Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 22:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Daar gaat mijn vertrouwen in de rechtspraak
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2005 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jimmy schreef:

Quote:
Dat het bewijs voor die rechter niet voldoende was om hem te overtuigen, ook al leek het voor de verdachte wel zo.

Huh? Mis ik hier nou iets in het verhaal. Die jongen hoeft zijn onschuld toch niet te bewijzen, de OvJ moet bewijzen dat hij schuldig is. Dat is heel wat anders. En daar gaat het hele negatief-wettelijk bewijststelsel over. De rechter hoeft niet overtuigd te zijn van onschuld, maar van schuld. Jij redeneert vanaf de verkeerde kant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jimmy

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 nov 2005 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Jimmy schreef:De rechter hoeft niet overtuigd te zijn van onschuld, maar van schuld.

Uiteraard.

De rechter moet overtuigd worden van schuld op grond van wettige bewijsmiddelen. Ik zag het zo dat de rechter dat hier wel was, maar op grond van mager bewijs. Echter, het bewijs draait hier om de onschuld van verdachte. Heb dus even niet goed gelezen. Embarassed

Misschien dat er ander bewijs op de terechtzitting was waarover die jongen niet in zijn verhaal spreekt, waardoor de rechter het tegenbewijs ongeloofwaardig acht?
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2005 2:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jimmy schreef:
Misschien dat er ander bewijs op de terechtzitting was waarover die jongen niet in zijn verhaal spreekt, waardoor de rechter het tegenbewijs ongeloofwaardig acht?

Uit de FOK thread:
Quote:
Vorig jaar september kreeg ik een brief thuis, van Syntus (regionale vervoersmaatschappij in de achterhoek), met daarin de mededeling dat ik 23 september heb zwartgereden in de trein, ik ben gepakt in arnhem om 22.03, en heb geen geldige legitimatie kunnen overhandigen maar mijn bromfiets-cerificaat. Of ik ff wilde dokken...

...

Nog een leuke bijkomstigheid, eerder dat jaar was mijn portemonnaie gejat, met daarin: jawel, mijn bromfiets certificaat!

Het proces-verbaal van de conducteur is voldoende wettelijk bewijs voor een veroordeling. Weliswaar hoef je in Nederland niet je onschuld te bewijzen, maar de rechter hoeft zich ook niet veel (niets?) aan te trekken van tegenbewijs, tenzij dit gepaard gaat met een deugdelijk verweer.
Eva

Eva

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2005 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee dat klopt. Maar waar het om ging is dat voor het wettelijk-negatief bewijsstelsel, de rechter, naast het wettelijk bewijs, overtuigd móet zijn van schuld anders mag hij niet veroordelen. Dus dat is wel even wat anders dan wat Jimmy zei, maar dat snapte die zelf later dus ook wel.

Dat de rechter zich van het tegenbewijs niks hoeft aan te trekken heeft niks met het stelsel te maken, nouja alleen dan in die zin dat tegenbewijs zijn overtuiging kan verminderen.....
bona fides

BerichtGeplaatst: do 24 nov 2005 0:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Nee dat klopt. Maar waar het om ging is dat voor het wettelijk-negatief bewijsstelsel, de rechter, naast het wettelijk bewijs, overtuigd móet zijn van schuld anders mag hij niet veroordelen. Dus dat is wel even wat anders dan wat Jimmy zei, maar dat snapte die zelf later dus ook wel.

Dat de rechter zich van het tegenbewijs niks hoeft aan te trekken heeft niks met het stelsel te maken, nouja alleen dan in die zin dat tegenbewijs zijn overtuiging kan verminderen.....

Je kunt meer eisen aan de motiveringsplicht stellen. Het idee dat de 'overtuigende' combinatie van bewijsmiddelen die de rechter kiest voldoende is om de rest zonder meer van tafel te vegen deugt m.i. niet. De overtuiging wordt vaak al aangepraat door de OvJ (niet in dit geval dus), en bewijsmiddelen en vooral de bewijsminima zijn erg rekbaar. Voor zover ik uitspraken in strafzaken heb gelezen is het voor de rechter voldoende om in het kort aan te geven waarop hij zijn bewezenverklaring baseert, zonder daadwerkelijk aan te geven hoe alle onderdelen van de tenlastelegging in combinatie gedekt worden door de bewijsmiddelen.
MterHeide

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 24 nov 2005 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In veel van de gepubliceerde uitspraken worden de bewijsoverwegingen inderdaad weggelaten, die bevinden zich dan vaak in andere stukken die wel het in dossier in gaan. Alleen in grote zaken wil men ook nog wel eens de bewijsoverwegingen publiceren.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2005 2:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
In veel van de gepubliceerde uitspraken worden de bewijsoverwegingen inderdaad weggelaten, die bevinden zich dan vaak in andere stukken die wel het in dossier in gaan. Alleen in grote zaken wil men ook nog wel eens de bewijsoverwegingen publiceren.

Bewijsoverwegingen geschreven door de rechter? Merkwaardig. Zijn die toegankelijk voor de verdachte/veroordeelde/derden? Ik weet natuurlijk wel van verkorte vonnissen, maar daar heb je het volgens mij niet over.

Hoe dan ook, in een zaak als deze is het mogelijk dat de rechter veroordeelt puur op basis van het proces-verbaal dat hij dan overtuigend acht, terwijl hij in het vonnis mag zwijgen over de verklaring die de verdachte vrijpleit. Mocht zo'n zaak dan uiteindelijk bij de HR komen, dan gaat het om een waardering van de feiten, en is cassatie niet mogelijk. Door het gebrek aan motivering kan de HR dan ook niet concluderen dat de gedachtengang van de rechter 'kennelijk onbegrijpelijk' was. De HR kan in extreme gevallen wel een nieuwe motiveringseis formuleren zoals bijvoorbeeld in het Meer en Vaart-arrest is gedaan, maar dat is nogal een stap.

Ok, de rechter zal het niet zo snel zo bont maken en in deze zaak is het ook goed gegaan, maar dit is in ons stelsel wel gewoon een mogelijkheid.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds