Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 18:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oplichting danwel dwaling?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zitadog

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 4:37    Onderwerp: Oplichting danwel dwaling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij helpen ik heb nood aan raad.
Wij verkochten via de site kapaza onze luchtreiniger, en iemand uit Nederland wilde deze kopen.[VN1]
Hij kwam akoord met de prijs, toen is hij tot hier in oostende gekomen MET de handleiding van het toestel. Hij testte hem hier en vond alles ok.
Hij betaalde en ging, doch drie dagen nadien krijg ik ineens e-mails dat het toestel een demonstratiemodel is en dat hij het liet nakijken en weet ik veel.
Nu blijft hij dreigen dat als ik zijn geld niet terug stort op zijn rekening hij aangifte doet bij de politie van oplichting. Maar hij heeft het toestel zelf getest enz.
Dus wat hij wil is zijn geld terug, ik krijg niets anders dan dreigingen en dat hij juridische adviseurs heeft. En hij heeft aangegeven dat hij het apparaat naar mij opgestuurt heeft en ik moet het bedrag aan de postbode betalen zo heeft hij zijn geld terug indien ik het pakje weiger gaat hij naar de politie????[VN2]
kan dat zomaar??
Hij weet maar al te goed dat het toestel geen demonstratiemodel is of hoe hij het ook noemt
Elke dag krijg ik mails van die man,hij had echt het toestel in goede staat,tenslotte hij probeerde hem zelf.
Wat er ook bij was is dat mijn vriend Frans praat en schrijft dus de mails voor de verkoop gingen met mij, maar hij wilde perse dat ik er ook was.
Hij drong iets te erg aan doch toen hij erom kwam zag hij mij niet maar mijn vriend,hij wilde perse mij zien,waarom blijft een vraag tenslotte kocht hij het toestel van ons,maar nee hij was boos dat hij mij niet zag ,ik denk dat dit er ook mee te maken heeft.
Wat zijn reden ook is, maar elke dag die dreigingen ontvangen dat hij klacht zal neerleggen dat we aan oplichting deden allez waar haalt hij het uit???
Dat is de eerste keer maar ook de laatste keer dat ik iets verkoop via internet.
Hij zegt dat de wetten in Nederland anders zijn en dat hij aangifte van "oplichting" zal doen bij de belgische politie, hij was toch akkoord met de aankoop,hij teste het toestel,ik begrijp het echt niet wat die kerel wil
moet ik zijn geld terug storten ?want hij maakt het mij serieus moeilijk ,van hem want hij kletst uit zijn nek,voor hetzelfde wisselde hij het aparaat wie weet,hij zei dat hij contact met de site kapaza nam en ze zeiden hem dat hij klacht tegen mij moet neerleggen,ik mailde ook kapaza ik kreeg antwoord dat ze zich niet van onderhandelingen kunnen aantrekken,dat het een spijtige zaak is en veel succes.
Want ik weet dat het een goed toestel was dat hij hier kocht.geen demonstratiemodel, nogmaals mijn oprechte dank voor jullie antwoord

[VN1] TS is Belg afkomstig van www.juridischforum.be door mij doorgestuurd.
[VN2] Er zou hier sprake zijn van een verzending onder rembours. Remboursementen kunnen echter vanuit Nederland niet verstuurd worden naar België met TPG.

Titel aangepast
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in op welke grond er een aantastbare overeenkomst zou zijn. Zelfs wanneer u als bedrijf heeft verkocht, is de wet koop op afstand niet van toepassing om dat het artikel niet alleen afgehaald is, maar ook getest.

En nu er geen koop op afstand rechten zijn, zal de koper wanneer er problemen zijn, de verkoper eerst in de gelegenheid moeten stellen het probleem op te lossen.
Bekijk de homepage
zitadog

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 15:59    Onderwerp: lanaken Reageer met quote Naar onder Naar boven

hij stuurde een mail dat hij het in lanaken opstuurde,doch ik weet als ik het pak niet afhaal dat ik nog problemen zal hebben met deze heer,hij weet van geen ophouden,nu hoor ik momenteel niets van hem omdat het pak hier in oostende in de post ligt,dus zou ik naar de post moeten gaan betalen en zo heeft hij zijn geld terug,doch ik weet zelf niet zeker wat in het pak zit ik kan hem ook wantrouwen,doch ik verkocht hem een goed toestel in goede staat,dat zag hij bij het testen bij de verkoop.
niet dat het gaat over zo een heel groot bedrag (180 euro)maar ik vindt het principe niet juist,ik voel mij bedrogen door hem,ik moet nu z.g.z. mijn eigen aparaat terugkopen,klopt ergens allemaal niet denk ik.
doch hij blijft zeggen dat hij bij de politie klacht zal neerleggen,op grond van wat?volgens hem oplichting???
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Belgische verkoper, Nederlandse koper: allereerst kijken naar internationaal privaatrecht.

In deze lijkt mij de belgische rechter bevoegd als het tot een geschil komt, op grond van artikel 5 lid 1 onder a EEX-verordening: voor koop en verkoop is het gerecht van de plaats waar levering plaatsvond bevoegd.

Maar welk rechtsstelsel is van toepassing? Nederlands of Belgisch? Iemand met recentere kennis van internationaal privaatrecht aanwezig?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ongehinderd door dergelijke kennis: kan dat? Een Belgische rechter die het Nederlandse recht moet toepassen?? Klinkt onwaarschijnlijk.
meester

Leeftijd: 77
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 0:01    Onderwerp: Oplichting dan wel dwaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is wat ik zou doen: laat dat pak lekker bij de post staan, en laat maar komen die aanklacht wegens oplichting.
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 1:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ongehinderd door dergelijke kennis: kan dat? Een Belgische rechter die het Nederlandse recht moet toepassen?? Klinkt onwaarschijnlijk.

Dat kan zeker. Als bijvoorbeeld op grond van een verdrag de Belgische rechter bevoegd is, maar partijen in de overeenkomst hebben opgenomen dat Nederlands recht van toepassing zit.

Hoe het in deze casus zit, zou ik echter ook niet weten. Zo recent is mijn internationaal privaatrecht ook niet meer. Wink

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou eerst naar de kern kijken: Is er iets mis met het product wat jij verkocht hebt? Voldoet het aan de verwachtingen die jullie er over en weer van mochten hebben? Zo ja, dan laat je hem maar in actie komen. Het is de vraag of hij de gang naar de rechter hiervoor over heeft. Hij kan wel aangifte gaan doen maar ten 1e is het de vraag of die aangifte wordt opgenomen, ten 2e is het een nog grotere vraag of er een vervolging wordt ingesteld. En als dat dan allemaal zo is moet hij ook nog eens gaan aantonen dat het product niet aan de verwachtingen voldoet en als dat dus niet het geval is dan heeft hij dus geen enkele kans om te winnen.
Dus als ik er even vanuit ga dat je een goed product hebt verkocht ( aangezien hij hem zelf getest heeft, dit is alleen maar in jouw voordeel) is er helemaal niks aan de hand en hoef je niet bang te zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Dat kan zeker. Als bijvoorbeeld op grond van een verdrag de Belgische rechter bevoegd is, maar partijen in de overeenkomst hebben opgenomen dat Nederlands recht van toepassing zit.

Krijg je dan het gehele Nederlandse recht als algemene voorwaarde? Bepalingen uit het Belgische recht waarvan niet kan worden afgeweken blijven van toepassing, neem ik aan?
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu wat meer tijd om wat dieper op e.e.a. in te gaan.

Bevoegde rechter:
op grond van artikel 5 lid 1 onder a EEX-verordening: voor koop en verkoop is het gerecht van de plaats waar levering plaatsvond bevoegd. In dit geval is dat de Belgische rechter.

Toepasselijk recht:
Zie EG-verbintenissenverdrag:
Art 4:
1) Voor zover geen [rechtskeuze] is gemaakt, wordt de overeenkomst beheerst door het recht van het land waarmee zij het nauwst is verbonden.
2) Behoudens....wordt vermoed dat de overeenkomst het nauwst is verbonden met het land waar de partij die de kenmerkende prestatie moet verrichten, ...haar gewone verblijfplaats...heeft.
--> voor een koopovereenkomst lijkt mij de kenmerkende prestatie het verkochte goed aan de kopende partij ter beschikking te stellen. Dit diende door de belgische partij te gebeuren, dus belgisch recht is van toepassing (mooi, hoeft de belgische rechter niet bijgeschoold te worden).
zitadog

BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 18:59    Onderwerp: wat nu best doen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank voor jullie raad,dus het beste is toch reageren op zijn mails?
ik vraag mij nu af wat het beste is dat ik moet doen, binnen enkele dagen keert zijn pakje terug naar zijn adres,dan zal hij zeker terug beginnen met zijn mails en dreigen met de politie,hij wil naar de belgische politie gaan zegt hij heeft een rechtbijstandverzekeraar zegt hij,nu hier heb ik daar nog niet van gehoord,zij hebben hem gezegd dat hij recht heeft op ontbinding van de koopovereenkomst anders kan hij een civiele procedure tegen mij beginnen,dan wordt ik veroordeeld tot het betalen van een boete en de proceskosten,hij schrijfde dat hij contact had met de federale belgische politie en zij zeiden dat ik oplichte??
ik weet echt niet meer hoe en wat ik nu moet doen hoor,of dreigt hij alleen maar of wat?
zeker mijn oprechte dank voor jullie antwoorden
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar beantwoord nou eens de vraag: Voldoet het product aan de verwachtingen die hij er van mocht hebben? Want als dat zo is dan snap ik niet zo goed waar je bang voor bent...
zitadog

BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 22:28    Onderwerp: jazeker Reageer met quote Naar onder Naar boven

het product voldoet volledig aan de verwachtingen dat hij er van mocht hebben,hij teste het ,bang is het woord niet,ik ben het wat beu zijn dreigingen, ik weet dat ik hem een goed toestel verkocht wat hij nu zegt kan helemaal niet,hij kletsts uit zijn nek dat is al.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft geen poot om op te staan. Vertel hem dat je weet dat je in je recht staat en dat je zijn acties met vertrouwen tegemoet ziet.

De federale politie heeft wel wat beters te doen.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, als je product goed is dan hoef je nergens bang voor te zijn. Hij kan een zaak nooit winnen als het al ooit voor de rechter zou komen en die kans is uiterst gering. De politie neemt de aangifte misschien niet eens op laat staan dat ze er verder wat mee gaan doen...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds