|
Auteur |
Bericht |
Jan Smit
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 17 dec 2005 1:01 Onderwerp: Zelf in beroep tegen besluit OM om niet te vervolgen? |
|
|
Goedenavond
Tegen mij is indertijd een valse aangifte gedaan van sexueel misbruik. De officier van justitie heeft deze aangifte afgedaan met een sepot 2.
Ik heb nu zelf aangifte gedaan van smaad en laster en aantasting van eer en goede naam bij de politie tegen degene die indertijd de valse aangifte heeft gedaan. Ik wil namelijk dat de sepotcode wordt omgezet in sepot 1 want ik ben immers onschuldig. En ik wil dat degene die de valse aangifte heeft gedaan wordt gehoord door de politie en verder wordt vervolgd.
De politie heeft inmiddels contact gehad met de Officier van Justitie en informatie opgevraagd over de inhoudelijke argumenten van het besluit tot sepot 2 indertijd.
De politie zegt dat het OM zal besluiten of mijn aangifte verder in behandeling zal worden genomen en dus niet de politie zelf.
Mijn vragen zijn:
1) Mag de politie alleen maar een onderzoek starten en een verdachte horen na toestemming van het OM?
2) Als het OM mijn aangifte niet in behandeling wil nemen en de politie als zodanig informeert, kan ik dan zelf daartegen bezwaar maken bij het Gerechtshof of moet dat door een advocaat worden gedaan?
Graag uw advies in deze en alvast bedankt.
Jan |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 17 dec 2005 1:36 Onderwerp: |
|
|
Goedenacht jan,
2) Als het OM mijn aangifte niet in behandeling wil nemen en de politie als zodanig informeert, kan ik dan zelf daartegen bezwaar maken bij het Gerechtshof of moet dat door een advocaat worden gedaan?
Ja dit kan jij doen. Artikel 12 Wetboek van Strafvordering stelt immers:
1. Wordt een strafbaar feit niet vervolgd of de vervolging niet voortgezet, dan kan de rechtstreeks belanghebbende daarover schriftelijk beklag doen bij het gerechtshof, binnen het rechtsgebied waarvan de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging is genomen. Indien de beslissing tot niet vervolging is genomen door de officier van justitie bij het landelijk parket, is bevoegd het gerechtshof te 's-Gravenhage.
2. Onder rechtstreeks belanghebbende wordt mede verstaan een rechtspersoon die krachtens zijn doelstelling en blijkens zijn feitelijke werkzaamheden een belang behartigt dat door de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging rechtstreeks wordt getroffen.
Op vraag 1 weet ik zosnel even geen oplossing. Wat ik wel weet is dat het de taak van het OM is om genoeg bewijs te verzamelen.
Veel sterkte! |
|
|
|
 |
Jan Smit
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 17 dec 2005 1:51 Onderwerp: |
|
|
Goedenacht Kevin
Bedankt voor je snelle reaktie. Ik zal door strijden.
mvg Jan |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 17 dec 2005 12:48 Onderwerp: |
|
|
Succes!
En in antwoord op je andere vraag: ja het is het OM / de officier van justitie, die vervolgt. De politie assisteert de officier in het onderzoek, maar hij heeft de leiding.
Grtz M. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|