Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 21:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Slapen in bijgebouw
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
presidente

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2005 14:37    Onderwerp: Slapen in bijgebouw Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Bij mijn (eigen) woning staat een (stenen) berging. Het bijgebouw staat los van de woning. Mag ik hierin zelf overnachten?
En als ik in mijn woning een kamer verhuur, mag de huurder dan in het bijgebouw slapen?
Om iemand te helpen is dit echt belangrijk duidelijk te weten.

Met vriendelijke groet, Jan de Groot
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2005 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mag ik hierin zelf overnachten?

Niemand die je kan verbieden te kiezen waar je op je eigen grond de nacht doorbrengt. Of dat nu op de bank, in de kelder, in de achtertuin, in de schuur of in een bijgebouw is.

Quote:
En als ik in mijn woning een kamer verhuur, mag de huurder dan in het bijgebouw slapen?

Je bedoelt of je het bijgebouw als kamer (onzelfstandige woonruimte kunt verhuren? Als het bijgebouw zich daarvoor leent (goed geisoleerd, verwarming en electriciteit), dan zie ik daar niets mis mee.

Edit: Tenzij je zelf huurder bent, en je een verbod tot onderhuur hebt. Kijk de huurovereenkomst daar op na als dat het geval is.
presidente

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2005 16:27    Onderwerp: wat is het verschil? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over het overnachten in het bijgebouw,

In het bestemmingsplan staat "het gebruik van bijgebouwen voor bewoning is niet toegestaan"

Ook staat er te lezen "het bijgebouw moet strekken tot vergroting van het woongenot. Met woongenot wordt bedoeld dat het gebruik van het bijgebouw gerelateerd moet zijn aan het wonen"

Wie kan mij het verschil uitleggen? Mag er wel een bed in het bijgebouw staan, maar mag je er niet op liggen, of wel op liggen maar de ogen niet dicht doen?

Met groet, Jan de Groot
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2005 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij moet je formeel wel een vergunning hebben om van bijv. een garage of schuur een slaapkamer te maken. Daarbij zal dan wel gekeken worden naar iets meer dan alleen of er stroom is etc. Je krijgt dan te maken met eisen die aan woningen worden gesteld (bijv. ook hoeveelheid licht).
Als je het heel zeker wilt weten Jan, neem dan contact op met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van je gemeente.
meester

Leeftijd: 77
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2005 11:45    Onderwerp: Slapen in het bijgebouw? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jan,
Als er staat dat het bijgebouw niet gebruikt mag worden voor bewoning, lijkt het mij duidelijk dat daar ook niet geslapen mag worden. Het vergroten van het woongenot: daar zou ik persoonlijk onder verstaan het plaatsen van allerlei zaken in het bijgebouw in plaats van in huis, zoals
logeerbedden, fietsen, tuinmeubilair etc.
Vr. gr.
Meester
jenny.baron

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 15 dec 2005 12:26    Onderwerp: hypotheek Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Als je een hypotheek hebt gevestigd op je huis en/of het bijgebouw moet je meestal ook toestemming vragen aan de bank als je dit wil gaan verhuren (kijk je hypotheekakte erop na)!!

Groeten,
Jenny
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 15 dec 2005 18:01    Onderwerp: Re: Slapen in het bijgebouw? Reageer met quote Naar onder Naar boven

meester schreef:
Jan,
Als er staat dat het bijgebouw niet gebruikt mag worden voor bewoning, lijkt het mij duidelijk dat daar ook niet geslapen mag worden.

Daar ben ik niet zo zeker van, je zou er wel een slaapkamer van mogen maken volgens mij, maar je mag er geen permanente leefruimte van maken.
Dus als je je bijgebouw, zoals eerder gezegd, goed isoleerd, verlicht, verwarmd en er electriciteit in aanbrengt zou het geen probleem moeten zijn.
Zolang de desbetreffende persoon maar niet leeft daar, dus bijvoorbeeld 's avonds TV kijkt in de gemeenschappelijke woonkamer en de sanitaire voorzieningen gebruikt van het "hoofdgebouw".
Overigens is dit alleen relevant als je iemand wilt laten inschrijven in de GBA.
Als je gewoon een comfortabele, goed geïsoleerde, goed verwarmde, goed verlichte "opslagruimte" (lees bijgebouw) verhuurt aan een vriend en die daar slaapt is dat geen probleem. (Als je tenminste geen onderverhuurclausule in je huurcontract hebt staan als je huurt).
alfred

BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 17:47    Onderwerp: als je moe bent mag je slapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het voor een kennis is die daar een nachtje of meer slaapt mag dat, slapen is niet verboden.
Bovendien wil dat nog niet zeggen dat als je in die schuur bent je er ook slaapt..alles mag zolang je maar geen huurcontrakt maakt.
Vloeken doen we allemaal wel eens, en dat mag ook niet.
Slapen doen we ook allemaal wel eens, en dat mag wel..zie geen probleem.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds