Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 15:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kraken
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
raboof

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 14:59    Onderwerp: Kraken Reageer met quote Naar onder Naar boven

429sexies Sr. zegt effectief dat je een gebouw mag 'kraken' als meer dan 12 maanden geleden 'het gebruik is beeindigd'.

Dat vind ik om eigenlijk voor de hand liggende redenen een belachelijke regeling: "het is toch mijn huis, of ik er nou woon of niet?"...

Aan de andere kant kan ik de ratio van de regel ook wel enigszins begrijpen: als je (schaarse) woonruimte (bijvoorbeeld in een stad) bezit, maar er niks mee doet, dan is dat asociaal tegenover de rest van de stad. Op die plek kan immers niet tegelijk een andere speler op de woningmarkt inspringen.

Het lijkt me dat deze krakerswetgeving geschrapt moet worden, maar wat is nu een goed alternatief? We zullen er immers op een andere manier voor moeten zorgen dat woonruimtebezitters die ruimte niet leeg laten staan.

Als het bestemmingsplan van een stuk stad "woonruimte" is, zou je dan niet kunnen zeggen dat een bezitter die het leeg laat staan en geen concrete plannen heeft daar verandering in te brengen eigenlijk in gebreke blijft, "leegstand" is immers geen "woonruimte".

En wat doe je er dan tegen? Een boete opleggen? Verplichten het pand te verkopen als een koper, zeg, 110% van de onafhankelijk getaxeerde waarde biedt? Of de overheid de bevoegdheid geven het in dat geval onvrijwillig tegen marktconforme prijs te kopen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zelf heb echt een grote aversie tegen krakers. Ik vind die regeling ook echt belachelijk. Als iets jouw eigendom is dan is het van jou en mag je er mee doen en laten wat je wilt. Dat is mijn mening dan. Ik hecht nogal veel waarde aan de begrippen eigendom en bezitter. En ik vind dus ook dat je niet aan dit eigendomsrecht mag tornen.
Een oplossing? Wat dacht je van stoppen met kantoorpanden bouwen , die allemaal massaal leeg staan, en gewoon veel huurwoningen en ( goedkope) koopwoningen bouwen. Het is echt niet zo dat er geen woningen gebouwd worden omdat pandjesbazen ofzo veel panden kopen en die leeg laten staan maar gewoon omdat er meer geld valt te verdienen met kantoorpanden en dure woningen dan met huurwoningen.
raboof

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik vind die regeling ook echt belachelijk

Fijn dat we het daarover eens zijn

Quote:
Wat dacht je van stoppen met kantoorpanden bouwen, die allemaal massaal leeg staan, en gewoon veel huurwoningen en koopwoningen bouwen. Het is echt niet zo dat er geen woningen gebouwd worden omdat pandjesbazen ofzo veel panden kopen en die leeg laten staan maar gewoon omdat er meer geld valt te verdienen met kantoorpanden en dure woningen dan met huurwoningen.

Maar nu beschrijf je eigenlijk alleen het probleem. Wat is de oplossing? Blijkbaar lost de marktwerking dit niet zonder overheidsbemoeienis op. Maar hoe moet de overheid zich ermee bemoeien?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht een procedure om bij langdurige leegstand een huurovereenkomst af te kunnen dwingen, waarbij de huur bijvoorbeeld wordt vastgesteld volgens het puntensysteem? Of juist een minimale huur met daarbij de bescherming volgens de anti-kraakregels (dwz niet zoveel huurbescherming)?

Voorwaarden zijn dan wel dat de procedure kort kan worden gehouden, en dat de eigenaar slechts een beperkte termijn wordt gegund om daadwerkelijke (en niet schijn-) bewoning te bewerkstelligen ten einde onder gedwongen verhuur uit te kunnen komen.
Pantagruel

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:

SNIP

Een oplossing? Wat dacht je van stoppen met kantoorpanden bouwen , die allemaal massaal leeg staan, en gewoon veel huurwoningen en ( goedkope) koopwoningen bouwen. Het is echt niet zo dat er geen woningen gebouwd worden omdat pandjesbazen ofzo veel panden kopen en die leeg laten staan maar gewoon omdat er meer geld valt te verdienen met kantoorpanden en dure woningen dan met huurwoningen.

Jammer genoeg vinden de diverse gemeenten dat de lokaties voor kantoren niet geschikt zijn voor bewoning (wat zo'n lullig kleinlijntje op een vel papier al niet kan betekenen). Als ik vanuit de metro de beide kanten van de Bijlmer in de ochtend bekijk zie ik aan de ene kant een uitpuilende woonwijk en aan de andere kant tig duizenden vierkante meters duur gebouwde maar leegstaande kantoor- en andere gebouwen.

Als starter in Nederland moet je schrapen om aan woonruimte te komen, in de grotere steden is dat al een ingerichte bezemkast!, terwijl er kantooruimte voor t oprapen ligt.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. Dat argument gebruiken ze alleen maar als excuus om te verbergen dat ze zo weinig goedkope woningen en huurwoningen laten bouwen. Er valt gewoon weinig mee te verdienen en daarom doen ze het niet. Het heeft echt niks te maken met eigenaren van panden die ze leeg laten staan. En die ondervinden er nu wel de nadelen van. De gemeente moet gewoon zelf meer bouwen en niet zulke belachelijke regelingen maken omdat ze zelf zo achterbaks is.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Offtopic, maar gaat me wel aan het hart:
Eva schreef:
Als iets jouw eigendom is dan is het van jou en mag je er mee doen en laten wat je wilt. Dat is mijn mening dan.

Laten we dat niet laten gelden voor dieren, OK??

Ontopic: Ben het wel met je eens waar het huizen betreft. Het kan niet zo zijn dat particulieren worden aangesproken of benadeeld wanneer de overheid in gebreke blijft, lijkt me.

Door de enorme bescherming die huurders genieten en alle gedoe die het verhuren van een pand kan opleveren kan ik me echter goed voorstellen dat mensen er weinig trek in hebben een woning die zij op relatief korte termijn willen verkopen te verhuren.

Enne ... krakers bezetten ook woonruimte waar ook andere mensen (die misschien langer wachten) kunnen worden .... Als langdurige leegstand het probleem is, dan zou je de woning volgens een eerlijk systeem moeten uitgeven en niet aan diegene die zo brutaal is er maar in te kruipen. Maar nogmaals: van zo'n ingrijpen ben ik in beginsel geen voorstander.
raboof

BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 3:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Door de enorme bescherming die huurders genieten en alle gedoe die het verhuren van een pand kan opleveren kan ik me echter goed voorstellen dat mensen er weinig trek in hebben een woning die zij op relatief korte termijn willen verkopen te verhuren.

Ik schreef inderdaad niet voor niets "een bezitter die het leeg laat staan en geen concrete plannen heeft daar verandering in te brengen".

Quote:
Als langdurige leegstand het probleem is, dan zou je de woning volgens een eerlijk systeem moeten uitgeven en niet aan diegene die zo brutaal is er maar in te kruipen.

Dat zijn we ook allemaal met elkaar eens, de vraag is alleen hoe dan... Krakers-bashen is heel makkelijk en leuk natuurlijk, maar daar gaat het hier niet over.

Quote:
Maar nogmaals: van zo'n ingrijpen ben ik in beginsel geen voorstander.

Okay, maar wat moet er dan gebeuren? Een aardig begin lijkt me inderdaad al het niet meer uitbreiden van de hoeveelheid kantoor in het bestemmingsplan: laat ze eerst maar eens de nu leegstaande ruimte vullen. Maar dat moet je natuurlijk voorzichtig aan doen, want anders wordt het onbetaalbaar een bedrijfspand te huren en gaat je (lokale) economie naar de vaantjes.

Daarmee zijn we er nog niet waarschijnlijk, en dus denk ik dat er toch een "leegstandsontmoedigingsregeling" moet zijn (ter vervanging van kraken) - die dan dus ook moet gaan gelden voor bedrijfspanden.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 3:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Als iets jouw eigendom is dan is het van jou en mag je er mee doen en laten wat je wilt. Dat is mijn mening dan. Ik hecht nogal veel waarde aan de begrippen eigendom en bezitter. En ik vind dus ook dat je niet aan dit eigendomsrecht mag tornen.

Art. 429sexies Sr tornt ook niet aan het civielrechtelijke eigendomsrecht. Het artikel geeft zelfs een strafrechtelijk middel om krakers uit je pand te laten zetten, op voorwaarde dat het pand niet langer dan een jaar heeft leeggestaan. Strikt genomen is het een anti-kraakartikel.

Geef je huiseigenaren volledige strafrechtelijke bescherming, dan zullen huizenspeculanten daar dankbaar gebruik van maken. Speculatie was in de jaren 80 een groot probleem op de Amsterdamse woningmarkt.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is misschien waar maar ik blijf er op tegen. Ookal laat je het 5 jaar leegstaan dat moet je zelf weten, je bent immers de eigenaar van het pand...

@TikSimone: Nee ik had het inderdaad alleen over goederen en niet over dieren! Cool Laughing
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vallen dieren niet onder goederen dan!? Rolling Eyes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de menselijke variant niet Razz
Bekijk de homepage
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou strikt juridisch genomen onder 'zaken' daarom had ik expres voor het woord goederen gekozen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ow ja, sorry, overheen gelezen. Embarassed
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Goederen' is ruimer dan 'zaken'.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds