Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 10:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kosten verhalen op tegenpartij
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MF

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 12:59    Onderwerp: kosten verhalen op tegenpartij Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo

vraagje
iemand heeft een rechtzaak tegen mij aangespannen, ik heb nu de kosten van mijn advocaat tedragen althans een deel. rechter heeft de tegenpartij veroordeeldt tot een deel in mijn kosten bij tedragen.
Ik ben dus in gelijk gesteld.

kan ik deze kosten op een of andere manier alsnoch verhalen op hem??

Bijvoorbaat dank,

MF
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 13:06    Onderwerp: Re: kosten verhalen op tegenpartij Reageer met quote Naar onder Naar boven

MF schreef:
Hallo

vraagje
iemand heeft een rechtzaak tegen mij aangespannen, ik heb nu de kosten van mijn advocaat tedragen althans een deel. rechter heeft de tegenpartij veroordeeldt tot een deel in mijn kosten bij tedragen.
Ik ben dus in gelijk gesteld.

kan ik deze kosten op een of andere manier alsnoch verhalen op hem??

Bijvoorbaat dank,

MF

Nee. Dat is één van de manco's (voorstanders zullen het terechte drempels noemen) van het procesrecht: er gelden vaste bedragen voor proceshandelingen, maar de meeste, zo niet alle, advocaten brengen meer in rekening dan die bedragen.

De uitspraak is een definitieve afronding van het geschil en daarom kun je er weinig aan doen.

Hooguit wanneer de hele procedure te kwalificeren is als 'misbruik van recht' zou je een onrechtmatige daad actie in kunnen stellen, maar de kans op slagen van zo'n vordering is bijzonder klein.
Bekijk de homepage
Peter71

Leeftijd: 53

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een newbie hier....

Begint op Amerikaanse taferelen te lijken in Nederland......

Als ik het goed begrijp heeft iemand tegen jou een kort geding aangespannen, nu blijk jij in het gelijk gesteld te zijn en zit met je eigen gemaakte kosten.

Ik hoop dat je je eigen gemaakt kosten op zulke mensen kunt verhalen...... Ik weet het niet, ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee.

Ik hoop dat mensen hier je kunnen helpen.... Zulke mensen wie willekeurig mensen aanklagen om er zelf beter van te worden en daar eigenlijk geen reden voor hebben moeten gestopt worden in mijn ogen.....

Ben benieuwd naar de zaak en de berichten hier.....
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 13:35    Onderwerp: Re: kosten verhalen op tegenpartij Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Hooguit wanneer de hele procedure te kwalificeren is als 'misbruik van recht' zou je een onrechtmatige daad actie in kunnen stellen, maar de kans op slagen van zo'n vordering is bijzonder klein.

En ook dat brengt weer advocatenkosten met zich Sad

Misschien kun je je advocaat vragen zijn declaratie te matigen?

Zuur verhaal zeg!
MF

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi

ben ook nog bezig dat met de rechtsbijstand dat zijn me de kosten terug betalen.
maar die zijn ook niet snel als ze moeten schuiven.
tenslotte is het hun schuld dat ik een advocaat moest nemen

volgens hun viel het niet onder de polis voorwaarden daar ik iets onrechtmatigs gedaan zou hebben wat dus niet is.

Mike
meester

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 14:16    Onderwerp: Kosten verhalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan MF ons niet gewoon het hele verhaal vertellen?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MF schreef:
Hi

ben ook nog bezig dat met de rechtsbijstand dat zijn me de kosten terug betalen.
maar die zijn ook niet snel als ze moeten schuiven.
tenslotte is het hun schuld dat ik een advocaat moest nemen

volgens hun viel het niet onder de polis voorwaarden daar ik iets onrechtmatigs gedaan zou hebben wat dus niet is.

Mike

Als je een RB verzekeraar hebt, die je in eerste geweigerd heeft bij te staan, dan lijkt me dat je die kosten op hen kunt verhalen, mits uit de uitspraak duidelijk blijkt dat je niet onrechtmatig hebt gehandeld.

Kun je niet de hele uitspraak scannen en hier plaatsen ?
Bekijk de homepage
MF

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja hoor dat kan ik wel doen.
maar de termijn dat de tegen party beroep aan kan tekenen koopt nog is het daar mischien dan toch beter nog even mee tewachten??
alvoris ik dit hier openbaar plaats??

Mike
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MF schreef:
ja hoor dat kan ik wel doen.
maar de termijn dat de tegen party beroep aan kan tekenen koopt nog is het daar mischien dan toch beter nog even mee tewachten??
alvoris ik dit hier openbaar plaats??

Mike

Je hebt nu toch al openbaar geplaatst en de uitspraak is toch 'in het openbaar' gedaan.

Je doet er uiteraard wel goed aan de namen van de partijen ff met tipex of zo weg te halen.
Bekijk de homepage
meester

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 14:36    Onderwerp: Kosten verhalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vaag.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Peter71 schreef:
Ik ben een newbie hier....

Begint op Amerikaanse taferelen te lijken in Nederland......

Als ik het goed begrijp heeft iemand tegen jou een kort geding aangespannen, nu blijk jij in het gelijk gesteld te zijn en zit met je eigen gemaakte kosten.

Ik hoop dat je je eigen gemaakt kosten op zulke mensen kunt verhalen...... Ik weet het niet, ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee.

Ik hoop dat mensen hier je kunnen helpen.... Zulke mensen wie willekeurig mensen aanklagen om er zelf beter van te worden en daar eigenlijk geen reden voor hebben moeten gestopt worden in mijn ogen.....

Ben benieuwd naar de zaak en de berichten hier.....

Voor de kosten voor rechtsbijstand kan je je toch gewoon verzekeren?
En mensen die anderen willekeurig aanklagen om er zelf beter van te worden, ja die zijn er, maar als de tegenpartij i.c. er zo één was zal hij nu goed balen want hij is er nog altijd slechter van af gekomen dan de TS. Hij moet namelijk behalve zijn eigen kosten ook nog een deel van de kosten van TS betalen, en heeft bovendien zijn zin niet gekregen.
Maar we weten helemaal niet wat de beweegredenen van de tegenpartij van TS waren. Misschien was die er oprecht van overtuigd in zijn recht te staan. Vaak is het recht niet zo ongenuanceerd als het in eerste instantie lijkt.
Dit alles neemt niet weg dat het voor MF erg lullig is dat ie nu met een kostenpost zit natuurlijk.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 8:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit verband vraag ik me af hoe ik het volgende moet worden opgevat

De wet maakt onderscheid tussen proceskosten enerzijds en buitenrechtelijk kosten van rechtsbijstand en andere deskundige bijstand anderzijds. De buitenrechtelijke kosten kunnen als vermogenschade worden gevorderd, mits de wederpartij schadeplichtig is uit onrechtmatige daad of uit anderen hoofde en deze kosten zijn te beschouwen als 'redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid'of als redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte' (art 6:96 lid 2 sub b en c BW). Wordt een proces gevoerd, dan zijn op de daarmee verband houdende kosten alleen de regels betreffende proceskosten van toepassing en dus niet de regeling van art. 6:96 BW (art 241 Rv).

Ontstaat er dan een mogelijkheid deze buitenrechtelijke kosten los van dit proces te doen vorderen?

citaat uit hoofdlijnen van Nederlands burgerlijk procesrecht, Hugenholtz/Heemskerk blz 130
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ontstaat er dan een mogelijkheid deze buitenrechtelijke kosten los van dit proces te doen vorderen?

Alle kosten die gedurende het proces zijn gemaakt worden geacht onder het gemachtigdensalaris te zijn meegenomen. Als er voor de dagvaarding buitengerechtelijke werkzaamheden hebben plaatsgevonden (schikkingsonderhandelingen, uitgebreide uitwisseling van standpunten e.d.) dan is hiervoor een vergoeding mogelijk.
Echter zullen ook dit niet de daadwerkelijke kosten zijn, maar worden deze kosten vastgesteld aan de hand van Rapport Voorwerk II (staffel in geval van kantonrechtzaken, 7% van de vordering in RB zaken).
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vriendelijk dank
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds