|
Auteur |
Bericht |
door_
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 23 nov 2005 10:34 Onderwerp: Website voor gedupeerde paardenliefhebbers |
|
|
Ik heb een vraagje....ben doorverwezen naar hier via iemand die ik op bokt.nl (forum voor paardenliefhebbers) "ken"
Op dat forum staat een topic over een bepaalde ranch in spanje, waar dierenmishandeling voorkomt, trainees heen worden gelokt en daar aankomend blijkt er van gemaakte afspraken niks te kloppen, etc.
Nu zijn in dat topic meerdere gedupeerden en ex-trainees aan het woord gekomen, en zijn we met zijn allen advertentiesites en dergelijke aan het aanschrijven met het echte verhaal van deze ranch.
Ik ben coordinator van deze acties gemaakt....schrijf dus op wie wat heeft gedaan en of er reactie is gekomen.
Nu is er iemand die ons heeft gezegd een website voor ons te openen waar we dit verhaal kunnen bundelen, met foto's en verhalen van betrokkenen, en hij heeft gevraagd of ik dan administrator wil worden.
Dat wilde ik in eerste instantie wel, maar later bekroop mij de vraag: als deze rancher fout wil, kan hij mij dan niet aanklagen of wat dan ook omdat ik deze website met slechte verhalen over hem beheer?
Ik ben namelijk zelf maar zijdelings betrokken, omdat een vriendin van mij daar heeft gezeten en omdat ik me het lot van de gedupeerden en paarden daar enorm aantrek.....
Zou iemand hier mij kunnen vertellen of ik hier straks problemen mee ga krijgen?
en hoe kom ik daar onderuit?
Alvast bedankt!!!
Dorien |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 23 nov 2005 18:45 Onderwerp: |
|
|
De rancher zal waarschijnlijk niet zo gecharmeerd zijn van jullie site, en hij zal proberen deze uit de lucht te krijgen. Je kan verwachten dat je op enig moment een brief van een spaanse advocaat zal ontvangen, met een inhoud in de trant van "u beledigt mijn client, client stelt u aansprakelijk voor zijn schade, ik sommeer u de site uit de lucht te halen"".
Moet je daar bang voor zijn? Belediging moet altijd worden afgewogen tegen de vrijheid van meningsuiting, en de vrijheid van meningsuiting gaat vrij ver. Een rechter zal jullie dan ook niet snel gebieden de site te staken.
Hier komt nog bij dat de rancher een zaak bij de nederlandse rechter aanhangig zal moeten maken, waarvoor hij flinke kosten zal moeten maken.
Tot een daadwerkelijke rechtzaak zal het denk ik niet snel komen.
Ik kan me echter voorstellen dat je liever niet direct zelf door de rancher wordt aangesproken. Misschien is er een mogelijkheid om je naam niet als administrator aan de site te verbinden, maar dit bijvoorbeeld te laten doen door een op te richten vereniging? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
lexine
|
Geplaatst: wo 23 nov 2005 20:39 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | De rancher zal waarschijnlijk niet zo gecharmeerd zijn van jullie site, en hij zal proberen deze uit de lucht te krijgen. Je kan verwachten dat je op enig moment een brief van een spaanse advocaat zal ontvangen, met een inhoud in de trant van "u beledigt mijn client, client stelt u aansprakelijk voor zijn schade, ik sommeer u de site uit de lucht te halen"".
Moet je daar bang voor zijn? Belediging moet altijd worden afgewogen tegen de vrijheid van meningsuiting, en de vrijheid van meningsuiting gaat vrij ver. Een rechter zal jullie dan ook niet snel gebieden de site te staken.
Hier komt nog bij dat de rancher een zaak bij de nederlandse rechter aanhangig zal moeten maken, waarvoor hij flinke kosten zal moeten maken.
Tot een daadwerkelijke rechtzaak zal het denk ik niet snel komen.
Ik kan me echter voorstellen dat je liever niet direct zelf door de rancher wordt aangesproken. Misschien is er een mogelijkheid om je naam niet als administrator aan de site te verbinden, maar dit bijvoorbeeld te laten doen door een op te richten vereniging? |
Lijkt mij juist, alleen gelet op het verhaal van Dorien, ligt het meer in de vrije nieuwsgaring he. |
|
|
|
 |
door_
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 25 nov 2005 11:57 Onderwerp: |
|
|
Okay, bedankt voor julllie antwoorden.
Als ik het goed begrijp kan ie me zowieso waarschijnlijk niet meer maken dan dat hij eventueel de site uit de lucht kan halen??
Dus geen schadevergoedingen e.d.????
En dan nog een vraagje: hoe richt ik een stichting op.....? |
|
|
|
 |
AlexZ
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 nov 2005 0:59 Onderwerp: Stichting |
|
|
door_ schreef: | Okay, bedankt voor julllie antwoorden.
En dan nog een vraagje: hoe richt ik een stichting op.....? |
Dorien dat kun je doen door je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (www.kvk.nl)
Daar zijn wat voorwaarden aan verbonden, wat precies kun je lezen op hun website. _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
|