Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Murat. D
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En volgens de media (ja, ik heb er moeite mee om te geloven wat de media zeggen, maar helaas is het een van de bronnen waar ik mbt deze zaak afhankelijk van ben) was hij niet van plan de docent te doden, maar wilde hij hem laten schrikken.

Dus dan is er geen in koude bloede vermoorden meer.

Laatst aangepast door Diana op vr 16 apr 2004 19:09, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Denise

Denise

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja hij wou hem ook alleen maar in de schouder schieten blijkbaar, maar of ik dat moet geloven weet ik ook niet Confused

Liefs, Miss Flash Very Happy
MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@dianaa:nee geen koude bloede, maar nog wel opzet. Hij had het pistool ook ongeladen mee kunnen nemen, of een nepwapen...deed hij niet...

@Denise:Achgossie arme Murat...werd ie zo gepest door de onderdirecteur...aaaaahhhh..huilie.Als iedere leerling die ooit door een leraar het leven zuur werd gemaakt een pistool zou meenemen en die leraar zou doodschieten hadden we pas een lerarentekort gehad. Of hij nou groen, geel, paars of blauw was geweest een excuus heeft hij niet dus zie ook niet in waarom er sympathie voor hem gewekt wordt door sommigen...
Hij is volwassen genoeg om op gruwelijk wijze een leven te nemen, dan vind ik hem volwassen genoeg om hem te laten zitten.
Denise

Denise

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zei toch dat het NIET DE GOEDE MANIER was, maar ik wou alleen even zeggen dat het niet zo zwart-wit is als hij heeft m vermoord, dus volgens "volwassenenrecht". Hij is en blijft nog een kind. Een het is en blijft een domme daad. Maar waarom zoveel jaar cel, zodat hij alleen de fijne kneepjes van het "vak" kan leren en nog crimineler kan leren worden? Lijkt me niet zo goed hoor!!

Maar ok, ik geef ook alleen mijn mening!

Liefs,
Denise

Liefs, Miss Flash Very Happy
MSN messenger
Diana

Diana

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey: Aan iedere daad gaat een geschiedenis vooraf en alles is niet zo zwart-wit in het recht gelukkig. Zonder die geschiedenis kun je geen situatie inschatten. En het is fijn dat er mensen zijn die stukken sterker in hun schoenen staan dan een Murat stond, maar dat neemt niet weg dat Murat zich tegen de muur aan gezet zou kunnen hebben gevoeld. De daad wordt er niet minder om, maar je kunt je wel beter in zijn situatie inleven. En daar dan een straf aan aanpassen. Wat een straf is er om iemand zich bewust te maken van hetgeen hij/zij gedaan heeft en om een beter mens van hem te maken na het uitzitten/ondergaan van die straf. Er is geen eiland voor de kust waar we criminelen op dumpen.
MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beetje open deur om over die geschiedenis te beginnen. Er is toch ook 5 jaar, en niet 20 jaar geeist. Er is dus rekening gehouden met de omstandigheden van het geval.
Hoor je mij zeggen dat hij voor de rest van zijn leven de bak in moet?Nee! snap je opmerking van je eilandje dus niet helemaal dianaa, maar het lijkt erop dat je me woorden in de mond probeert te leggen. Dacht trouwens dat een van de doelen van straffen was dat de dader boete doet aan de maatschappij voor de schade die hij aan laatste heeft aangericht, maar mijn docent Penitentiar recht kan het natuurlijk fout hebben...en is het inderdaad zo dat straffen bestaan om een beter mens van de dader te maken
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Dianaa : Met normaal recht bedoelde ik natuurlijk niet dat jeugdrecht abnormaal is, maar het is even wat sneller schrijven dan steeds volwassenenrecht, snapje!

Voor de rest ben ik net totaal niet met Dianaa en Denise eens, tuurlijk moet je kijken naar de achtergronden maar om nou te gaan schrijven dat het zo zielig is want hij was de pispaal! Er zijn duizenden scholieren die de pispaal zijn maar daarom schiet je niet zomaar iemand dood!!! Ik voel me ook zo vaak genaaid door mensen maar dan ga ik geen pistool pakken hoor!!! Tuurlijk heeft dat met zn opvoeding te maken maar er zijn zat kinderen die een slechte jeugd hebben en die schieten niet allemaal iemand neer.
En een straf is er niet alleen om iemand 'beter' te maken maar ook voor vergelding! Hoe denk je dat die familie zich voelt of die leraren. En om dan te gaan zeggen dat ie alleen maar crimineler wordt in de gevangenis, waarom hebben we dan uberhaupt nog gevangenisstraf als dat zo zou zijn?!! Dan kunnen we dat net zo goed meteen afschaffen.
En ik ben het met ramonkey eens, de eis is 5 jaar geen 20 jaar dat zou wat anders zijn, van die 5 jaar blijft er 3.5 over daarna is ie vrij, dat kan je van die leraar niet zeggen.....
Diana

Diana

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
En om dan te gaan zeggen dat ie alleen maar crimineler wordt in de gevangenis, waarom hebben we dan uberhaupt nog gevangenisstraf als dat zo zou zijn?!! Dan kunnen we dat net zo goed meteen afschaffen.

Een gevangenis zorgt er helaas niet voor dat iemand als beter mens de wereld tegemoet treedt. Ik geloof dat iets van 70% (kan er wat % naast zitten, maar er is onderzoek naar gedaan) terug in de cel belandt.

En juist voor jeugdigen vind ik 5 jaar te veel. Ja, ik ben het eens met jullie stuk over vergelding, maar welke hoeveelheid jaar de dader ook krijgt, we krijgen er de docent helaas niet mee terug.
En ja, het is vreselijk voor de familie van het slachtoffer (ook voor de familie van de dader trouwens), maar het recht zelf moet zo objectief mogelijk blijven en kijken naar de omstandigheden.

Ramonkey, ik probeer je geen woorden in de mond te leggen. Dat stukje sloeg eigenlijk niet zozeer meer op jouw woorden, maar was meer in het algemeen bedoeld (zal dat de volgende keer beter scheiden).

En Eva; ik ben blij dat niet iedere pispaal een geweer trekt, maar om nou te zeggen anderen hebben het ook niet gedaan, dus Murad zou het ook niet gedaan moeten hebben, is een beetje niet zoals het is.
Ieder mens is anders. We hebben allemaal voor onze eigen redenen voor de opleiding die we doen gekozen, als we al bewust gekozen hebben. Het is heel makkelijk zeggen dat andere pispalen het niet ook gedaan hebben, maar ieder mens reageert en functioneert anders. Er zijn wat gelijkenissen, natuurlijk. Maar recht moet mijns inziens altijd op het concrete geval toegespitst worden.
MSN messenger
Meester Ruud

BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Och, die zielige Murat toch. Is ie door de leraar gepest. Schiet 'm in z'n schouder en dan dwing je respect af. Voor degenen die willen dat ie onder jeugdrecht bestraft wordt, ik hoop dat ie bij jullie in de straat komt wonen over anderhalf jaar.

We moeten 'ns ophouden met sympathiseren voor de dader. Om in Dianaa's termen te spreken, in dit geval moet het belang van de grote groep prevaleren boven het individuele belang van Murat. Lekker lang opsluiten dus.

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk de homepage
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Dianaa: Het feit dat ca. 70 % weer terugkomt in de gevangenis is geen bewijs dat dat aan de gevangenis zelf ligt natuurlijk, dit kan door heel veel andere factoren komen ( wat ook vele malen waarschijnlijker is).
Ik heb ook nooit gezegd dat gevangenissen een beter mens van iemand maken daarmee reageerde ik op volgens mij Denise maar correct me if I'm wrong. Vond het alleen een nogal dom argument om iemand daarom maar niet op te sluiten.
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ten eerste maakt het me geen barst uit of het nou een buitenlander is of niet, het gaat om de misdaad die gepleegd is en niet om de persoon.

Ten tweede laat je iemand niet schrikken met een geweer, dan zit er al iets niet goed in je bovenkamer. Je weet wat er gebeurt als je iemand met een geweer beschiet, dat zien we namelijk allemaal in de 'zogenaamd te geweldadige films'.

Ten derde als ik iedere leraar die mij ooit gepest heeft of dwarsgezeten heeft zou moeten neerschieten dan zou het lerarentekort in Nederland nog vele malen groter zijn dan nu en zouden ze waarschijnlijk nog een aantal pabo's moeten openen.....

Mijn conclusie (lees: mijn mening) is gewoon vrij rechtlijnig. Die jongen heeft iets gedaan wat absoluut niet door de beugel kan en waar geen enkele rechtvaardiging voor te vinden is. Ik vind dat de aard van dit geval vraagt om een berechting naar het volwassenenrecht, omdat het jeugdrecht naar mijn mening voor kleinere vergrijpen is. Deze jongen zal heus ooit in de samenleving kunnen terugkeren, maar wel na een lange straf waarin hij ongetwijfeld opnieuw de normen en waarden van deze samenleving opnieuw zal moeten leren....
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Meester Ruud

BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 1:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien moet het jeugdstrafrecht maar gewoon afgeschaft worden. Als iemand jeugdig is dan kan de rechter daar sowieso al rekening mee houden bij de strafmaat.

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk de homepage
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich vind ik het wel erg belangrijk dat er bescherming van het kind is, om het zo maar te zeggen, via het jeugdrecht en dat er dus in NL wordt ingezien dat een kind iets heel anders is dan een volwassene ( in tegenstelling tot de VS bv) en niet altijd zijn daden kan overzien.

Maar in zo'n ernstig delict als dit vind ik dat dat toch wat anders ligt want iemand die mans genoeg is om iemand neer te knallen moet dan toch ook mans genoeg zijn om verantwoordelijkheid te dragen voor zn daad en dan vind ik het volwassenenrecht beter op zn plaats, iemand vermoorden is toch geen kinderspelletje ofzo....
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat het helemaal afgeschaft moet worden, maar het zou misschien een andere status moeten krijgen dan dat het nu heeft. Het jeugdstrafrecht zou eigenlijk moeten gelden voor gevallen waarin een minderjarige iets fout doet wat mede aan te rekenen is op zijn leeftijd. Het feit dat hij bijvoorbeeld echt iets 'per ongeluk' deed, of dat hij niet begreep dat het fout was. En inderdaad voor andere gevallen zou de rechter zelf rekening kunnen houden met de strafmaat die hij oplegt aan een minderjarige.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Michèle
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Murat heeft iets ontzettend 'fouts' gedaan. Er zal ongetwijfels een verhaal van zijn kant aan zitten, maar het resultaat is er niet minder om. Het is aan de rechter om deze dingen af te wegen, maar straf 'verdient' hij sowieso.
En gevangenisstraf is bedoeld om een misdadiger te straffen, opzettelijke leedtoevoeging, vergelding of hoe je het ook wilt noemen. Ik heb nog geen uitgebreid strafrecht gehad, maar volgens mij heeft het strafrecht niet de pretentie een therapeutische waarde te hebben. Of dit goed of slecht is voor de mensen is een andere discussie, maar voor verpleging hebben we andere instanties (hoe ontoereikend die soms ook mogen zijn Sad ).
Ik krijg ook maar mijn info via de sensatiebeluste media, maar ik heb begrepen dat deze jongen zeer agressief en moeilijk in de omgang was. De vrienden die verkondigden dat hij 'zo'n aardige jongen is', zetten die boodschap kracht bij door auto's in brand te steken. Pappen en nathouden werkt niet denk ik. Murat moet 'aangepakt' worden. Wat daarvan de juiste invulling is weet ik ook niet precies, maar een soepele behandeling (weinig straf, eigen gang laten gaan) zie ik niet zitten. Dan krijgt hij de boodschap mee dat wat hij gedaan heeft niet zo erg is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds