Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 19:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijdrage levensonderhoud en studie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Onderzoek

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 15:02    Onderwerp: Bijdrage levensonderhoud en studie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enige maanden geleden ontving mijn echtgenote een brief van een advocaat waarbij haar werd gevraagd om haar inkomsensgegevens. Deze advocaat wilde hiermee de hoogte van een bijdrage in de kosten van levensonderhoud en studie voor haar dochter (uit een eerder huwelijk) vaststellen.

Omdat deze dochter, geboren in mei 1987, een jaar eerder uit huis was weggelopen naar vader's nieuwe woning en toen aangaf niets meer te maken te willen hebben met haar moeder was mijn echtgenote nogal verbaasd. Ze had -afgezien van wat negatief getinte sms- en emailberichten van haar dochter- niets meer vernomen. We vermoeden dat ze in dit gedrag wordt aangemoedigd door haar vader, die ook op andere manieren probeert ons het leven zuur te maken. Hij is trouwens zelf enige jaren geleden bij z'n vrouw weggelopen nadat hij een relatie was begonnen met een jongere vrouw.

Bovendien was toevallig net diezelfde week bij ons een brief van de Informatie Beheer Groep binnengekomen waaruit bleek dat daar alleen haar zoon was ingeschreven. In die brief werd ook een bijdrage voor de zoon berekend die trouwens een stuk lager is dan wat nu door de dochter wordt geeist. Mijn echtgenote schreef de advocaat dat zij wel wilde betalen als er bewijs werd geleverd dat haar dochter inderdaad een studie volgde. Gezien eerdere ervaringen en deze recente brief was er reden om aan te nemen dat de dochter de opleiding had gestaakt.

De reden voor het vragen naar bewijs lag in het feit dat deze dochter al jarenlang voortdurend liegt, parasiteert en bovendien erg lui is. Daardoor kan een verklaring uit haar mond niet zonder meer voor waar worden aangenomen. Bovendien heeft ze vrijwel uitsluitend omgang met personen uit een milieu dat niet door ons wordt gewaardeerd. Ik kan me voorstellen dat een dergelijke bewering uit de mond van de tweede echtgenoot wordt opgevat als sterk "gekleurd" maar helaas is het waar.

Mijn echtgenote gaf dan ook in haar reactie aan dat zij een eventuele betaling bij voorkeur rechtstreeks aan een leverancier zou willen doen. Op die manier weten we zeker dat het geld ook terecht komt bij de organisatie waarvoor het is bedoeld en betalen we niet mee aan drugsgebruik en dergelijke activiteiten. Mijn echtgenote voegde in haar reactie geen gegevens omtrent haar inkomen bij.

Heden ontving mijn echtgenote een brief van de rechtbank waarin haar werd medegedeeld dat er over vier weken vonnis zal worden gewezen. De advocaat van de dochter stelt dat mijn echtgenote weigert te betalen (niet waar) en vraagt bovendien een bedrag dat naar onze mening onredelijk hoog is, met terugwerkende kracht tot oktober 2005. Kennelijk woonde ze sinds die tijd samen met een vriendje, hoewel er bij de bijgevoegde stukken geen uittreksel uit de basisadministratie is van haar (wel van de vader en van mijn echtgenote).

We weten inmiddels dat deze dochter onlangs is opgepakt voor betrokkenheid bij drugshandel dus we kunnen ons voorstellen dat haar inkomsten nu even iets minder zijn. Wat kunnen we doen om te voorkomen dat onze bijdrage besteed gaat worden aan drugs en wat kunnen we doen om te voorkomen dat die bijdrage onredelijk hoog wordt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien de dochter dus meerderjarig is (18 toch?) is de moeder verplicht tot een bijdrage in de kosten van levensonderhoud en studie tot het 21e jaar. Daarna kan daar wellicht ook nog behoefte aan zijn. Maar iniedergeval tot het 21e jaar is de moeder het verplicht.
Het bedrag wordt vastgesteld naar draagkracht. Het feit dat de moeder opnieuw getrouwd is ( met jou dus) beinvloedt de draagkracht waarschijnlijk positief, aangezien ze nu waarschijnlijk meer kan betalen. De rechter stelt aan de hand hiervan een redelijk bedrag vast.
Onderzoek

Leeftijd: 68
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat we moeten betalen is ons wel duidelijk, echter wat kunnen we doen om te voorkomen dat dat geld gebruikt gaat worden voor criminele activiteiten? Ook zou ik graag willen weten in hoeverre het redelijk is van de dochter om ons via haar advocaat nu op kosten te jagen en of we die naar onze mening vermijdbare kosten in mindering kunnen brengen.

We zitten namelijk nu in de situatie dat we ofwel het absurd hoge bedrag accepteren of verweer laten voeren door een jurist die daarvoor uiteraard ook een vergoeding moet hebben. Mijn echtgenote heeft namelijk niet geweigerd om te betalen; ze wilde alleen bewijs dat er inderdaad door de dochter via een opleiding gestudeerd wordt. De kans is groot dat de dochter door haar drugshandel momenteel feitelijk een beter maandinkomen heeft dan de moeder.

Bovendien wilde ze niet rechtstreeks aan de dochter betalen omdat ze dan feitelijk door ons rechtssysteem gedwongen wordt mee te helpen aan het nog verder in de goot raken van haar dochter. Dat kan ik me goed voorstellen; ik heb zelf ook twee dochters die ik liever niet met een hakenkruis zou zien lopen. En los van wat juridisch allemaal juist of onjuist is vind ik deze gang van zaken te zot voor woorden, maar dat is verder niet relevant.
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet de exacte gang van zaken in het geval er vermoedens bestaan dat de ontvangende partij, de dochter dus, haar geld misbruikt zeg maar. Het geld dat betaald moet worden is iniedergeval niet alleen voor de studie, ook voor levensonderhoud. Het lijkt me wel dat als de dochter niet kan aantonen dat ze studeert of wil gaan studeren , ze ook geen bijdrage voor dat deel kan ontvangen.
Geld laten uitbetalen aan iemand anders lijkt me moeilijk aangezien de dochter meerderjarig is. Alleen als zij bijv. onder bewind staat ofzo lijkt me dit mogelijk. Ik denk niet dat dat bij jullie het geval is.
Wat betreft de criminele activiteiten, ik denk dat je dat aan de rechter voor zal kunnen leggen maar dan ligt de bewijslast wel bij jullie. Ik neem aan dat de dochter dit zal ontkennen. Je zult dus sowieso kosten maken voor een advocaat. Ik denk niet dat de rechter deze gemaakte kosten in rekening zal brengen voor de dochter gezien de financiele mogelijkheden van haar. Je zult er dus wel wat voor over moeten hebben. Helaas, zo werkt het nou eenmaal als je kinderen hebt genomen, je zult er toch voor moeten blijven zorgen. De bescherming van het kind is vrij groot, en terecht lijkt me. Ik kan uiteraard niet over jullie situatie oordelen dus ik wens jullie het beste.
Michèle
Moderator
Michèle

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter een kopie van de brief van je vrouw tonen, waarin zij aangeeft wel te willen betalen maar nog wil onderhandelen over het hoe en wat. Duidelijk maken dat jullie wel openstaan voor een redelijke financiering, maar dat je hoogst verbaasd bent over deze botte manier van zakendoen.
Met het voorgaande in gedachten, is het misschien mogelijk de kosten voor griffiegeld en bijstand te verhalen op dochter en/of haar vader. Ik zou het in ieder geval proberen. Zo zielig is ze kennelijk niet, en (een gedeelte van) dat bedrag kan maandelijks worden ingehouden van je alimentatie. Zoiets.
Dat je er zeker van wilt zijn dat het geld wordt gebruikt voor opleiding en niet voor drugs, is alleszins redelijk. Het is alleen inderdaad de vraag of de rechter daarin meegaat. Zo niet, bedenk dan dat het inmiddels een volwassen vrouw is die haar eigen weg moet gaan en haar eigen fouten moet maken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds