgever bijv. zo' n dergelijk grondrecht zo kan omschrijven dat het altijd duidelijk is wat eronder valt.
Gijs van Breugel Need

Gijs van Breugel Need

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2006 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basistaak van de rechter zou ik stellen als: Het beschermen van de persoon tegen zichzelf.
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik ruzie heb met, laten we zeggen, een vervelende energieleverancier Wink en die wil veel geld van mij zien, wil ik echt niet tegen mezelf beschermd worden, hoor!
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat ik de vraag die ik voor ogen heb iets scherper stellen. Welke taak heeft de rechter in het vaststellen wat rechtens is? Heeft de rechter een rechtsvormende taak? In hoeverre is het wenselijk dat de wetgever aan de rechter veel ruimte laat om het recht in te vullen?

@ Eva: Ik weet natuurlijk wel dat het onmogelijk is om middels wetgeving aan te geven wat precies de grens tussen grondrechten is. Wat de wetgevr wel kan doen is bijvoorbeeld van bepaalde zaken een overtreding maken. Een simpel voorbeeld is het strafbaar stellen van belediging (wat uiteraard allang strafbaar is), met een overweging in de Memorie van Toelichting hoede wetgever denkt dat dit delict zich verhoudt tot grondrechten. Ook zou je kunnen denken aan een debat in het parlement waarin stelling wordt genomen over de toelaatbaarheid van een aantal zaken. Dit zijn absoluut geen zaligmakende middelen, maar het helpt de rechter wel iets met het vorm geven aan het recht in concrete gevallen. Overigens is dit typisch een van die vragen waarbij ik er theoretisch wel een beetje uit ben, maar ik tegelijk het probleem heb dat wat ik als theoretisch wenselijk beschouw, volgens mij niet praktisch haalbaar is. Ik sta dus open voor suggesties. Very Happy
Eva

Eva

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het ook voor het grote deel wel met je eens. Maar ik denk dat het er zo ook al aan toe gaat in de praktijk. De wetgever geeft in de MvT al vaak een aantal voorbeelden en ik denk dat de rechter daar dus nu ook al naar kijkt. Maar je zult natuurlijk nooit alle mogelijkheden kunnen behandelen en er zullen dus dikwijls gevallen blijven voorkomen die nergens als voorbeeld behandeld zijn. En dan vormt de rechter inderdaad het recht. Ik zelf vind daar helemaal niks mis mee. Misschien wel omdat ik zelf rechter wil worden en zo zelf alle macht in handen wil hebben ofzo?!!!! Laughing Very Happy Nee maar effe serieus, ik vind dat de wetgever voor het grootste deel de wetten moet vormen en dat de rechter het laatste deeltje af mag maken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds