|
Auteur |
Bericht |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: zo 15 jan 2006 14:17 Onderwerp: Strengere alcohollimiet voor beginnende bestuurders |
|
|
Artikel: Strengere alcohollimiet in het verkeer voor beginnende bestuurders
(28-12-2005)
URL : http://www.juridisch.nl/nieuw.cgi?ID=3589
Bron : Ministerie_van_Verkeer_en_Waterstaat
De regeling werkt voor mensen die een rijbewijs hebben vanaf 30 maart 2002. Is dit in strijd met het legaliteitsbeginsel??? |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: zo 15 jan 2006 14:32 Onderwerp: |
|
|
Hoe zou dit in strijd zijn met het legaliteitsbeginsel?! Zie geen enkel punt wat daarvoor van belang kan zijn. |
|
|
|
 |
Arno
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 15 jan 2006 14:58 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat je doelt op het verbod van terugwerkende kracht? Dat is hier niet aan de orde. Het gaat er dan namelijk om of een feit dat al is begaan anders zou worden bestraft als de wetgeving daarna verandert. Hier gaat het gewoon om een strafbaarstelling voor feiten die na de inwerkingtreding van de wet worden begaan. |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: zo 15 jan 2006 23:54 Onderwerp: |
|
|
Hm, beetje domme vraag achteraf bezien.
Toch vindt ik de regeling niet echt redelijk. Misschien in strijd met het discriminatieverbod? |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 1:23 Onderwerp: |
|
|
Gewoon blijven fietsen. Voor fietsers heeft de hele verandering geen effect. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 12:43 Onderwerp: |
|
|
Paar dagen terug heb ik ergens vernomen dat een (ik meen) Amsterdamse advocaat de regeling inderdaad wilde aanvechten, omdit dit in zijn ogen jongeren ontoelaatbaar zou discrimineren.
Volgens hem speelde alcohol een minieme rol bij verkeersongevallen. Bovendien speelde het niet beduidend vaker een rol bij jonge verkeersdeelnemers (t.o.v. "oude" -voel je niet aangesproken- ). Vandaar dat hij het allemaal maar flauwekul vond...
Maar is het discriminerend? Ik zie er zelf in ieder geval het nut wel van in, ook al wordt ik er ook door getroffen...  |
|
|
|
 |
Marco S
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 12:47 Onderwerp: |
|
|
Ik zie het nut er alleen maar van in, indien het voor alle automobilisten ingevoerd wordt. Nu wordt maar voor een klein deel van de bestuurders een scherpere norm ingevoerd, terwijl het toch veel effectiever zou zijn om dit overal te doen. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 13:33 Onderwerp: |
|
|
Uit de statistieken blijkt dat de jongere bestuurders nou eenmaal meer brokken maken. Een van de oorzaken zou daarbij het alcoholgebruik zijn. Dat is juist de reden dat voor die categorie de limiet verlaagd is.
Mischien moet je het wel zo zien, dat de ervaren bestuurders gewoon als bonus een extra biertje mogen drinken.  _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Marco S
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 13:39 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mischien moet je het wel zo zien, dat de ervaren bestuurders gewoon als bonus een extra biertje mogen drinken. | Leuke gedachte.
Over de statistiek het volgende. Als er iets onbetrouwbaar in deze wereld is, zijn dat 2 dingen: de krant en statistiek.
Mbt de krant: verteld de halve waarheid of gewoon totaal iets anders.
Mbt statistiek: welke uitkomst je wilt hebben, met statistiek kun je werkelijk waar alles onderbouwen. Mooi voorbeeld is dat vliegen de veiligste manier van reizen is. Wel indien je het aantal ongelukken bekijkt per kilometer. Niet indien je kijkt naar het aantal doden en gewonden per ongeluk. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 15:36 Onderwerp: |
|
|
Mbt vliegen: de concorde was ooit het veiligste vliegtuig ter wereld. En na die ene crash opeens het meest onveilige. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Ingeborg
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 1877
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 16:49 Onderwerp: |
|
|
Er vinden wel meer auto ongelukken plaats maar daarbij is de kans dat je het overleeft wel groter dan als er een vliegtuig neerstort, dan ben je sowieso dood (reden dat ik nog nooit gevlogen heb? ) |
|
|
|
 |
Marco S
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 16:56 Onderwerp: |
|
|
precies. Weer een argument waarom statistiek niet echt betrouwbaar is als argument. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 16:59 Onderwerp: |
|
|
Misschien moet je het dan niet over statistiek hebben maar gewoon over ongevallencijfers. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 19:47 Onderwerp: |
|
|
Ik vind dit wel een leuke discussie.
Waarom?
Ik werk vanuit een ander oogpunt met wetgeving dan de meesten hier op dit forum.
Het feit dat we in Nederland zoveel regeltjes en uitzonderingen en daar weer uitzondering op hebben komt o.a. tot stand n.a.v. deze gedachten.
Natuurlijk, een advocaat verdient zijn geld door een client te verdedigen en daarbij is het vaak zoeken naar mazen in de wet.
Als je een wet invoerd is deze vaak in strijd met andere wetten. Het is de gewoonte om dit vervolgens af te procederen bij een rechter. Wat is nu wel toegestaan en wat niet. In mijn beleving schept dit lang niet altijd duidelijkheid en is de samenleving er zeker niet altijd bij gedient.
Even de discussie over statistieken en of je aan de duur van de rijbveogdheid de verkeerservaring kunt bepalen. terzijde, als het daadwerkelijk zo is dat alcoholgebruik onder beginnende bestuurders een grotere invloed heeft dan op ervaren bestuurders dan is er toch niets mis met deze regel??
In zo'n situatie is de samenleving niet gedient met zo'n rechtszaak in mijn beleving.
Ik begrijp dat deze post reacties op roept. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken?
Groeten,
Jerry |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 16 jan 2006 21:13 Onderwerp: |
|
|
Op basis van cijfers kan worden aangetoond dat beginnende bestuurders (en dan vooral jongeren, maar de regeling geldt ook voor iemand van 60 die voor het eerst zijn rijbewijs haalt), vaker betrokken zijn bij ongevallen en dat zeker bij jongeren alcoholgebruik daarbij veelvuldig een rol speelt. Er is dan ook niets mis met de regeling en er is ook geen sprake van discriminatie op grond van leeftijd omdat geen sprake is van gelijke gevallen, noch van een onderscheid op basis van leeftijd. Ik zit dus ook absoluut niet op de rechtszaak te wachten. |
|
|
|
 |
|