Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 12:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Collega`s wel dertiende maand ik niet mag dit?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vrouke

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 17:52    Onderwerp: Collega`s wel dertiende maand ik niet mag dit? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn collega`s hebben allemaal een dertiende maand gehad en ik niet.
Mag dit?

Ik ben gaan vragen bij mijn baas hoe dit kon.Hij zei dat ik hem niet verdiende en dat hij niet verplicht was om hem uit te keren
Sinds dat ik daar werkte heb ik elk jaar een dertiende maand gehad en dit jaar niet.

Daar bij heb ik 19 december mijn ontslag genomen met een op zeg termijn van een maand dus 19 januari is mijn laatste werkdag.Ik denk zelf dat het daarmee te maken heeft.

Maar mijn vraag mag hij dit doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je jaarlijks in december een dertiende maand uitbetaald hebt gekregen, is die dertiende maand gewoon onderdeel van je salaris.

Als je werkgever na de laatste werkdag de dertiende maand nog niet heeft betaald, kun je hem een brief sturen dat je hier alsnog aanspraak op maakt, en kun je indien nodig een loonvordering instellen.
vrouke

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe ga je dan ter werk om hem alsnog te krijgen?
abraxes

abraxes

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even de stropdas aantrekken Razz

brief, loonvordering kortom, het verhaal van Suijkerbuijk.

Zie voor procedure (sector kanton) http://www.rechtspraak.nl/NR/rdonlyres/7FBBAD5E-31A8-438F-891F-8E4971139FE4/0/civiele_procedure.pdf

Landelijk reglement voor de civiele rol van de kantonsectoren:
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+kanton/Landelijk+reglement+voor+de+civiele+rol+van+de+kantonsectoren.htm

Herziene staffel incassokosten en herziene salarissen in rolzaken, sector kanton
ingangsdatum 1 april 2005:
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+kanton/Liquidatietarieven+rechtbank+sector+kanton.htm

Richtlijnen/Aanbevelingen van het Landelijk Overleg Kantonsectorvoorzitters:
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+kanton/Aanbevelingen+van+het+Landelijk+Overleg+Kantonsectorvoorzitters/

zie verder
http://www.arbeidsrechter.nl/
Bekijk de homepage
vrouke

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mischien ben ik dan blond maar ik begrijp hier weinig van kan je mischien in makkelijke taal voor mij uitleggen?
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, op het moment dat je baas met zijn rug naar je toe staat, sluip je voorzichtig hem toe en pakt hem bij de stropdas. Vervolgens trek je deze geleidelijk strakker en strakker tot je baas enigszins een rood gezicht krijgt (stop snel wanneer zijn gezicht paars of blauw wordt). Spreek hem in de tussentijd met een zacht maar scherp toontje toe, iets in de trant van; "ik zou het zeer op prijs stellen, als ik de 13e maand binnen een kort tijdsbestek uitbetaald krijg ". Op dat moment eventueel nog een venijnig rukje aan de stropdas geven.
Bekijk de homepage
vrouke

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moet hij wel een stropdas om hebben

Maar ik sta dus in mijn recht en kan die dertiende maand gewoon opeisen?
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ow, daar had ik niet aan gedacht

Ja, op basis van de door jouw gegeven informatie, is het aannemelijk dat je recht hebt op een 13e maand. Mocht je baas hier geen gehoor aan geven dan kun je zelf een procedure starten of hulp inschakelen. Je kunt in dit geval zelf procederen want er is geen sprake van verplichte procesvertegenwoordiging. Kies je voor vertegenwoordiging, dan is het niet nodig om het wie, wat en waar inzake de procesgang uit te leggen. Ben je echter van plan om alles zelf te doen, dan komt daar nog aardig wat bij kijken. Aan jou de keuze. Mocht je kiezen voor de laatste optie, laat het me dan even weten.
Bekijk de homepage
vrouke

BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil het in eerste instancie zelf gaan doen mocht dat niet lukken zal ik er toch hulp bij moeten gaan zoeken
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2006 8:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt denk ik beter hulp inschakelen. Dat doe je nu ook wel, maar om de hele procedure uit te leggen is zinloos. Waarom? Omdat ik ongeveer terecht komt bij informatie die je kunt vinden in mijn vorige bericht, en daar komt nog eens bij dat de van belang zijnde wetsartikelen in acht moeten worden genomen. We kunnen dit wel gaan doornemen, maar dit gaat voor jou en voor mij onnodig veel tijd kosten. Onnodig, omdat er instanties zijn die bepaalde handelingen gratis verrichten. Denk hierbij aan advies en het opstellen van brieven of bezwaarschriften. Je kunt hiervoor terecht bij het Juridisch Loket http://www.hetjl.nl/hetjl/ en sociaalraadslieden http://www.sociaalraadslieden.nl/ . Blijkt dan dat dit niet mag helpen en een procedure wel, dan gaat dit je helaas wel wat kosten, tenminste als je er voor kiest om gebruik te maken van enige hulp. Misschien kom je in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand http://www.hetjl.nl/hetjl/ . Ook kan de deurwaarder tegen vergoeding de dagvaarding opstellen.

Doe je het gewoon liever zelf dan geef ik je in afwijking van voorgaande toch graag wat informatie mee. Je zult een dagvaarding moeten opstellen, zie hiervoor: http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/title/Dagvaarding+uitbrengen./t/5055/

Let daarbij op de eisen die de wet stelt aan een dagvaarding, zie in dit verband het wetboek van burgerlijke rechtsvordering, boek 1 eerste titel, afdeling 6 exploten en de 2e titel, afdeling 4 dagvaarding. Zie vooral ook art 111 Rv van titel 4. Waar de zaak aanhangig gemaakt kan worden vind je op de voet van de artikelen 99 en 100 Rv. Kijk ook even rustig de overige bepalingen van titel 2 en deels titel 1 (je ziet al snel dat niet alle afdelingen van titel 1 in casu van belang zijn) door en vergelijk of zoek op www.rechtspraak.nl naar de betekenis van sommige begrippen indien iets niet helemaal duidelijk is (maar natuurlijk help ik je ook graag). De links naar het rolreglement en de uitleg van de procedure welke in eerder bericht zijn te vinden geven je hierbij echt steun! De wetten kun je raadplegen op www.overheid.nl . Bij zoeken ‘rv’ in typen, en zo kom je dan bij het wetboek van burgerlijke rechtsvordering terecht. Wellicht is tevens van belang titel 10 van boek burgerlijk wetboek 7.

Verder is het goed om de studie rechtswetenschappen in zijn geheel te voltooien, als je snel bent ben je op tijd klaar en heeft verjaring van de vordering nog niet plaatsgevonden. Klinkt wat flauw ik weet het. Toch zou ik het knap vinden als je alles zelf doet. En ik wens je succes bij deze irritante toestand. Hopelijk komt het allemaal niet tot een procedure, soms werkt het als een gezaghebbende instantie een briefje schrijft. Ben je trouwens lid van de vakbond? Is daar sprake van dan weet je waar je moet zijn.
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2006 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik raad ook aan deskundige hulp te zoeken voor het opstellen van een dagvaarding.

En misschien is het raadzaam met (juridische) stappen te wachten tot na de 19e, zodat je baas geen vervelende andere maatregelen kan nemen (achterhouden van persoonlijke bezittingen, laatste loon niet uitbetalen e.d. geintjes).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds