Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 1:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tweemaal boete voor hetzelfde feit
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 22:13    Onderwerp: Tweemaal boete voor hetzelfde feit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi medeforumgebruikers Smile ,

Mijn moeder heeft laatst 2 dezelfde boetes gehad met een ander nummer voor hetzelfde feit. Uiteraard kan dit niet want dit ism ne bis in idem beginsel ( art. 68 Sr).

hier de boetes:

Hier kan je zien dat er wel een tijdsverschil is, dat komt omdat mijn moeder de hele dag fout geparkeerd stond. Wat raar is is dat er bij een boete een andere gemeente staat dan bij de andere.

Is het mogelijk allebij de boetes te laten vervallen? Zo ja hoe? Enige tips?
Ik dacht zelf aan het aantonen dat er bij een de gemeente niet klopt, hierdoor is deze boete dus ongeldig, daarna zeggen bij de andere boete dat ik al een boete voor deze overtreding heb.

alvast bedankt voor jullie tips.

Enige voorbeelden van een bezwaarschrift zijn ook welkom Very Happy .
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder allebei uitkomen gaat je sowieso niet lukken, want elke fout waar je de OvJ op attendeert mag hij corrigeren.

En voor de rest: het is goed mogelijk dat de rechter gezien de hoeveelheid tijd die er tussen zat de beide feiten als twee verschillende feiten zal zien. Uiteraard is er sprake van een voortdurende situatie, maar omdat de wet geen tijdslimieten kent voor een voortdurende situatie en uiteraard één boete voor een lange periode ook niet terecht is, is zoiets toch wel afhankelijk van wat de rechter er van zegt of gezegd heeft.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er in de jurisprudentie niet iets vergelijkbaars terug te vinden.
Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Onder allebei uitkomen gaat je sowieso niet lukken, want elke fout waar je de OvJ op attendeert mag hij corrigeren.

En voor de rest: het is goed mogelijk dat de rechter gezien de hoeveelheid tijd die er tussen zat de beide feiten als twee verschillende feiten zal zien. Uiteraard is er sprake van een voortdurende situatie, maar omdat de wet geen tijdslimieten kent voor een voortdurende situatie en uiteraard één boete voor een lange periode ook niet terecht is, is zoiets toch wel afhankelijk van wat de rechter er van zegt of gezegd heeft.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er in de jurisprudentie niet iets vergelijkbaars terug te vinden.

Het is toch express gedaan die twee boetes, Die controleur heeft gewoon dat gele blaadje genegeerd en gewoon een andere plaats ingevuld zodat er twee boetes zouden uitkomen..
Als ik het goed begrijp zal mijn moeder ze alle twee meoten betalen? Naar mijn mening is het een voortdurende situatie.
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

In jurisprudentie zoeken ben ik al helemaal geen ster.. Als iemand nog iets kan vinden Embarassed Embarassed (ik ben niet lui hoor ik snap dat zoeken nog niet helemaal)
MterHeide

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt om heel simpel te zijn geen enkele poot om op te staan bij een eventueel beroep.

Wat betreft het adres: naar aanleiding van het beroepsschrift zal de Officier een gecorrigeerde beschikking laten toesturen. Uiteindelijk moet de boete dus gewoon betaald worden.

Wat betreft hetzelfde feit: er is alleen sprake van hetzelfde feit als het gaat om dezelfde plaats, dezelfde datum en dezelfde tijd. Aangezien de tijd verschilt is geen sprake van hetzelfde feit. En het hele fenomeen van voortgezette handeling gaat hier ook niet op. De jurisprudentie heb ik niet bij de hand, maar het gaat niet werken.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 1:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hele dag in een plantsoen geparkeerd staan en daar 2 boetes voor krijgen... mijn rechtvaardigheidsgevoel heeft er niet bepaald van te lijden Smile.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het mijne wel! Als je er de hele dag over doet om iemand te vermoorden wordt je toch ook niet van 2 moorden beschuldigd? Cool
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Michèle"]Het mijne wel! Als je er de hele dag over doet om iemand te vermoorden wordt je toch ook niet van 2 moorden beschuldigd? Cool[/quote
Maar als jij er de hele dag over doet om op een tergend langzame manier 2 mensen consecutief te onthoofden dan is er niemand die daar één moord in ziet Smile
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, natuurlijk niet! Dat zijn toch twee mensen die dood zijn! (Getverdemme! Wink)
I.c. is het 1 auto die 1 keer geparkeerd staat. Als je drie weken ergens fout staat krijg je toch ook geen 3 wielklemmen?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Nee, natuurlijk niet! Dat zijn toch twee mensen die dood zijn! (Getverdemme! Wink)
I.c. is het 1 auto die 1 keer geparkeerd staat. Als je drie weken ergens fout staat krijg je toch ook geen 3 wielklemmen?

Maar het is niet het parkeerd worden maar het geparkeerd zijn dat de overtreding is.
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik met 150 km/uur de A16 afrees van Breda tot Rotterdam, en ik daarbij 5 keer geflitst wordt, maar ik kan bewijzen dat ik in het hele traject niet langzamer heb gereden dan 140, is het dan 1 voortdurende overtreding of zijn het er 5?
MterHeide

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zijn er 5 ...
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin,

ik raad je aan om een bezwaarschrift te sturen. De verbalisant krijgt dan de gelegenheid uit te leggen waarom deze beschikking voor de tweede maal is uitgeschreven en de OVJ neemt dan een beslissing. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik kan me jouw kant van het verhaal ook goed voorstellen, evenals de reacties hier.

Overigens, ik heb even in jurisprudentie gezocht en kom alleen een zaak tegen waarin iemand dezelfde snelheid blijft rijden, maar daarbij een bord A1 tegenkomt. Volgens de rechter had hij daarom twee overtredingen begaan. (WAHV 00/00116). Een vergelijkbare zaak kan ik niet vinden, maar hij zal er zeker zijn geweest.

Mijn kijk op de zaak:
Je wordt bekeurd voor een niet toegestane gedraging. Deze gedraging pleeg je slechts eenmaal in deze casus. Volgens mij kun je deze gedraging niet nog eenmaal plegen zonder de overtreding opnieuw te overwegen.
In het geval dat iemand naar zijn auto loopt, ziet dat er een bekeuring onder de wisser zit, en dan weer weg loopt vind ik er wel wat van te zeggen dat je weer een bekeuring krijgt.

Of vinden jullie dat te kort door de bocht?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Je wordt bekeurd voor een niet toegestane gedraging. Deze gedraging pleeg je slechts eenmaal in deze casus. Volgens mij kun je deze gedraging niet nog eenmaal plegen zonder de overtreding opnieuw te overwegen.

In het geval dat iemand naar zijn auto loopt, ziet dat er een bekeuring onder de wisser zit, en dan weer weg loopt vind ik er wel wat van te zeggen dat je weer een bekeuring krijgt.

Of vinden jullie dat te kort door de bocht?

Het gaat hier niet om een gedraging, maar een situatie.
Bekijk de homepage
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier om de volgende gedraging:

Voertuig laten staan in een park, plantsoen, openbare beplanting of groenstrook.

Je krijgt dus een beschikking omdat je de auto daar neer hebt gezet danwel laat staan. Dat is een gedraging.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds