Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 13:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

mijn loon blijft gelijk en van de rest gaat omhoog
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frankybooi

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 24 jan 2006 17:56    Onderwerp: mijn loon blijft gelijk en van de rest gaat omhoog Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben een 21 jarige jongeman en werk al zo'n 4 jaar bij een metaal bedrijf in de buitendienst. mijn loon is al die jaren (vergeten vermoed ik) niet omhoog is gegaan. En dat terwijl mijn collega's wel ieder jaar omhoog zijn gegaan en tot hun 24e ook iemand van dezelfde leeftijd die er nog korter werkt dan ik krijgt er jaarlijks iets boven op en verdient meer als mij? Mijn vraag: Moet ik nu ook loonsverhoging krijgen en heb ik nog recht op het geld wat ik misgelopen heb? bvd frank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 24 jan 2006 17:58    Onderwerp: Re: mijn loon blijft gelijk en van de rest gaat omhoog Reageer met quote Naar onder Naar boven

frankybooi schreef:
ik ben een 21 jarige jongeman en werk al zo'n 4 jaar bij een metaal bedrijf in de buitendienst. mijn loon is al die jaren (vergeten vermoed ik) niet omhoog is gegaan. En dat terwijl mijn collega's wel ieder jaar omhoog zijn gegaan en tot hun 24e ook iemand van dezelfde leeftijd die er nog korter werkt dan ik krijgt er jaarlijks iets boven op en verdient meer als mij? Mijn vraag: Moet ik nu ook loonsverhoging krijgen en heb ik nog recht op het geld wat ik misgelopen heb? bvd frank

Metaal ? Dan val je ongetwijfeld onder een CAO ? Kijk daar eerst eens in.

Op zich heb je geen enkel recht op een loonsverhoging, behalve wanneer je in je contract of cao daar specifieke bepalingen over hebt.
Bekijk de homepage
Floriaan

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar als iedereen in het bedrijf wél loonverhoging krijgt - zoals in casu het geval lijkt te zijn -, dan heb je opgrond van je recht op gelijke behandeling wel een legitieme aanspraak op deze loonverhoging; in zo'n geval bezwaar aantekenen tegen de uitblijvende verhoging. Anders wordt het pas als er een legitieme reden is/was voor de uitblijvende loonverhoging, zoals disfunctioneren: dat moet dan wel gemotiveerd.
En de cao speelt natuurlijk ook een rol. Wellicht is daar een jaarlijkse loonverhoging in geregeld.
Het zou kunnen dat je je aanspraak op de uitblijvende loonverhoging van voorgaande jaren verliest als je er toen geen bezwaar tegen ingediend hebt - dan zou immers kunnen worden uitgegaan van stilzwijgende instemming - in elk geval indien er in de CAO geen loonverhoging is geregeld... maar dat weet ik niet zeker.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Floriaan schreef:
Maar als iedereen in het bedrijf wél loonverhoging krijgt - zoals in casu het geval lijkt te zijn -, dan heb je opgrond van je recht op gelijke behandeling wel een legitieme aanspraak op deze loonverhoging;

Welk recht op gelijke behandeling ? Wanneer een bedrijf een beoordelings- en beloningssystematiek gebruikt waar in de vergelijkbare collega's wel steeds een verhoging hebben gehad, heeft hij daar ook recht op. Maar niet vanwege een recht op gelijke behandeling, maar omdat die beloningsstructuur dan een impliciet onderdeel is van de arbeidsvoorwaarden.
Bekijk de homepage
Floriaan

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Welk recht op gelijke behandeling ? Wanneer een bedrijf een beoordelings- en beloningssystematiek gebruikt waar in de vergelijkbare collega's wel steeds een verhoging hebben gehad, heeft hij daar ook recht op. Maar niet vanwege een recht op gelijke behandeling, maar omdat die beloningsstructuur dan een impliciet onderdeel is van de arbeidsvoorwaarden.

Agfa/Schoolderman; HR 8 april 1994, JAR 1994/94 (het gaat om gelijke beloning van twee mannen):
Rechtbank merkt aan dat werkgever verplicht is tot gelijke behandeling van gelijke gevallen, opgrond van goed werkgeverschap, en wel door "in het algemeen rechtsbewustzijn levend beginsel dat werknemers recht hebben op een billijke beloning, hetgeen onder meer meebrengt dat gelijke arbeid in gelijke omstandigheden op gelijke wijze gehonoreerd moet worden, behoudens een objectieve rechtsvaardigingsgrond"
HR: juist uitgangspunt; het algemeen beginsel van "gelijke behandeling van gelijke gevallen" baseert mede op redelijkheid en billijkheid ex 3:12 BW.

HR 3 december 1999, JAR 2000/61: Hier gaat het zelfs om een statutair directeur, niet onder CAO vallend, die loonsverhoging kon claimen, waarop wél onder CAO-werkingssfeer vallende werknemers (ook mannen) aanspraak konden doen, opgrond van het beginsel van gelijke behandeling.

Dit recht dus.

Overigens valt betreffend de gelijke behandeling onder meer te denken aan 7:646-649 BW en de AWGB. De CGB hanteert ook een "gelijkloonbeginsel". Verboden zijn in het algemeen onder andere onderscheid naar godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, arbeidsduur, nationaliteit etc. En als Frankieboy daar niet onder valt, dan rest er dus altijd nog het algemeen recht op gelijke behandeling, mede te danken aan redelijkheid en billijkheid, goed werkgeverschap... en wellicht zelfs horizontale werking van de GW.

Ik vraag me alleen af of hij ook de in voorgaande jaren eveneens vergeten loonverhoging nog kan eisen. De werkgever hierom verzoeken kan altijd. Niet?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooi antwoord Floriaan. Verrassend. Maar wat voor ruimte laat dit nog voor salarisonderhandelingen? Ik heb wat moeite me voor te stellen dat deze gelijke behandeling werkelijk zo breed afdwingbaar is. (Maar ik heb de uitspraken nog niet gelezen.)
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Floriaan schreef:
Ik vraag me alleen af of hij ook de in voorgaande jaren eveneens vergeten loonverhoging nog kan eisen. De werkgever hierom verzoeken kan altijd. Niet?

Wanneer die loonsverhoging vergeten is, heeft hij daar recht op. En zoals jij al aangeeft, gelijke gevallen mogen niet ongelijk behandeld worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat iemand de facto recht heeft op hetzelfde salaris of dezelfde loonsverhoging als de collega.

De vraag is imho allereerst of er sprake is van een vergeten of dat er sprake is van een individueel beoordelingsbeleid waarbij TS met reden geen verhoging(en) heeft gehad.
Bekijk de homepage
Floriaan

BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides: Very Happy verraste me eerlijk gezegd zelf ook Very Happy

In dit verband interessant is overigens ook: Parallel Entry/KLM en VNV (en elders ook de bijbehorende noot van Van Eck); daaruit blijkt ook dat het agfa-criterium niet al te ruim mag worden opgevat, marginale toets etc. - voor salarisonderhandelingen is er sowieso nog afdoende ruimte...

Hier Parallel Entry inclusief de annotatie
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds