|
Auteur |
Bericht |
presidente
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 dec 2005 14:37 Onderwerp: Slapen in bijgebouw |
|
|
Hallo,
Bij mijn (eigen) woning staat een (stenen) berging. Het bijgebouw staat los van de woning. Mag ik hierin zelf overnachten?
En als ik in mijn woning een kamer verhuur, mag de huurder dan in het bijgebouw slapen?
Om iemand te helpen is dit echt belangrijk duidelijk te weten.
Met vriendelijke groet, Jan de Groot |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 05 dec 2005 15:37 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mag ik hierin zelf overnachten? |
Niemand die je kan verbieden te kiezen waar je op je eigen grond de nacht doorbrengt. Of dat nu op de bank, in de kelder, in de achtertuin, in de schuur of in een bijgebouw is.
Quote: | En als ik in mijn woning een kamer verhuur, mag de huurder dan in het bijgebouw slapen? |
Je bedoelt of je het bijgebouw als kamer (onzelfstandige woonruimte kunt verhuren? Als het bijgebouw zich daarvoor leent (goed geisoleerd, verwarming en electriciteit), dan zie ik daar niets mis mee.
Edit: Tenzij je zelf huurder bent, en je een verbod tot onderhuur hebt. Kijk de huurovereenkomst daar op na als dat het geval is. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
presidente
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 dec 2005 16:27 Onderwerp: wat is het verschil? |
|
|
Over het overnachten in het bijgebouw,
In het bestemmingsplan staat "het gebruik van bijgebouwen voor bewoning is niet toegestaan"
Ook staat er te lezen "het bijgebouw moet strekken tot vergroting van het woongenot. Met woongenot wordt bedoeld dat het gebruik van het bijgebouw gerelateerd moet zijn aan het wonen"
Wie kan mij het verschil uitleggen? Mag er wel een bed in het bijgebouw staan, maar mag je er niet op liggen, of wel op liggen maar de ogen niet dicht doen?
Met groet, Jan de Groot |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 05 dec 2005 22:36 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij moet je formeel wel een vergunning hebben om van bijv. een garage of schuur een slaapkamer te maken. Daarbij zal dan wel gekeken worden naar iets meer dan alleen of er stroom is etc. Je krijgt dan te maken met eisen die aan woningen worden gesteld (bijv. ook hoeveelheid licht).
Als je het heel zeker wilt weten Jan, neem dan contact op met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van je gemeente. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
meester
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 06 dec 2005 11:45 Onderwerp: Slapen in het bijgebouw? |
|
|
Jan,
Als er staat dat het bijgebouw niet gebruikt mag worden voor bewoning, lijkt het mij duidelijk dat daar ook niet geslapen mag worden. Het vergroten van het woongenot: daar zou ik persoonlijk onder verstaan het plaatsen van allerlei zaken in het bijgebouw in plaats van in huis, zoals
logeerbedden, fietsen, tuinmeubilair etc.
Vr. gr.
Meester _________________ Nil desperandum! |
|
|
|
 |
jenny.baron
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 12:26 Onderwerp: hypotheek |
|
|
Hoi,
Als je een hypotheek hebt gevestigd op je huis en/of het bijgebouw moet je meestal ook toestemming vragen aan de bank als je dit wil gaan verhuren (kijk je hypotheekakte erop na)!!
Groeten,
Jenny |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 18:01 Onderwerp: Re: Slapen in het bijgebouw? |
|
|
meester schreef: | Jan,
Als er staat dat het bijgebouw niet gebruikt mag worden voor bewoning, lijkt het mij duidelijk dat daar ook niet geslapen mag worden. |
Daar ben ik niet zo zeker van, je zou er wel een slaapkamer van mogen maken volgens mij, maar je mag er geen permanente leefruimte van maken.
Dus als je je bijgebouw, zoals eerder gezegd, goed isoleerd, verlicht, verwarmd en er electriciteit in aanbrengt zou het geen probleem moeten zijn.
Zolang de desbetreffende persoon maar niet leeft daar, dus bijvoorbeeld 's avonds TV kijkt in de gemeenschappelijke woonkamer en de sanitaire voorzieningen gebruikt van het "hoofdgebouw".
Overigens is dit alleen relevant als je iemand wilt laten inschrijven in de GBA.
Als je gewoon een comfortabele, goed geïsoleerde, goed verwarmde, goed verlichte "opslagruimte" (lees bijgebouw) verhuurt aan een vriend en die daar slaapt is dat geen probleem. (Als je tenminste geen onderverhuurclausule in je huurcontract hebt staan als je huurt). _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
alfred
|
Geplaatst: wo 18 jan 2006 17:47 Onderwerp: als je moe bent mag je slapen |
|
|
Als het voor een kennis is die daar een nachtje of meer slaapt mag dat, slapen is niet verboden.
Bovendien wil dat nog niet zeggen dat als je in die schuur bent je er ook slaapt..alles mag zolang je maar geen huurcontrakt maakt.
Vloeken doen we allemaal wel eens, en dat mag ook niet.
Slapen doen we ook allemaal wel eens, en dat mag wel..zie geen probleem. |
|
|
|
 |
|