Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 15 jun 2025 20:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Termijn indienen beroepschrift (administratief)
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liza84

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 1:36    Onderwerp: Termijn indienen beroepschrift (administratief) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Eventjes een vraagje. De termijn van een (administratief) beroepschrift is toch in beginsel altijd 6 weken? Mijn vriendin kreeg namelijk een beschikking op haar verzoek tot kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen waarin vermeld stond dat zij binnen 10 dagen een beroepschrift in moest dienen. Nou heb ik gekeken in de Invorderingswet maar kom geen beperking tegen. Ik vroeg mij dus af of dit wel klopt aangezien de beroepstermijn dwingend recht is en alleen een wet in formele zin hier een uitzondering op mag maken.

Ook is de beschikking ondertekent met ..... Hoofd belastingen en moet het beroepschrift ook gericht worden aan Hoofd belastingen. Ik dacht dat bij administratief beroep altijd een ander/hoger orgaan de heroverweging deed. Kijk ik er nu zo raar tegen aan of zijn er gewoon fouten gemaakt?

Liza
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 7:19    Onderwerp: Re: Termijn indienen beroepschrift (administratief) Reageer met quote Naar onder Naar boven

liza84 schreef:
Hallo,

Eventjes een vraagje. De termijn van een (administratief) beroepschrift is toch in beginsel altijd 6 weken? Mijn vriendin kreeg namelijk een beschikking op haar verzoek tot kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen waarin vermeld stond dat zij binnen 10 dagen een beroepschrift in moest dienen. Nou heb ik gekeken in de Invorderingswet maar kom geen beperking tegen. Ik vroeg mij dus af of dit wel klopt aangezien de beroepstermijn dwingend recht is en alleen een wet in formele zin hier een uitzondering op mag maken.

Correct.
Quote:

Ook is de beschikking ondertekent met ..... Hoofd belastingen en moet het beroepschrift ook gericht worden aan Hoofd belastingen. Ik dacht dat bij administratief beroep altijd een ander/hoger orgaan de heroverweging deed. Kijk ik er nu zo raar tegen aan of zijn er gewoon fouten gemaakt?
Liza

Jou standpunt lijkt mij het juiste.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben je niet de war met bezwaar en beroep? Als je vriendin een beschikking krijgt, dan moet ze daar eerst bezwaar tegen aantekenen. Pas daarna volgt een evt. beroep.
MterHeide

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 24 Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990
Quote:
Indien de belastingschuldige zich niet kan verenigen met de beschikking, bedoeld in artikel 7, eerste lid, kan hij binnen tien dagen na dagtekening van de kennisgeving waarmee de beschikking is bekendgemaakt, een beroepschrift richten tot de directeur onder vermelding van de gronden van het beroep. Het beroepschrift wordt ingediend bij de ontvanger.

Artikel 25
Quote:
1. De directeur beslist op het beroep bij uitspraak.
2. Indien de directeur geheel of gedeeltelijk aan het beroep van de belastingschuldige tegemoetkomt, stelt hij bij die uitspraak het bedrag van de kwijtschelding vast.
3. De directeur maakt de uitspraak aan de belastingschuldige bekend door uitreiking of toezending van een gedagtekende kennisgeving terzake.

Artikel 28 lid 2
Quote:
Waar in artikel 9, tweede lid, en in afdeling 5 sprake is van directeur wordt voor:
b. gemeentelijke belastingen gelezen: het college van burgemeester en wethouders;

Het beroep zou dus in principe moeten zijn bij het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast geldt wel de termijn van 10 dagen.
liza84

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke dus wel een termijn van 10 dagen Sad Ik heb de kluwer collegebundel en daar staat die uitvoeringsregeling niet in... De termijn van 10 dagen is dus nu verstreken en waarschijnlijk wordt het beroep daarom ontvankelijk verklaard. Is er misschien nog een mogelijk om wel beroep in te dienen, aangezien het beroep dus bij B&W moest worden ingediend en in de beschikking stond dat het bij Hoofd Belastingen moest? En dan nog een vraagje, ik heb gister op internet lopen zoeken naar een wet waarin dus stond dat die termijn 10 dagen moest zijn. Ik heb dat niet kunnen vinden, nou vraag ik me dus af waar ik die wetten wel kan vinden op internet? (ben eerste jaars SJD, heb er nog niet veel ervaring mee Cool )

Liza
MterHeide

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze regeling heb ik na wat googlen gevonden in een Gemeentelijke Verordening (die van Brunssum). Als je de titel van een wet weet, kan je altijd naar www.wetten.nl en anders kan je proberen via google.

Wat betreft opnieuw beroep: op gemeentelijk niveau kan het zijn dat je in principe het beroepschrift indient bij het Hoofd Belastingen die daar bijvoorbeeld een advies bij schrijft en dat doorgeeft aan het College. Het zal niet zo zijn dat het Hoofd Belastingen opnieuw gaat beslissen, want daartoe rust echt de verplichting op het College. Dat zal je dus niet verder helpen.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

liza84 schreef:
Oke dus wel een termijn van 10 dagen Sad Ik heb de kluwer collegebundel en daar staat die uitvoeringsregeling niet in...

Belastingwettenbundel werkt daarvoor een stuk beter.
Bekijk de homepage
liza84

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
liza84 schreef:
Oke dus wel een termijn van 10 dagen Sad Ik heb de kluwer collegebundel en daar staat die uitvoeringsregeling niet in...

Belastingwettenbundel werkt daarvoor een stuk beter.

Die heb ik niet Laughing Misschien dat ik die in een latere fase van mijn studie nog eens aanschaf maar voorlopig heb ik aan de kluwer genoeg Very Happy
liza84

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Deze regeling heb ik na wat googlen gevonden in een Gemeentelijke Verordening (die van Brunssum). Als je de titel van een wet weet, kan je altijd naar www.wetten.nl en anders kan je proberen via google.

Wat betreft opnieuw beroep: op gemeentelijk niveau kan het zijn dat je in principe het beroepschrift indient bij het Hoofd Belastingen die daar bijvoorbeeld een advies bij schrijft en dat doorgeeft aan het College. Het zal niet zo zijn dat het Hoofd Belastingen opnieuw gaat beslissen, want daartoe rust echt de verplichting op het College. Dat zal je dus niet verder helpen.

Maar het gaat dan om een verordening, dat is toch geen formele wet? Bij mij gaat het trouwens om gemeente Delft. In de beschikking staat dat ze het leidraad invordering hebben gebruikt. Deze heb ik gevonden maar daaar staat niks in over termijnen. Er staat dat ze de wet invordering gebruiken met uitzondering van een aantal artikelen. Dit leidraad heb ik gevonden bij www.raad-delft.nl (geloof ik)
MterHeide

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via de gemeentelijke verordening had ik de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 gevonden. Dezeministeriële regeling is gebaseerd op artikel 26 van de Invorderingswet 1990 en 255 van de Gemeentewet. Dat vormt de wettelijke basis van de Regeling.

Besluiten genomen op basis van artikel 26 Invorderingswet 1990 vallen ook niet binnen de normale procedure binnen het bestuursrecht: zie artikel 8:5 Awb en de Bijlage bij de Awb. Daarmee zijn de regels die gelden voor bezwaar en administratief beroep ook niet meer van toepassing voor zover ik weet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds