Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 12:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen toegang verschaffen tot datacenter ivm betaling
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RichardX

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 3:44    Onderwerp: Geen toegang verschaffen tot datacenter ivm betaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probeer het zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen, alvast bedankt voor de hulp!

- Op 1 Januari 2005 contract aangegaan voor het plaatsen van 2 servers van mij bij een hosting bedrijf voor een klant.
- Na ongeveer een half jaar het account en betalingsgegevens overgedragen naar de klant, zodat de klant dit direct zelf betaald. Contract met hosting provider is echter getekend door mij, account nu dus van mijn klant. Het account bevat tevens andere diensten zoals domeinnamen. Alle kosten zijn nu dus voor de klant.
- Mijn klant verzuimt na enkele maanden te betalen en hosting provider schort diensten op. Via e-mail besproken dat het contract met hosting provider beëindigd wordt per 1 Januari 2006.

Nu willen wij onze servers uit het datacenter halen waar het hosting bedrijf een stukje van huurd. Echter geeft de hosting provider geen toegang tot het datacenter zolang mijn klant niet de openstaande facturen betaald.

1) Mogen zij ons deze toegang weigeren? Zo niet, kan ik hier aangifte van doen bij politie? Zo ja, voor wat? Diefstal??

Tevens schrijven zij naar ons dat zolang de servers niet worden verwijderd de facturering maandelijks gewoon doorgaat.

2) Mogen zij dat doen?

Heel erg bedankt alvast voor uw moeite!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 4:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de hosting provider hier rechtmatig zijn retentierecht uitoefent, zie artikel 3:291 lid 2 BW: het retentierecht kan worden ingeroepen tegen derden met een ouder recht, indien zijn vordering voortspruit uit een overeenkomst die de schuldenaar bevoegd was met betrekking tot de zaak aan te gaan, of hij geen reden had om aan de bevoegdheid van de schuldenaar te twijfelen.

Diefstal is het sowieso niet, je zou hooguit je eigendom kunnen terugvorderen (revindiceren) in een civiele procedure. Alleen staat m.i. het retentierecht van de hosting provider daar aan in de weg. Wellicht kun je op 1 of andere manier wel de klant aanspreken.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 4:25    Onderwerp: Re: Geen toegang verschaffen tot datacenter ivm betaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

RichardX schreef:
Tevens schrijven zij naar ons dat zolang de servers niet worden verwijderd de facturering maandelijks gewoon doorgaat.

2) Mogen zij dat doen?

De hosting provider kan de kosten in rekening brengen "ter zake van de zorg die hij krachtens de wet ten aanzien van de zaak in acht moet nemen". Hij kan niet normaal doorgaan met factureren, maar mag wel een redelijk vergoeding vragen voor de kosten die hij maakt om de servers netjes te bewaren. Ik neem hier wel aan de overeenkomst tussen je klant en de hosting provider rechtsgeldig is opgezegd. Je schrijft dat het contract met de hosting provider per 1 januari wordt beëindigd, maar heeft je klant dat afgesproken met jou, of met de hosting provider? De hosting provider lijkt daar niet akkoord mee te gaan gezien het feit dat hij wil blijven factureren...
RichardX

BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 17:18    Onderwerp: Re: Geen toegang verschaffen tot datacenter ivm betaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik neem hier wel aan de overeenkomst tussen je klant en de hosting provider rechtsgeldig is opgezegd. Je schrijft dat het contract met de hosting provider per 1 januari wordt beëindigd, maar heeft je klant dat afgesproken met jou, of met de hosting provider? De hosting provider lijkt daar niet akkoord mee te gaan gezien het feit dat hij wil blijven factureren...

Samen met de klant hebben wij dit via e-mail gedaan, dit was op het moment dat er al een betalingsachterstand was. Wij hebben gevraagd om een bevestigen per post echter gingen ze daar niet mee akkoord.

Hier onder deel van de communicatie:

Wij:
Graag ontvangen wij binnen 2 weken een schriftelijke bevestiging van deze opzegging.

Hun:
Bij deze per mail.

Graag ontvangen wij een definitieve bevestiging van u als de apparatuur
daadwerkelijk uit ons datacenter is verwijderd.

Wij:
Wij zullen de apparatuur in de maand december van 2005, uit uw
gehuurde rack verwijderen en binnen het datacentrum VAN RedBus
Interhouse verhuizen. Bij deze tevens een definitieve bevestiging dat
de servers voor 31-12-2005 uit uw rack zijn verwijderd. Er zal dus ook
betaald worden tot 31-12-2005.

Hun:
Prima, graag ontvangen wij een bericht wanneer de apparatuur daadwerkelijk
is verwijderd. Na controle zal dan de facturering stopgezet worden.

---

Ze gaan dus eerst akkoord met het beeindigen van het contract.
Daarna vertellen ze door te gaan met factureren als zei bericht ontvangen dat wij de servers verwijderd hebben. Die wij niet mogen verwijderen van ze.
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 19:16    Onderwerp: Re: Geen toegang verschaffen tot datacenter ivm betaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor mijn beleving:

Is de volgende situatie juist?

Redbus levert diensten (huur rack, dataverkeer) aan RichardX.

RichardX levert diensten (huur rackspace en servers (en evt. aanverwante diensten)) aan klant.

Kortom: jouw klant is geen klant van Redbus. Jij behoort zorg te dragen voor de betaling aan Redbus. Doordat de klant de betaling stopt, verzuim jij.

De toegang tot Redbus en de lekkere koffie zijn diensten die opgeschort zijn.

Tip
Neem het contract en de bijbehorende AV nog eens goed door. (Voor opzegtermijn, wijze van opzegging, enz.)
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
RichardX

BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

- RedBus levert diensten (huur rack, dataverkeer) aan Hosting provider
- Hosting provider levert diensten (huur rack space, dataverkeer) in eerste instantie aan RichardX, echter account overgezet naar klant van RichardX die daarna de betalings verantwoording richting Hosting provider opzich neemt. Echter contract is uiteraard getekend door RichardX.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie hier maar één uitweg:

RichardX betaalt de hostingprovider en verhaalt dat geld op de klant. De klant is namelijk jegens RichardX verplicht de hostingprovider te betalen en nu dat niet gebeurt, op basis van niet-nakomen aanspreekbaar voor de daardoor ontstane schade.
Bekijk de homepage
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RichardX schreef:
- RedBus levert diensten (huur rack, dataverkeer) aan Hosting provider
- Hosting provider levert diensten (huur rack space, dataverkeer) in eerste instantie aan RichardX, echter account overgezet naar klant van RichardX die daarna de betalings verantwoording richting Hosting provider opzich neemt. Echter contract is uiteraard getekend door RichardX.

Oh nog een partij er tussen blijkbaar.

Ik sluit me bij Steven aan.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
RichardX

BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2005 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad een goede mogelijheid alleen het volgende:

De waarde van servers is lager dan het bedrag wat openstaat. Daarbij komt dat het er naar uit ziet dat deze klant niets meer zal betalen i.v.m. drijgend failisement. Dus ook niet als ik het "voorschiet."

Mijn vraag is dan ook, wat als mijn klant inderdaad failiet wordt verklaard. Wat gebeurd er dan met mijn servers? Shocked
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2005 2:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn 2 mogelijkheden en het is voor mij nog niet duidelijk welke zich hier voordoet.

1. Er is op dit moment nog steeds sprake van een overeenkomst tussen de provider en RichardX. Dan zul jij (RichardX) de achterstallige betalingen moeten verrichten, waarna je je apparatuur terug krijgt. In dit geval zul je ook als je de apparatuur niet meer terug hoeft, wel moeten betalen, want jij bent het geld verschuldigd.

2. Er is op dit moment sprake van een overeenkomst tussen de provider en de bijna failliete klant, en RichardX staat er nu buiten. Ik denk dat de derdenwerking van het retentierecht er dan voor zorgt dat de hosting provider jouw spullen mag verkopen om gedeeltelijk uit de kosten te komen. Het is in dit geval mogelijk dat je voor het overige deel van de schuld niet hoeft op te draaien (maar wellicht heeft de provider nog wat juridische mogelijkheden om jou toch aan te spreken; ik kan me voorstellen dat er wat haken en ogen zit aan het overgaan van jouw kant van de overeenkomst op je klant).
RichardX

BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2005 2:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, er bestaat nog een overeenkomst. Theoretisch gezien ben ik (RichardX) de persoon die de rack space voor de servers huurt, echter niet de overige diensten van dat zelfde account.

Wordt steeds gecompliceerder op deze manier. Confused

Dus eigenlijk sta ik pas in me recht als ik alle vordering betaal betreffende de overeenkomsten die ik ben aangegaan en die niet officieel zijn overgedragen. Dat er dan eventueel nog een resterend bedrag open staat waar mijn klant dus verantwoordelijk voor is heb ik dan niets meer mee te maken, lijkt mij? Ongeacht dat het ondergebracht is in een "gezamenlijk" account wat op mijn klant zijn naam staat.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds