Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 20 jun 2025 15:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Redelijk contact van systeembeheerder met leerlingen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
groundhog

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 12:15    Onderwerp: Redelijk contact van systeembeheerder met leerlingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal!

Ik zit met een probleem, een groot probleem.

Ik zal het proberen allemaal uit te leggen zodat jullie een zo goed mogelijk oordeel kunnen vormen.

Ik ben systeembeheerder op een VO school met ong. 1000 leerlingen.
Ikzelf ben 26 en werk al bijna 6 jaar op deze school.

Het werk op een school sprak me gelijk al aan omdat je tijdens je werk veel contact hebt met leerlingen. Zoals met elke baan in het onderwijs.
Dit geeft mij voldoening, in mijn lunchpauze even een praatje maken bijv.

Nu is het zo dat ik door mijn leeftijd en karakter misschien vaak vriendschappen opbouw met leerlingen.
Mijn probleem gaat hier ook over.
Sinds een 3tal weken praat ik met wat leerlingen die ik beter ben gaan kennen op mijn school. Jullie moeten voorstellen dat ik zelf mijn pauze tijden bepaal waarbij ik er voor kies om dan bijv. in de aula of waar dan ook even een praatje te maken met ze. Het is uiteraard puur vriendschappelijk!! laat ik dat niet weglaten.

Ondanks dat ik mijn werk goed doe, rapporten en al waarin staat dat ik een uitstekend systeembeheerder ben die zijn werk goed en grondig doet, wil mijn baas dat ik dit soort dingen niet meer doe.

Sterker nog, ik mag bijna geheel geen omgang meer met leerlingen omdat ik mij zo niet professioneel gedraag. Ze willen me zelfs geen toekomst geven op mijn school als ik dit blijf doen. Mijns inziens is professionaliteit per definitie dat je je werk waarvoor je bent aangenomen goed moet doen, wat ik dus doe.

Zo is er een aula waar ik nu niet meer mag komen, ook de garderobe is voor mij verboden nu.
Ik moet hier alleen voor mijn werk op weg naar een lokatie vaak doorheen.
Ik zit al in een kantoor wat van alle kanten van glas gemaakt is zodat andere 'spionnen' kunnen zien wat ik doe.
Niemand anders van het personeel heeft zoiets. Pogingen van mij om bijv. plastic ertegen te plakken liepen op niets uit. Men moest ten alle tijde mij kunnen zien zitten, kijken of er geen leerlingen binnen zitten.
Er staan zelfs gewone kantoren leeg maar daar mag ik ook niet in.
Op een school kom je geheid in contact met leerlingen, daar doe je niks aan, en zou je ook niets aan moeten doen vind ik. Toch heb ik op mijn deur, wederom als enige van de school, een bord moeten plakken met : 'verboden voor leerlingen' erop. Leerlingen mogen niet voorbij de denkbeeldige streep zonder dat ik erop word aangesproken.
Mocht dat wel gebeuren dat word ik zonder te vragen wat de leerling bij mij binnen deed ervanuit gegaan dat dit prive was en word ik erop aangesproken.

Het probleem wat zij schetsen word gekenmerkt door 'geluiden' die hij van allerlei kanten doorkrijgt.
Wat deze geluiden dan inhouden, van wie ze afkomen word niet verteld?!

Ik wil graag blijven werken waar ik zit nu maar ze maken het me zo moeilijk zo. Ik doe mijn werk goed, ben dus professioneel.

Elke docent doet tijdens zijn/haar pauze wat hij/zij wil, waarom mag ik dat niet dan?

Kan dit allemaal zomaar?

IS er iets waar ik op kan terugvallen?

Ik word een beetje hopeloos hiervan!

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groet,

Een radeloos systeembeheerder
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou Groundhog, als ik zo tussen de regels door lees is er toch meer aan de hand dan alleen maar contact met scholieren die al dan niet je kantoor bezoeken.
Een werkgever zal nooit een dergelijke regeling treffen als er niet een grond voor is, of lijkt te zijn.
Is er in het verleden geen enkele leerling(e) geweest die misschien geklaagd heeft over het feit dat "die ouwe vent" er weer is?
Als dit zo is zijn de regels van je werkgever in ieder geval begrijpelijker, alhoewel mijns inziens nog steeds overtrokken.
Tenzij je iets meer kunt toelichten over de achtergronden van deze (vervelende) situatie kunnen wij denk ik niet veel praktisch advies geven.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente:
Quote:
Is er in het verleden geen enkele leerling(e) geweest die misschien geklaagd heeft over het feit dat "die ouwe vent" er weer is?

Ik maak er bezwaar tegen dat iemand die aangeeft 26 te zijn, wordt aangemerkt als een ouwe vent. Moet ik met mij 29 jaren dan maar alvast aan pensioen gaan denken? Very Happy

Als het contact met leerlingen alleen in de pauzes plaatsvinden, en dus niet ten koste gaan van werkzaamheden, dan zie ik het probleem niet.
Mogelijk dat de school panisch is voor de mogelijkheid dat er "iets" zou kunnen gebeuren tussen jou als medewerker van de school en een leerlinge? Daar haal ik echter ook geen aanwijzingen voor uit je verhaal.

Dat je uit hoofde van professionaliteit geen contact zou mogen hebben met de leerlingen lijkt me onzin. Van de leraren zal juist verwacht worden dat zij voor leerlingen benaderbaar zijn, waarbij een leraar er natuurlijk wel voor moet waken dat hij geen leerlingen gaat voortrekken.
Als systeembeheerder heb je geen invloed op de cijfers van de leerlingen (de mogelijkheid dat je in het centrale systeem ingevoerde cijfers kunt veranderen buiten beschouwing gelaten; dergelijke fraude zou snel aan het licht komen.)

Dat leerlingen niet bij jouw in je kantoor mogen komen, daar heb ik minder moeite mee. Ik neem aan dat in dat kantoor ook de centrale server van de hele school staat? Leerlingen geen toegang geven tot ruimtes waarin essentiele schooleigendommen staat is niet vreemd (de leerlingen zullen toch ook niet zomaar in bijvoorbeeld de ketelruimte kunnen komen). Contact met de leerlingen zal per definitie prive zijn, profesioneel heb je niets met de leerlingen te maken. Klachten van leerlingen over problemen met 1 van de computers zal je wel via de leraren bereiken.

Met betrekking tot de regel dat je helemaal geen contact met de leerlingen mag hebben, lijkt het me raadzaam er eerst achter te komen wat de werkelijke achtergrond van deze regel is. In een gesprek er achter komen wat de "geluiden" nu precies zijn.

Laatst aangepast door Suijkerbuijk op vr 10 feb 2006 23:25, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail
groundhog

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ik weer.

Net een gesprek gehad aangaande dit feit met mijn baas.

Het standpunt blijft hetzelfde, doordat zij 'geluiden' horen die wijzen op dat er meer aan de hand is.
Collega's komen blijkbaar aankaarten dat ze mij zien praten of staan bij leerlingen en gaan gelijk naar mijn baas toe hiervoor. Zij vinden dit niet in orde.
Dit zijn 'geluiden'. Er word door de collega's niet gecontroleerd of bij mij nagevraagd wat ik daar doe of wat ik zeg, wat het contact inhoud.
Dan zouden ook zij merken dat er niets aan de hand is.

Omdat dus collega's dit nu doen moet ik bij mezelf nagaan wat er mis is, oftewel, doordat mensen 'geluiden' maken van dit feit moet ik maar veranderen en het niet meer doen.
Ik ben juist in het onderwijs gaan werken omdat ik dan goed en leuk contact zou hebben met leerlingen, ik vind die vreugde in het leven zo inspirerend die zijn nog hebben. Ik geniet hiervan, haal er mijn arbeidsvreugde uit. Dit zal dus nu niet meer kunnen jammer genoeg.

Ik vind het jammer dat het blijkbaar zo in elkaar zit...

In mijn kantoor staat trouwens niet de centrale computer, deze staat in een beveiligde kamer. Ik zit achter een werkstation en krijg vaak leerlingen aan mijn deur die door docenten/personeel gestuurd zijn met een boodschap cq. vraag. Nu moeten ze die vraag dus stellen aan de rand van de deurpost terwijl ik dan achter mijn pc zo goed mogelijk die leerling van dienst kan zijn.

Gewoon moeilijk doen als je het mij vraagt, mij wegtreiteren....

NOgmaals, is er echt niets wat ik kan doen of zeggen waardoor ik gewoon weer mezelf kan zijn, dwz, goed werken EN gewoon praatje maken....

alvast bedankt!
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

Quote:
Ik maak er bezwaar tegen dat iemand die aangeeft 26 te zijn, wordt aangemerkt als een ouwe vent. Moet ik met mij 29 jaren dan maar alvast aan pensioen gaan denken?

Voor een leerling van 13 of 14 kan iemand van 26 inderdaad een ouwe vent zijn!! Cool

groundhog schreef:

Quote:
Ik zit achter een werkstation en krijg vaak leerlingen aan mijn deur die door docenten/personeel gestuurd zijn met een boodschap cq. vraag. Nu moeten ze die vraag dus stellen aan de rand van de deurpost terwijl ik dan achter mijn pc zo goed mogelijk die leerling van dienst kan zijn.

Dit lijkt me echt een belachelijke situatie. Ik snap best dat de leiding van een school een beetje panisch is over prive-contacten tussen leraren en leerlingen maar dit is echt overdreven. Ten eerste ben jij geen leraar en dat lijkt mij wel een vrij belangrijk punt in het verhaal. Het is een beetje hetzelfde als een concierge op school, daar hebben leerlingen toch vaak een wat vriendschappelijkere (?) relatie mee dan met leraren. Daar lijkt me niks mis mee, dat kan de sfeer vaak alleen maar ten goede komen. Er is best wat voor te zeggen dat jij het onderwijs bent ingegaan ( als systeembeheerder) vanwege het contact met kinderen en het lijkt me bizar om te stellen dat jij geen contact meer mag hebben met de kinderen op je school. Dat ze achter een streep moeten gaan staan om jou wat te vragen is echt absurd, het is toch geen bank ofzo!

Wat je er precies juridisch aan kan doen ligt wat mij betreft wat lastiger. Alleen al om het feit dat een werksituatie vaak sowieso al verpest is als dit soort onenigheden ontstaan. Ookal zou je dan juridisch gezien je recht kunnen halen dan blijkt het vaak in de praktijk bijna onmogelijk om met plezier te blijven werken in je huidige baan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt zeggen dat je niet akkoord gaat met deze maatregelen, en dat je een eventueel ontslag bij de rechter zult aanvechten. Geef aan dat de contacten die je met leerlingen hebt of had volstrekt normaal zijn en jouw functioneren en de normale gang van zaken op de school op geen enkele wijze negatief beïnvloeden, en dat het de school niet aangaat jou te straffen voor geruchten die op niets zijn gebaseerd.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel heel vreemd dat het zo plotseling veranderd is, terwijl je daar toch al 6 jaar werkt. Kwamen de praatjes met leerlingen eerder niet voor dan? Wat is er dan veranderd?

Ik zou navragen van wie die "geluiden" dan komen en samen met die persoon en de directie het gesprek maar aangaan. Misschien moet je het wat omdraaien bij die gelegenheid: niet zozeer je "onschuld" proberen te bewijzen (je weet zelf dat er niets bijzonders is), maar de vraag stellen: hoe kunnen we samen de situatie bereiken waar ik wel plezierig kan werken (incl af en toe gezellig kletsen met leerlingen) en jullie je niet ongerust maken? Maak het maar een kwestie waar de mensen die zo pielig doen over moeten nadenken.

Hoe reageren de leerlingen trouwens op deze verandering?

Ik denk dat dit inderdaad een overreactie is van je werkgever. Maar nogmaals: wel heel vreemd dat dit nu ineens gebeurt.

Enne .... 26 is nog piepjong! Mr. Green
groundhog

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ben ik wederom!

Eerder zijn die contacten ook wel voorgekomen ja. Onder een andere rector, een die me gelijk wilde gaan ontslaan ervoor.
Dat vond hij onacceptabel.

Onze school hangt van dit soort 'geluiden' aan elkaar. Ze willen er wat aan doen maar iedereen kletst hier over iedereen. Echt heel onprofessioneel.

Maar goed, het is en blijft rot. Ik sta in mijn eentje in dit verhaal, niets om op terug te vallen.
Dan red ik het ook niet tegen de voltallige directie die nu als gieren om mij geen cirkelen wachten op mijn volgende 'geluid'

Lekker werken zo, had echt nooit gedacht dat dit zomaar kon.

Wat eraan te doen... zucht.. Sad

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie hulp!!

Alle extra meningen/uitspraken etc zijn allemaal meer dan welkom!!

Alvast nog bedankt!!

Groetjes!
groundhog

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sorry, wat gemist lees ik nu :

LEerlingen vinden het allemaal heel rot voor me, gaan allemaal sorry zeggen dat ik zo op men donder heb gehad. Echt wel heel lief van ze!

Zo zie je maar dat het contact echt wel gewoon vriendschappelijk is, iets wat volgens mij prima te combineren is met een professionele houding en prestatie in je werk!

Maja, wie ben ik....

Fijn weekend allen!!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

groundhog schreef:
Eerder zijn die contacten ook wel voorgekomen ja. Onder een andere rector, een die me gelijk wilde gaan ontslaan ervoor.
Dat vond hij onacceptabel.

Dan denk ik eerlijk gezegd toch dat het om andere contacten ging dan af en toe een praatje.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Soms is het helemaal geen nadeel om op gevorderde leeftijd te zijn. Wink
JBA

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja,

Ik ben er niet bij geweest en kan daarom moeilijk oordelen. Als er daadwerkelijk normaal contact is geweest met de leerlingen vind ik het allemaal zwaar overtrokken.

Echter, ik vind dat een soort van vriendschap tussen een 26 jarige en een 13/14/15 jarige toch wat vreemd is, ik ga ervanuit dat dit de leeftijd is van de leerlingen op jullie school.
Mede gelet op de opmerking dat de vorige rector ook al problemen had met dit gedrag valt het kennelijk wel op, die opmerking heb je in je laatste gesprek ook al gehad. Hoe kan het dat dit gedrag kennelijk bij anderen opvalt moet je je weldegelijk afvragen, los van je bedoelingen ermee.
Gelet op datgene dat je zelf schrijft bekruipt mij het gevoel dat voor jou normaal contact met leerlingen iets anders is dan wat de gemiddelde mens normaal contact met leerlingen vind. En dan beschuldig ik je helemaal nergens van, het zullen lauter en alleen goede bedoelingen zijn en je zult waarschijnlijk enkel op dat vriendschappelijke contact uit zijn dat je zelf beschrijft, maar wellicht moet je toch eens kritisch zijn naar dat contact.
Ik vind in ieder geval vriendschappelijk contact met deze leeftijdsverschillen ook vreemd.
En vanuit dat oogpunt begrijp ik dat de school liever iets te voorzichtig is.

Groeten,

Jerry
Duch
Moderator
Duch

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het op zich heel begrijpelijk dat de school zijn best doet om leerlingen te beschermen tegen verkeerde dingen, en dat ze serieus omgaan met 'geluiden' die ze horen. Het lijkt me niet meer dan terecht dat een school onderzoek verricht als die aanwijzingen voor serieuze problemen ziet. Moeten ze wel serieus nagaan wat er aan de hand is. Dat is voor mij een tweede belangrijke punt. Hoeveel begrip je ook kan (en moet) hebben voor het feit dat de school een serieuze poging doet zijn leerlingen te beschermen, maatregelen moeten toch wel bijzonder aangewezen en proportioneel zijn lijkt me. Met andere woorden, wat mij betreft zou er eerst zo goed mogelijk uitgezocht moeten worden wat er aan de hand is. Dan moeten maatregelen worden getroffen (evt. mag tijdens het uitzoeken iets tijdelijks worden verzonnen). Die maatregelen moeten wat mij betreft zo weinig vergaand zijn als mogelijk. Geen zwaarder middel toepassen als een lichter middel volstaat dus. Dit alles is overigens niet rechtstreeks om een juridische grond gericht. Dit lijkt me gewoon redelijk menselijk gedrag. Misschien valt het onder het goed werkgeverschap te brengen?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
groundhog

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ik weer!

Met het laatste ben ik het helemaal eens.

Men moet zeker wat doen met de geluiden die men hoort! Omdat ik namelijk toch weet dat er niets aan de hand is dus ik heb niets te verbergen.
Maar doe dit op een redelijke toon! Zoek eerst uit wat en hoe het aan de hand is, dan zullen ze vanzelf zien dat er niets aan de hand is.

Het frusterende is dat talloze mensen op school hier vriendelijk omgaan met leerlingen, een heleboel mensen halen hier toch hun werkplezier uit. Als ik dat aankaart mogen zij dat wel en ik niet.. hoezo gelijke behandeling?!

Maar goed, niets aan te doen dus hoor ik een beetje?!

Jammer, had het graag uit de wereld geholpen.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar goed, niets aan te doen dus hoor ik een beetje?!

Dat zou ik niet zeggen, maar een oplossing via een puur juridische weg (naar de rechter stappen) lijkt mij niet haalbaar, alleen al omdat dit een onwenselijke frictie met de werkgever oplevert.

Dit probleem moet echter wel aan de kaak worden gesteld, omdat het anders ook blijft hangen. Als je niet weet wat de "geluiden" zijn, kun je je gedrag ook niet aanpassen om de druk daarvan weg te nemen.
Waar is men bang voor? Te vriendelijk contact tussen leerlingen en systeembeheerder kan leiden tot fraude met cijfers? Vinden de leraren dat hun gezag wordt ondermijnt omdat jij met de leerlingen misschien te veel bespreekt hoe de leraren "achter de schermen" zijn? Of is men bang voor te intiem contact tussen jou en een leerlinge? Elk van deze zaken heeft een andere aanpak nodig.
Jou totaal afsluiten van enig contact met de leerlingen lijkt mij in ieder geval niet proportioneel.

Is er misschien een andere ingang? Ondernemingsraad? Klachtencommissie?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds