|
Auteur |
Bericht |
liza84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 1:36 Onderwerp: Termijn indienen beroepschrift (administratief) |
|
|
Hallo,
Eventjes een vraagje. De termijn van een (administratief) beroepschrift is toch in beginsel altijd 6 weken? Mijn vriendin kreeg namelijk een beschikking op haar verzoek tot kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen waarin vermeld stond dat zij binnen 10 dagen een beroepschrift in moest dienen. Nou heb ik gekeken in de Invorderingswet maar kom geen beperking tegen. Ik vroeg mij dus af of dit wel klopt aangezien de beroepstermijn dwingend recht is en alleen een wet in formele zin hier een uitzondering op mag maken.
Ook is de beschikking ondertekent met ..... Hoofd belastingen en moet het beroepschrift ook gericht worden aan Hoofd belastingen. Ik dacht dat bij administratief beroep altijd een ander/hoger orgaan de heroverweging deed. Kijk ik er nu zo raar tegen aan of zijn er gewoon fouten gemaakt?
Liza |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 7:19 Onderwerp: Re: Termijn indienen beroepschrift (administratief) |
|
|
liza84 schreef: | Hallo,
Eventjes een vraagje. De termijn van een (administratief) beroepschrift is toch in beginsel altijd 6 weken? Mijn vriendin kreeg namelijk een beschikking op haar verzoek tot kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen waarin vermeld stond dat zij binnen 10 dagen een beroepschrift in moest dienen. Nou heb ik gekeken in de Invorderingswet maar kom geen beperking tegen. Ik vroeg mij dus af of dit wel klopt aangezien de beroepstermijn dwingend recht is en alleen een wet in formele zin hier een uitzondering op mag maken.
|
Correct.
Quote: |
Ook is de beschikking ondertekent met ..... Hoofd belastingen en moet het beroepschrift ook gericht worden aan Hoofd belastingen. Ik dacht dat bij administratief beroep altijd een ander/hoger orgaan de heroverweging deed. Kijk ik er nu zo raar tegen aan of zijn er gewoon fouten gemaakt?
Liza |
Jou standpunt lijkt mij het juiste. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 8:47 Onderwerp: |
|
|
Ben je niet de war met bezwaar en beroep? Als je vriendin een beschikking krijgt, dan moet ze daar eerst bezwaar tegen aantekenen. Pas daarna volgt een evt. beroep. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 13:12 Onderwerp: |
|
|
Artikel 24 Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990
Quote: | Indien de belastingschuldige zich niet kan verenigen met de beschikking, bedoeld in artikel 7, eerste lid, kan hij binnen tien dagen na dagtekening van de kennisgeving waarmee de beschikking is bekendgemaakt, een beroepschrift richten tot de directeur onder vermelding van de gronden van het beroep. Het beroepschrift wordt ingediend bij de ontvanger. |
Artikel 25
Quote: | 1. De directeur beslist op het beroep bij uitspraak.
2. Indien de directeur geheel of gedeeltelijk aan het beroep van de belastingschuldige tegemoetkomt, stelt hij bij die uitspraak het bedrag van de kwijtschelding vast.
3. De directeur maakt de uitspraak aan de belastingschuldige bekend door uitreiking of toezending van een gedagtekende kennisgeving terzake. |
Artikel 28 lid 2
Quote: | Waar in artikel 9, tweede lid, en in afdeling 5 sprake is van directeur wordt voor:
b. gemeentelijke belastingen gelezen: het college van burgemeester en wethouders; |
Het beroep zou dus in principe moeten zijn bij het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast geldt wel de termijn van 10 dagen. |
|
|
|
 |
liza84
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 22:06 Onderwerp: |
|
|
Oke dus wel een termijn van 10 dagen Ik heb de kluwer collegebundel en daar staat die uitvoeringsregeling niet in... De termijn van 10 dagen is dus nu verstreken en waarschijnlijk wordt het beroep daarom ontvankelijk verklaard. Is er misschien nog een mogelijk om wel beroep in te dienen, aangezien het beroep dus bij B&W moest worden ingediend en in de beschikking stond dat het bij Hoofd Belastingen moest? En dan nog een vraagje, ik heb gister op internet lopen zoeken naar een wet waarin dus stond dat die termijn 10 dagen moest zijn. Ik heb dat niet kunnen vinden, nou vraag ik me dus af waar ik die wetten wel kan vinden op internet? (ben eerste jaars SJD, heb er nog niet veel ervaring mee )
Liza |
|
|
|
 |
MterHeide
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 22:37 Onderwerp: |
|
|
Deze regeling heb ik na wat googlen gevonden in een Gemeentelijke Verordening (die van Brunssum). Als je de titel van een wet weet, kan je altijd naar www.wetten.nl en anders kan je proberen via google.
Wat betreft opnieuw beroep: op gemeentelijk niveau kan het zijn dat je in principe het beroepschrift indient bij het Hoofd Belastingen die daar bijvoorbeeld een advies bij schrijft en dat doorgeeft aan het College. Het zal niet zo zijn dat het Hoofd Belastingen opnieuw gaat beslissen, want daartoe rust echt de verplichting op het College. Dat zal je dus niet verder helpen. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 23:34 Onderwerp: |
|
|
liza84 schreef: | Oke dus wel een termijn van 10 dagen Ik heb de kluwer collegebundel en daar staat die uitvoeringsregeling niet in...
|
Belastingwettenbundel werkt daarvoor een stuk beter. |
|
|
|
 |
liza84
|
Geplaatst: di 13 dec 2005 14:19 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | liza84 schreef: | Oke dus wel een termijn van 10 dagen Ik heb de kluwer collegebundel en daar staat die uitvoeringsregeling niet in...
|
Belastingwettenbundel werkt daarvoor een stuk beter. |
Die heb ik niet Misschien dat ik die in een latere fase van mijn studie nog eens aanschaf maar voorlopig heb ik aan de kluwer genoeg  |
|
|
|
 |
liza84
|
Geplaatst: di 13 dec 2005 14:23 Onderwerp: |
|
|
MterHeide schreef: | Deze regeling heb ik na wat googlen gevonden in een Gemeentelijke Verordening (die van Brunssum). Als je de titel van een wet weet, kan je altijd naar www.wetten.nl en anders kan je proberen via google.
Wat betreft opnieuw beroep: op gemeentelijk niveau kan het zijn dat je in principe het beroepschrift indient bij het Hoofd Belastingen die daar bijvoorbeeld een advies bij schrijft en dat doorgeeft aan het College. Het zal niet zo zijn dat het Hoofd Belastingen opnieuw gaat beslissen, want daartoe rust echt de verplichting op het College. Dat zal je dus niet verder helpen. |
Maar het gaat dan om een verordening, dat is toch geen formele wet? Bij mij gaat het trouwens om gemeente Delft. In de beschikking staat dat ze het leidraad invordering hebben gebruikt. Deze heb ik gevonden maar daaar staat niks in over termijnen. Er staat dat ze de wet invordering gebruiken met uitzondering van een aantal artikelen. Dit leidraad heb ik gevonden bij www.raad-delft.nl (geloof ik) |
|
|
|
 |
MterHeide
|
Geplaatst: di 13 dec 2005 15:28 Onderwerp: |
|
|
Via de gemeentelijke verordening had ik de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 gevonden. Dezeministeriële regeling is gebaseerd op artikel 26 van de Invorderingswet 1990 en 255 van de Gemeentewet. Dat vormt de wettelijke basis van de Regeling.
Besluiten genomen op basis van artikel 26 Invorderingswet 1990 vallen ook niet binnen de normale procedure binnen het bestuursrecht: zie artikel 8:5 Awb en de Bijlage bij de Awb. Daarmee zijn de regels die gelden voor bezwaar en administratief beroep ook niet meer van toepassing voor zover ik weet. |
|
|
|
 |
|