Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...
Briefadres bij...
Balancing Inte...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 18 mei 2025 10:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag ik in uw tas kijken?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MrWhite

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EDIT

-- Daniel J Boorstin

Laatst aangepast door MrWhite op do 26 jan 2006 13:31, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Michael Dekkers

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Algemene Voorwaarden of bordjes met bedingen aan het begin van een winkel mogen hoe dan ook niet in strijd zijn met de wet. Daar het wetboek van strafvordering bepaalt dat alleen een officier van justitie of een hulpofficier van justitie mag handelen zoals de winkelier zou willen, kan deze winkelier daar in zijn algemene voorwaarden / bordjes of wat dan ook weinig aan veranderen. Immers, een overeenkomst - voor zover die al tot stand komt - zou nietigheid opleveren nu die in strijd is met de wet. (3:40 lid 1 BW) Nietigheid werkt van rechtswege en de bepaling van in de tassen kijken heeft dus geen enkele waarde, nu geacht wordt dat deze ovk nooit heeft bestaan.

Alhoewel het in het licht van deze argumentatie er al niet meer toedoet of de AV van toepassing zijn, klopt de inhoud van de aangehaalde site slechts gedeeltelijk en deze gebaseerd op hoe het voorheen gergeld was. De wet hieromtrent is aangepast en de exacte wijzigingen zijn te vinden in de literatuur, met name Hijma e.a., 'Rechtshandeling en overeenkomst', Deventer: Kluwer 2004. Hoofdtuk 6, specifieke randnummers 249, 250 en ook 251. Ik wijs dan uitdrukkelijk nog eens op pagina 311 tweede alinea laatste volzin en pagina 312 eerste twee alinea's van randnummer 251.

Buiten deze discussie om is het geenszins van belang, nu de voorwaarden al dan niet van toepassing nietig zijn.
MrWhite

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik mag en kan als winkelier best een bordje hangen met daarop de tekst "ik mag in uw tas kijken als u dit bordje voorbijloopt", maar al afgezien van de vraag of hier een een overeenkomst tot stand komt (ik heb dat bordje niet gezien en heb dus daarmee ook geen enkel aanbod aanvaardt; aanbod is vormvrij, maar de bewijslast dat er een overeenkomst is gesloten ligt wel bij de winkelier. Immers, wie stelt bewijst conform art. 150 wetboek van burgelike rechtsvordering. Dat wordt een moeilijke zaak lijkt mij).

Ik ben toch gedwongem M. (nogmaals) op het volgende te wijzen betreffende overeenkomsten:

Quote:
Ter inzage leggen
Het is niet altijd goed mogelijk om de algemene voorwaarden aan iedere klant ter hand te stellen. In de supermarkt komen zo veel klanten dat dit erg veel tijd zou kosten. Bovendien hoeven de meeste supermarktklanten niet elke keer die voorwaarden vooraf te lezen. Het zou dus niet redelijk zijn om dan te eisen dat de cassière toch elke keer het papier met de voorwaarden zou moeten overhandigen.

De wet zegt dan ook dat als elke keer overhandigen redelijkerwijs niet mogelijk is, het genoeg is om bekend te maken dat de algemene voorwaarden ter inzage liggen.

Dit ter inzage leggen kan gebeuren bij:

- de gebruiker zelf, of
    - een Kamer van Koophandel, of
    - een griffie van een rechtbank

Als de gebruiker voor deze optie kiest, moet hij tevens aangeven dat de algemene voorwaarden op verzoek zullen worden toegezonden. Vaak gebeurt dit in één moeite door, bijvoorbeeld door een bordje op te hangen met een tekst als "Onze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd ter griffie van de Rechtbank te Amsterdam onder nummer 12345. De voorwaarden zullen op aanvraag kosteloos worden toegezonden."

Bron: http://www.iusmentis.com/maatschappij/juridisch/algemenevoorwaarden/

En verder:

Quote:
"Tassen van klanten mag je niet inkijken. Als een poortalarm afgaat en de klant weigert je inzage in de tas dan mag dat volgens de wet. In zo'n geval bel je de politie om assistentie. Je kunt wel in de tas van een klant kijken als bij de entree van de winkel een duidelijk bord ophangt waarop een aantal huisregels staan. Dergelijke huisregels gelden dan wettelijk als verkoopvoorwaarde, waardoor de klant bij binnentreden van de supermarkt de keus kan maken al dan niet naar binnen te gaan. Gaat de klant toch de supermarkt in, dan treedt vanaf dat moment deze verkoopvoorwaarde in werking. Juridisch gesproken gaat de klant dan stilzwijgend akkoord met de mogelijkheid inzage in de tas te geven. Uiteindelijk moet de klant zijn/haar tas openen als daar om gevraagd wordt, zo niet dan kan hem/haar de toegang geweigerd worden."

Bron: http://www.supermarkt.nl/pdf/protocol_winkeldief.pdf

-- Daniel J Boorstin
MrWhite

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ergo het is mogelijk om (in casu) klanten te weigeren die in strijd met de huisregels handelen.

-- Daniel J Boorstin

Laatst aangepast door MrWhite op do 26 jan 2006 13:46, in totaal 1 keer bewerkt
MrWhite

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Alhoewel het in het licht van deze argumentatie er al niet meer toedoet of de AV van toepassing zijn, klopt de inhoud van de aangehaalde site slechts gedeeltelijk en deze gebaseerd op hoe het voorheen gergeld was. De wet hieromtrent is aangepast en de exacte wijzigingen zijn te vinden in de literatuur, met name Hijma e.a., 'Rechtshandeling en overeenkomst', Deventer: Kluwer 2004. Hoofdtuk 6, specifieke randnummers 249, 250 en ook 251. Ik wijs dan uitdrukkelijk nog eens op pagina 311 tweede alinea laatste volzin en pagina 312 eerste twee alinea's van randnummer 251.

Daarenboven ben ik benieuwd naar de inhoud van deze bijstellingen. Niettemin, nu ik geen toegang heb tot dit boek zou ik een korte samenvatting van de bijstellingen op prijs stellen.

De meest recente aanpassingen van de webpagina zijn van 13 januari 2006.

-- Daniel J Boorstin
Michael Dekkers

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De regels van de branchevereniging zeggen ook overduidelijk, het mag niet. Uitzondering hierop is iderdaad als het met een bordje staat aangegeven dat men kan bepalen dat men in de tas te mogen kijken. De vraag blijft of dit nog steeds niet nietigheid met zich meebrengt, er is/ik kan er geen rechterlijke uitspraak over vinden. Ik vraag mij namelijk ten zeerste af in hoeverre het mogelijk is dat een bij de wet ongeautoriseerd persoon een strafvorderlijk dwangmiddel op mij gaat toepassen. Feit blijft ook dat op het moment dat ik het weiger, men mij toch niet kan dwingen om in die tas te kijken en men mij ook niet mag aanhouden/vasthouden. Wel kan men dan - conform de regels die de branchevereniging uiteraard in overeenstemming met de wil van de supermarktketens uitlegt - de toegang tot de winkel weigeren.

In zoverre is/was dat een verkeerd aangevoerd punt in mijn argumentatie. Feit blijft dat als ik het weiger, ik het weiger en ik verder niet kan worden aangehouden of wat dan ook. Ook niet als ik naar buiten loop en de detectepoortjes gaan af, dan mag/kan alleen de politie worden ingeschakeld. Immers, geen heterdaad in dat geval en een redelijk vermoeden van schuld mag niet leiden tot aanhouding door een burger. Ik neem dus maar aan dat de winkelier wel de toegang tot de winkel mag weigeren, alhoewel ik graag zou zien dat de Hoge Raad hier een uitspraak over zou doen.
MrWhite

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De vraag blijft of dit nog steeds niet nietigheid met zich meebrengt, er is/ik kan er geen rechterlijke uitspraak over vinden. Ik vraag mij namelijk ten zeerste af in hoeverre het mogelijk is dat een bij de wet ongeautoriseerd persoon een strafvorderlijk dwangmiddel op mij gaat toepassen.

In casu is er geen sprake van een strafvorderlijke dwangmiddel. Overeenkomstig de huisregels onstaat er verplichtingen voor evenzeer de winkelier als klant te presteren overeenkomstig de overeenkomst die beide partijen hebben gesloten.
Bij weigering is er sprake van een toerekenbare terkortkoming in de nakoming (wanprestatie/contractsbreuk) die schorsing of ontbinding van de overeenkomst rechtvaardigt.

-> Alles gebeurt op basis van vrijwilligheid. Niettemin betekent dit niet dat de winkelier volledig machteloos is.

-- Daniel J Boorstin
faya

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het dan met dit:

Ik liep een keer samen met een vriendin in de Hema en die vriendin had armbandjes gestolen. We liepen de hema uit en ik denk 4 winkels verder werden wij aangehouden door zo een figuur met een strakke pak, pet en walki talki. Ik was toen ik denk zo een jaar of 13/14 maar heb er nog wel vaak over nagedacht of we uberhaupt wel buiten de winkel nog mochten worden aangehouden en mee moesten.

Weten jullie hoe het zit met buiten de winkel worden aangehouden, de privaatrechtelijke overeenkomst lijkt mij afgedaan we waren immers al buiten en strafrechtelijk gezien weet ik gelukkig niet ze had die armbandjes in haar slip verstopt waardoor ze niets konden vinden.
Verstuur e-mail
Michael Dekkers

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MrWhite schreef:
In casu is er geen sprake van een strafvorderlijke dwangmiddel. Overeenkomstig de huisregels onstaat er verplichtingen voor evenzeer de winkelier als klant te presteren overeenkomstig de overeenkomst die beide partijen hebben gesloten.

Het betreft hier geen aparte overeenkomst, er staat duidelijk "verkoopvoorwaarde". Zowel de algemene voorwaarden als het bordje wordne gezien als verkoopvoorwaarden. Geen aparte ovk. op zich dus.

Quote:
Bij weigering is er sprake van een toerekenbare terkortkoming in de nakoming (wanprestatie/contractsbreuk) die schorsing of ontbinding van de overeenkomst rechtvaardigt.

Dat is onjuist, er is geen aparte ovk. tot stand gekomen. Overigens zou er dan ook ingebrekestelling plaats moeten vinden als dat waar zou zijn.
Michael Dekkers

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

faya schreef:
Ik liep een keer samen met een vriendin in de Hema en die vriendin had armbandjes gestolen. We liepen de hema uit en ik denk 4 winkels verder werden wij aangehouden door zo een figuur met een strakke pak, pet en walki talki. Ik was toen ik denk zo een jaar of 13/14 maar heb er nog wel vaak over nagedacht of we uberhaupt wel buiten de winkel nog mochten worden aangehouden en mee moesten.

Dat ligt eraan, als die figuur met die walie talkie geen opsporingsambtenaar was, dan was de aanhouding onrectmatig; daar die buiten heterdaad is geschied. Dat mag niet, art. 54Sv bepaalt dat alleen de OvJ, indien onmogelijk hOvJ en indien inmogelijk opsporingsambtenaar mag aanhouden buiten heterdaad. Dan ook nog alleen indien je kan worden aangemerkt als verdachte (dat was dus niet zo m.i.) en indien het een strafbaar feit betreft waarvoor hechtenis is toegestaan (67Sv, 4jr of langer).
MrWhite

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het betreft hier geen aparte overeenkomst, er staat duidelijk "verkoopvoorwaarde". Zowel de algemene voorwaarden als het bordje wordne gezien als verkoopvoorwaarden. Geen aparte ovk. op zich dus.

De verkoopvoorwaarden zijn gewoon onderdeel van de overeenkomst die onstaat tussen klant en winkelier. Het is niet mogelijk waren te kopen of verkopen zonder overeenkomst.

Quote:
Dat is onjuist, er is geen aparte ovk. tot stand gekomen. Overigens zou er dan ook ingebrekestelling plaats moeten vinden als dat waar zou zijn.

Tenzij (in casu) art. 6:83 sub c BW van toepassing is. "Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in: c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten."

-- Daniel J Boorstin
Michael Dekkers

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="MrWhite"]
Quote:

en

Quote:
De verkoopvoorwaarden zijn gewoon onderdeel van de overeenkomst die onstaat tussen klant en winkelier. Het is niet mogelijk waren te kopen of verkopen zonder overeenkomst.

Hier zijn we het eensm ik dacht even dat je wilde betogen dat er twee overeenkomsten waren, 1'tje voor het doorzoeken van de tas totstandgekomen na dat bordje en 1'tje, de "koopovereenkomst" van de spullen in mijn karretje. Dat s dus niet zo, wat je ook zelf zegt, er is maar 1 overeenkomst, de koopovereenkomst en een onderdeel daarvan is (verkoopvoorwaarde) dat in de tas mag worden gekeken.

Ingebrekestelling doet er dan verder niet toe. Men hoeft die producten niet aan mij te verkopen als ik niet meewerk aan die controle.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Dat ligt eraan, als die figuur met die walie talkie geen opsporingsambtenaar was, dan was de aanhouding onrectmatig; daar die buiten heterdaad is geschied.

Dat is hier niet duidelijk. Om diefstal te kunnen constateren moet de bewaker eerst zien dat het meisje zonder te betalen de winkel uitloopt. Het kan goed zijn dat de aanhouding dan 4 winkels verderop pas lukt. In de jurisprudentie is ook 24 uur later wel eens als heterdaad bestempeld. Voorwaarde is dat er continu aan het tot stand komen van de aanhouding wordt gewerkt.
Michael Dekkers

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt inderdaad, uit de zinssnede "4 winkels verderop" haal ik dat het buiten heterdaad was. Het kan op zich nog op heterdaad zijn, zoals je zelf al aangeeft, maar ik ga ervanuit dat het buiten heterdaad is. Was het op heterdaad, dan was het uiteraard rechtmatig.

Maar buiten heterdaad niet! Ook niet met pet en walkie-talkie.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Valt dit niet onder een soort "controlerende bevoegdheid"? Net zoals het preventief fouilleren?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds