Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 16:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tweemaal boete voor hetzelfde feit
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucas

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze beschikkingen zijn in ieder geval geen puur strafrechtelijke aangelegenheden.
Strafrechtelijke voorzieningen zijn bovendien ex art. 2 lid 1 WAHV uitgesloten, waardoor een direct beroep op art. 68 Sr in mijn ogen weinig zin heeft.

Wel zou je kunnen beredeneren dat er, in de geest van art. 68 Sr, sprake is van omstandigheden welke matiging of vernietiging van de (tweede)sanctie rechtvaardigen.
En dan zal veel afhangen van de omstandigheden van het geval. Een verbalisant die na een kwartiertje doodleuk terugkomt om nóg een bekeuring uit te schrijven, dat voelt iedereen aan dat dat niet kan. Maar het zou ook te gek zijn als je je auto ergens illegaal parkeert en hem dan een maand zonder gevolgen kunt laten staan omdat er tóch al een geel briefje achter de ruitenwisser zit. (even de andere mogelijkheden om op te treden daargelaten)
In dit geval gaat het om een tijdsverloop van zes uur. Ik zou in het bezwaarschrift omstandigheden aanvoeren die duidelijk maken dat het onmogelijk was binnen deze periode van het eerste verbaal kennis te nemen en vervolgens ook nog de auto te verplaatsen. Je hebt dan altijd kans dat de OvJ daarin met je meegaat.
En wordt het bezwaar afgewezen zou ik met deze zaak altijd in beroep gaan!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
ik raad je aan om een bezwaarschrift te sturen. De verbalisant krijgt dan de gelegenheid uit te leggen waarom deze beschikking voor de tweede maal is uitgeschreven en de OVJ neemt dan een beslissing.

Gezien de brieven van het CJIB gaat het om twee verschillende verbalisanten. Afhankelijk van het feit of er al dan niet een aanzegging van beschikking onder de ruitenwisser is gelegd, hoeft de tweede niet eens geweten te hebben dat sprake was van een tweede beschikking.

Daarnaast zijn het twee gedragingen omdat het tijdstip verschilt. Er is geen sprake van voortgezette handeling, aangezien dat alleen werkt als je bijvoorbeeld tegen het verkeer in een straat bent gereden waarvoor je een beschikking krijgt opgelegd, terwijl je daarna moet keren op een plaats waar dat niet toegestaan is. Voor dat laatste kan je dan geen beschikking krijgen.
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
JBA schreef:
ik raad je aan om een bezwaarschrift te sturen. De verbalisant krijgt dan de gelegenheid uit te leggen waarom deze beschikking voor de tweede maal is uitgeschreven en de OVJ neemt dan een beslissing.

Gezien de brieven van het CJIB gaat het om twee verschillende verbalisanten. Afhankelijk van het feit of er al dan niet een aanzegging van beschikking onder de ruitenwisser is gelegd, hoeft de tweede niet eens geweten te hebben dat sprake was van een tweede beschikking.

Daarnaast zijn het twee gedragingen omdat het tijdstip verschilt. Er is geen sprake van voortgezette handeling, aangezien dat alleen werkt als je bijvoorbeeld tegen het verkeer in een straat bent gereden waarvoor je een beschikking krijgt opgelegd, terwijl je daarna moet keren op een plaats waar dat niet toegestaan is. Voor dat laatste kan je dan geen beschikking krijgen.

Ik begrijp van Kevin dat de tweede verbalisant een "geeltje" naast de andere heeft gestopt. In dat geval zou het kunnen zijn dat hij hier een reden voor had.
En zo niet, dan beslist de OVJ of hij vind dat de beschikking geseponeerd moet worden het is in ieder geval de moeite waard om bezwaar te maken.

Daarnaast mbt de voortgezette handeling: net zoals strafrechterlijke voorzieningen zijn in art. 2 lid 1 WAHV ook strafvorderlijke voorzieningen uitgesloten in deze casus, dus ook de voortgezette handeling zoals in SV .
En als dat wel zo was, dan zou ik dit voorbeeld eerder een voortgezette handeling noemen dan jouw casus, maar goed, dat wijkt teveel van de discussie af, misschien een mooie discussie om een nieuw onderwerp voor te openen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Het gaat hier om de volgende gedraging:

Voertuig laten staan in een park, plantsoen, openbare beplanting of groenstrook.

Je krijgt dus een beschikking omdat je de auto daar neer hebt gezet danwel laat staan. Dat is een gedraging.

Het is een voortdurende gedraging die niet wordt gelegaliseerd door de 1e boete. De verjaringstermijn gaat bijvoorbeeld niet lopen vanaf het moment dat je parkeert. Kijk elke 5 minuten een nieuwe boete lijkt me niet kunnen, maar 6 uur later...

Als je maar 1 boete kunt krijgen parkeer je gewoon midden op de Dam voordat je een maand op vakantie gaat.

Natuurlijk zou ik in de plaats van de moeder van Kevin ook gewoon protesteren en proberen onder 1 van de 2 boetes uit te komen. Wie weet lukt het.
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden, ik had erbij moeten vertellen dat de parkeerplaatsen overhoop lagen aan de andere kant van de straat, alle autos stonden op dat groenplantsoen dus mijn moeder had hem er maar naast gezet. (ja ja mijn moeder had moeten weten dat het niet mocht) maar toch...
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
JBA schreef:
Het gaat hier om de volgende gedraging:

Voertuig laten staan in een park, plantsoen, openbare beplanting of groenstrook.

Je krijgt dus een beschikking omdat je de auto daar neer hebt gezet danwel laat staan. Dat is een gedraging.

Het is een voortdurende gedraging die niet wordt gelegaliseerd door de 1e boete. De verjaringstermijn gaat bijvoorbeeld niet lopen vanaf het moment dat je parkeert. Kijk elke 5 minuten een nieuwe boete lijkt me niet kunnen, maar 6 uur later...

Als je maar 1 boete kunt krijgen parkeer je gewoon midden op de Dam voordat je een maand op vakantie gaat.

Natuurlijk zou ik in de plaats van de moeder van Kevin ook gewoon protesteren en proberen onder 1 van de 2 boetes uit te komen. Wie weet lukt het.

Deze situatie vergelijken met het parkeren op de dam is natuurlijk onzin, mijn moeder moest de hele dag werken. Ze had nooit kennis kunnen nemen van de eerste boete.

Naar mijn mening is dit gewoon keiharde zakkenvullerij. Het aangeven van een andere plaats vind ik eigenlijk al heel raar. Het is OF Amsterdam OF ouder-Amstel. Waarom doen ze dat dan?
MterHeide

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 1:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
Het aangeven van een andere plaats vind ik eigenlijk al heel raar. Het is OF Amsterdam OF ouder-Amstel. Waarom doen ze dat dan?

Dat is gewoon een fout van een van de verbalisanten. De gemeentegrens ligt (volgens de kaarten die ik heb) slechts 100 meter van de lokatie dus dat kan gebeuren. Dat zul dus ook simpelweg gecorrigeerd worden.
Lucas

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 1:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het overhoop liggen van de parkeervakken is in ieder geval alweer een voordelige omstandigheid. Wat je ook zou kunnen aanvoeren is dat door zodanig te parkeren (op het groenplantsoen) geen gevaarlijke situatie werd veroorzaakt voor het overige verkeer (ervan uitgaande dat dit ook werkelijk zo was...)

Nou ik zou zeggen: ga ertegen in beroep en doe je voordeel met wat hierboven in dit forum allemaal gezegd is!

Succes ermee.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 3:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
Deze situatie vergelijken met het parkeren op de dam is natuurlijk onzin, mijn moeder moest de hele dag werken. Ze had nooit kennis kunnen nemen van de eerste boete.

En je moeder kon niet weten dat het niet was toegestaan in het plantsoen te parkeren?

Hoe langer je fout geparkeerd staat, hoe groter de kans op een boete. Maar als het bij 1 boete zou blijven zou het boven een bepaalde duur lucratief worden. Je zou dan ook met de bon die je 's ochtends hebt gekregen nog op het raam 's middags weer fout kunnen parkeren in dezelfde buurt. Een parkeerbon als vrijbrief?

Ik vind het vergelijkbaar met het kunnen krijgen van 2 boetes voor te hard rijden op dezelfde snelweg, aangenomen dat er voldoende tijd/afstand tussen de 2 overtredingen zat.
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een vraagje, wat als ik het laat voorkomen en dan bij de boete waar de plaats fout is wacht tot de OvJ klaar is met zijn requisitor. Hierna melden dat de plaats niet klopt. Dan mag de OvJ het niet corrigeren en klopt het toch niet meer?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
Nog een vraagje, wat als ik het laat voorkomen en dan bij de boete waar de plaats fout is wacht tot de OvJ klaar is met zijn requisitor. Hierna melden dat de plaats niet klopt. Dan mag de OvJ het niet corrigeren en klopt het toch niet meer?

Nee, de OvJ mag ook na het requisidinges corrigeren, afaik. Dit vanwege het feit dat een wijziging die pas in hoger beroep gebracht wordt nog 'slechter' is voor de verdachte.
Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Kevin.B schreef:

Nee, de OvJ mag ook na het requisidinges corrigeren, afaik. Dit vanwege het feit dat een wijziging die pas in hoger beroep gebracht wordt nog 'slechter' is voor de verdachte.

Hmm ik dacht dat de OvJ totaan het requisitoir mocht wijzigen.
Bij hoorcollege had de beste man weleens verteld dat hij een zaak had waarop hij vrijspraak had bereikt op het enkele feit dat de OvJ een verkeerde plaats had genoemd in de dagvaarding en requisitoir. Hierna mocht hij het niet wijzigen en kon het feit niet worden bewezen. Hoe zit het hierzo mee dan? Mag de OvJ hier wel wijzigen omdat het hier om een overtreding gaat en niet een misdrijf?

Jammer anders was het antwoord op de eerste vraag van art. 350 Sv natuurlijk: nee. En had er een vrijspraak geweest.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
Hmm ik dacht dat de OvJ totaan het requisitoir mocht wijzigen.
Bij hoorcollege had de beste man weleens verteld dat hij een zaak had waarop hij vrijspraak had bereikt op het enkele feit dat de OvJ een verkeerde plaats had genoemd in de dagvaarding en requisitoir. Hierna mocht hij het niet wijzigen en kon het feit niet worden bewezen. Hoe zit het hierzo mee dan? Mag de OvJ hier wel wijzigen omdat het hier om een overtreding gaat en niet een misdrijf?

Tot niet zo heel lang geleden was dat het geval met als gevolg moeilijk uit te leggen vrijspraken. Misschien was het verhaal van je docent daarop gericht?
MterHeide

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We moeten er ook op blijven letten dat het gaat om Mulderfeiten waarbij de WAHV van toepassing is. Als je niet betaald, zal de zaak niet voorkomen! Bij niet betalen zullen eerst twee verhogingen volgen. Daarna kan men overgaan tot verhaal met of zonder dwangbevel, gijzeling, inneming van het rijbewijs en/of buitengebruikstelling van het betreffende voertuig.
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
We moeten er ook op blijven letten dat het gaat om Mulderfeiten waarbij de WAHV van toepassing is. Als je niet betaald, zal de zaak niet voorkomen! Bij niet betalen zullen eerst twee verhogingen volgen. Daarna kan men overgaan tot verhaal met of zonder dwangbevel, gijzeling, inneming van het rijbewijs en/of buitengebruikstelling van het betreffende voertuig.

totaal gelijk...

nvm dan, bezwaarschrift word gemaakt en verzonden.

thanks allemaal.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds