|
Auteur |
Bericht |
zjieb
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 04 feb 2006 18:19 Onderwerp: Wat te doen met wanbetaler? (afwachtend beleid deurwaarder) |
|
|
Twee jaar geleden heb ik als freelance webdesigner voor een persoon een drietal websites vervaardigd. Tot op heden heb ik echter nooit een betaling mogen ontvangen. Gedurende het eerste jaar na voltooien van de websites heb ik tevergeefs gepoogd zelf contact te krijgen met de debiteur om hem over te halen te betalen (betalingsregeling o.i.d.). Hierna heb ik de zaak overgedragen aan een deurwaarder.
De deurwaarder heeft na een aantal maanden de zaak voorgelegd aan de kantonrechter en de vordering werd bij verstek toegewezen. Vervolgens heeft de deurwaarder tot drie maal toe een poging gedaan tot het leggen van boedelbeslag, waarbij hij telkens niemand in de woning aantrof. De deurwaarder heeft vervolgens schriftelijk aangekondigd een beslagpoging te doen in aanwezigheid van de politie.
De schuldenaar heeft hierop contact opgenomen met de deurwaarder en hij stelde een betalingsregeling voor, waarmee ik akkoord ben gegaan. Enkele maanden later was er nog steeds geen cent betaald. Volgens de deurwaarder was de volgende stap het leggen van beslag op loon. Helaas (ook voor mij) is de debiteur ontslagen bij zijn huidige werkgever.
De debiteur heeft voor zover mij bekend geen werk. Hij heeft zijn inboedel inmiddels verkocht of op een mij onbekende plaats ondergebracht.
Sindsdien voert mijn deurwaarder een erg afwachtend beleid: kortom hij doet niets meer. Momenteel zit ik dus met een aantal vragen:
1) kan een deurwaarder zien te achterhalen waar iemand werkzaam is, of dat iemand een uitkering ontvangt?
2) wat gebeurt er als na boedelbeslag de opbrengst te laag is?
3) kan een deurwaarder beslag leggen op iemands bankrekening? geeft een bank inzage aan deurwaarders?
De door mij ingeschakelde deurwaarder is erg terughoudend in het verstrekken van informatie. "Ik heb liever niet dat u me belt, aangezien ik het al druk genoeg heb: bij veranderingen breng ik u per post op de hoogte."
Kort gezegd: ik wil graag weten wat mijn mogelijkheden in deze zaak zijn en de impasse opheffen. Ik wil graag 'all the way' gaan, omdat de schuldenaar gewoonweg weigert te betalen. (Het is schrijnend om te horen dat hij lekker op vakantie gaat, feestjes geeft etc. terwijl ik momenteel al 2 jaar op mijn geld zit te wachten) |
|
|
|
 |
Gijs van Breugel Need
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 14:23 Onderwerp: |
|
|
Een beetje afhankelijk van het bedrag kun je de zaak onderbrengen bij een advocaat (die zijn meestal ook scherper) en je debiteur een faillissement aan laten zeggen. Je moet daarvoor nog een schuldeiser zien te traceren. De deurwaarder of advocaat kunnen dat via een landelijk registratiesysteem nazoeken.
Ook kun je de deurwaarder beslag laten leggen op bankrekeningen, huisraad of OZ.
Als je deurwaarder niet reageert dan onderbrengen bij een andere deurwaarder/advocaat.
Hoe hoog is de vordering excl. wettelijke rente? _________________ Audit et alteram Partem |
|
|
|
 |
zjieb
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 14:49 Onderwerp: |
|
|
Gijs van Breugel Need schreef: | Een beetje afhankelijk van het bedrag kun je de zaak onderbrengen bij een advocaat (die zijn meestal ook scherper) en je debiteur een faillissement aan laten zeggen. Je moet daarvoor nog een schuldeiser zien te traceren. De deurwaarder of advocaat kunnen dat via een landelijk registratiesysteem nazoeken. |
Wat zijn de voordelen van het laten aanzeggen van een faillissement?
Gijs van Breugel Need schreef: | Ook kun je de deurwaarder beslag laten leggen op bankrekeningen, huisraad of OZ. |
De huisraad is 'verstopt' door de debiteur, volgens de deurwaarder staan er slechts een aantal oude banken in zijn woning. Het gaat hier om een huurwoning, dus ook daar kunnen we (volgens mij) niet veel mee. Dus wat dit aangaat, lijkt me de beslaglegging op een bankrekening nog de enige valide optie.
Gijs van Breugel Need schreef: | Als je deurwaarder niet reageert dan onderbrengen bij een andere deurwaarder/advocaat.
Hoe hoog is de vordering excl. wettelijke rente? |
Het oorspronkelijke bedrag was €1428 en ik heb een voorschot van €200 moeten betalen aan de deurwaarder voor het gebeuren bij de kantonrechter. In eerste instantie wil ik het nog wel via de huidige deurwaarder spelen en door informatie in te winnen via dit forum, hoop ik hem een beetje te kunnen sturen. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 15:38 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wat zijn de voordelen van het laten aanzeggen van een faillissement? |
Voordeel is dat de schuldenaar zich rot kan schrikken en alsnog ergens geld vandaan komt om het faillissement te voorkomen. Komt het daadwerkelijk tot een faillissement, dan is het maar de vraag of je wat terugziet.
Quote: | kan een deurwaarder zien te achterhalen waar iemand werkzaam is, of dat iemand een uitkering ontvangt? |
Uitkeringen kan de deurwaarder bij de uitkeringsinstanties opvragen. Waar iemand eventueel werkzaam is, is niet zomaar te achterhalen.
Quote: | wat gebeurt er als na boedelbeslag de opbrengst te laag is? |
Dan heb je meer kosten gemaakt dan je er van terugziet. Een boedelbeslag is alleen nuttig als dreigmiddel, of als er daadwerkelijk relevante inventaris is.
Quote: | kan een deurwaarder beslag leggen op iemands bankrekening? geeft een bank inzage aan deurwaarders? |
Ja, dat kan. De bank geeft echter pas inzage als de deurwaarder een beslagexploot bij hen uitbrengt. Is de schuldenaar vervolgens geen klant daar, dan heb je kosten gemaakt die je niet op de schuldenaar kunt verhalen. Als je kunt achterhalen waar hij een bankrekening heeft is dat meegenomen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
zjieb
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 16:00 Onderwerp: |
|
|
Hmmm... een faillissement lijkt me in dit geval niet wenselijk. Het moet wel wat opleveren. Misschien moet ik eens met de deurwaarder overleggen, om te weten te komen of boedelbeslag 'rendabel' is.
Verder zou het handig zijn als ik via bekenden van de debiteur zie te achterhalen waar deze werkzaam is.
Beslag op de bankrekeningen blijft een optie. Het rekeningnummer van de debiteur is mij bekend.
[UPDATE]
De deurwaarder gesproken. Woensdag wordt er een poging gedaan tot boedelbeslag. We zullen zien. Ik merk toch dat de deurwaarder me aan 't lijntje probeert te houden. Hier een kort verslagje van het telefoongesprek:
Ik: maar u kunt toch controleren of hij een uitkering krijgt.
Deurwaarder: tja, ik weet niet waar ik dan moet aankloppen.
Ik: UWV/CWI is dat geen optie?
Deurwaarder: ja, inderdaad, dat moet ik nog doen.
<knip>
Ik: maar u kunt toch ook beslag leggen op zijn rekening?
Deurwaarder: als ik zijn rekeningnummer zou kennen...
Ik: dat heb ik u gegeven
Deurwaarder: ik zie het; dat is inderdaad ook een mogelijkheid.
Liever lui dan moe of gewoon onkundig? Dit is in ieder geval de reden dat ik persoonlijk goed beslagen ten ijs wil komen.
[/UPDATE] |
|
|
|
 |
Gijs van Breugel Need
|
Geplaatst: ma 06 feb 2006 23:55 Onderwerp: |
|
|
Zonde van je tijd en je geld.
Dw denkt dat er niets te halen valt en wil verder geen kosten maken. Snel overzetten naar een ander en aan de slag ermee! _________________ Audit et alteram Partem |
|
|
|
 |
zjieb
|
Geplaatst: di 07 feb 2006 16:34 Onderwerp: |
|
|
Gijs van Breugel Need schreef: | Zonde van je tijd en je geld.
Dw denkt dat er niets te halen valt en wil verder geen kosten maken. Snel overzetten naar een ander en aan de slag ermee! |
Ik wacht eerst nog even af wat er morgen gebeurt. |
|
|
|
 |
zjieb
|
Geplaatst: wo 15 feb 2006 20:40 Onderwerp: |
|
|
Een week later heb ik nog steeds niets vernomen van de deurwaarder. Morgen maar weer eens bellen.  |
|
|
|
 |
Gijs van Breugel Need
|
Geplaatst: wo 15 feb 2006 21:12 Onderwerp: |
|
|
Je hebt een aantal opties, maar de keuze ligt bij jezelf. _________________ Audit et alteram Partem |
|
|
|
 |
zjieb
|
Geplaatst: do 16 feb 2006 11:19 Onderwerp: |
|
|
Gijs van Breugel Need schreef: | Je hebt een aantal opties, maar de keuze ligt bij jezelf. |
Ik weet het. En ik heb ervoor gekozen om het deze deurwaarder nog een keer te laten proberen, waarbij ik zelf wat strakker de regie probeer te voeren.
Volgens de deurwaarder heeft de debiteur afgelopen week een aantal maal contante betalingen gedaan. Kortom: voor het eerst zit er schot in de zaak. We zijn inmiddels halverwege (qua geld).
 |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 09 mrt 2006 23:28 Onderwerp: |
|
|
zjieb schreef: | Gijs van Breugel Need schreef: | Je hebt een aantal opties, maar de keuze ligt bij jezelf. |
Ik weet het. En ik heb ervoor gekozen om het deze deurwaarder nog een keer te laten proberen, waarbij ik zelf wat strakker de regie probeer te voeren.
Volgens de deurwaarder heeft de debiteur afgelopen week een aantal maal contante betalingen gedaan. Kortom: voor het eerst zit er schot in de zaak. We zijn inmiddels halverwege (qua geld).
 |
Het probleem met dit soort gesprekken is, is dat je in dit geval NIET de deurwaarder ZELF krijgt te spreken, maar een medewerker van het betreffende deurwaarderskantoor. De gerechtsdeurwaarder of zijn kandidaat behandelen niet alle dossiers die op hun kantoor in behandeling zijn. De betreffende medewerker van het deurwaarderskantoor had gewoon bij de kandidaat of gerechtsdeurwaarder navraag moeten doen. Deurwaarders kunnen gewoon "online" bij het UWV etc via het sofinummer nagaan of er een bepaalde uitkering wordt ontvangen.
Dus conclusie: niet de (kandidaat-)gerechtsdeurwaarder zit te slapen, maar zijn/haar medewerker. |
|
|
|
 |
zjieb
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 14:37 Onderwerp: |
|
|
blackdiamond schreef: | Het probleem met dit soort gesprekken is, is dat je in dit geval NIET de deurwaarder ZELF krijgt te spreken, maar een medewerker van het betreffende deurwaarderskantoor. De gerechtsdeurwaarder of zijn kandidaat behandelen niet alle dossiers die op hun kantoor in behandeling zijn. De betreffende medewerker van het deurwaarderskantoor had gewoon bij de kandidaat of gerechtsdeurwaarder navraag moeten doen. Deurwaarders kunnen gewoon "online" bij het UWV etc via het sofinummer nagaan of er een bepaalde uitkering wordt ontvangen.
Dus conclusie: niet de (kandidaat-)gerechtsdeurwaarder zit te slapen, maar zijn/haar medewerker. |
Nope. Ik overleg dit soort zaken met de deurwaarder zelf. Als ik wil weten of er nog geld binnen gekomen is, dan vraag ik dit aan de secretaresse. |
|
|
|
 |
|