Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Kindgebonden b...
WOZ waarde bij...
Dive into the ...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 08 dec 2025 14:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fouilleren door opsporingsambtenaar
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jurre

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 08 sep 2005 21:08    Onderwerp: Fouilleren door opsporingsambtenaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit 56 lid 4 Sv is op te maken dat opsporingsambtenaren een verdachte met ernstige bezwaren mogen onderzoeken aan de kleding. maar mogen ze dat ook aan het lichaam want deze bevoegdheid kan ik voor een opsporingsambtenaar nergens vinden maar alleen in 56 lid Sv vinden voor de OvJ of de hulp OvJ..
wie kan mij helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 sep 2005 21:12    Onderwerp: Re: Fouilleren door opsporingsambtenaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jurre schreef:
Uit 56 lid 4 Sv is op te maken dat opsporingsambtenaren een verdachte met ernstige bezwaren mogen onderzoeken aan de kleding. maar mogen ze dat ook aan het lichaam want deze bevoegdheid kan ik voor een opsporingsambtenaar nergens vinden maar alleen in 56 lid Sv vinden voor de OvJ of de hulp OvJ..
wie kan mij helpen?

Als het er niet staat mag het niet.
Jurre

BerichtGeplaatst: do 08 sep 2005 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Als het er niet staat mag het niet''

Nee dat snap ik maar het feit dat ik het niet zie staan betekent niet dat het nergens staat, dus mijn vraag is of die bevoegdheid wel ergens anders staat?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 sep 2005 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jurre schreef:
'Als het er niet staat mag het niet''

Nee dat snap ik maar het feit dat ik het niet zie staan betekent niet dat het nergens staat, dus mijn vraag is of die bevoegdheid wel ergens anders staat?

Het ligt niet voor de hand om op een andere plaats in de wet een veel ruimere bevoegdheid op te nemen. Hooguit in een specifieke context, bijvoorbeeld de Opiumwet.

Art.8 Politiewet geeft politieagenten, bij de handhaving van de openbare orde, onder bepaalde voorwaarden de bevoegdheid om iemand aan de kleding te onderzoeken.
Art.9 Opiumwet gaat ook niet verder dan onderzoek aan de kleding door opsporingsambtenaren.

Onderzoek aan het lichaam gaat vrij ver, ik denk niet dat er een wet is die zo'n bevoegdheid geeft zonder controle door een (hulp)officier.
Jurre

BerichtGeplaatst: do 08 sep 2005 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok dankjewel, dus alleen de Ovj en de hulp-Ovj hebben deze bevoegdheid.
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2005 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De RC heeft die bevoegdheid ook, art. 195 Sv. Opsporingsambtenaren mogen inderdaad alleen onderzoeken aan kleding.
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In art. 56 WvSv wordt bepaald dat de (H)OVJ kan bepalen dat de verdachte aan zijn lichaam wordt onderzocht.
Aangezien er verder nergens aan een (lagere) opsporingsambtenaar de bevoegdheid wordt toegekend tot het uitvoeren van deze fouillering begrijp ik eruit dat de (H)OVJ deze fouillering dus ook zelf moet uitvoeren.
Begrijp ik dat goed?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
In art. 56 WvSv wordt bepaald dat de (H)OVJ kan bepalen dat de verdachte aan zijn lichaam wordt onderzocht.
Aangezien er verder nergens aan een (lagere) opsporingsambtenaar de bevoegdheid wordt toegekend tot het uitvoeren van deze fouillering begrijp ik eruit dat de (H)OVJ deze fouillering dus ook zelf moet uitvoeren.
Begrijp ik dat goed?

Nee, de wet heeft het hier over de bevoegdheid te bepalen dat zo'n onderzoek wordt uitgevoerd. Het onderzoek zelf mag best door een lagere opsporingsambtenaar worden uitgevoerd. Zie ook artikel 56 lid 3: voor zover mogelijk dient het onderzoek verricht te worden door een persoon van hetzelfde geslacht als de verdachte. Bovendien moet een onderzoek in het lichaam verricht worden door een arts (art 56 lid 2).
JBA

BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2005 1:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
JBA schreef:
Begrijp ik dat goed?

Nee, de wet heeft het hier over de bevoegdheid te bepalen dat zo'n onderzoek wordt uitgevoerd. Het onderzoek zelf mag best door een lagere opsporingsambtenaar worden uitgevoerd. Zie ook artikel 56 lid 3: voor zover mogelijk dient het onderzoek verricht te worden door een persoon van hetzelfde geslacht als de verdachte. Bovendien moet een onderzoek in het lichaam verricht worden door een arts (art 56 lid 2).

Mogelijk is dit het juiste antwoord.
Echter, je haalt toch wat dingen door elkaar volgens mij.
Dat een ambtenaar van hetzelfde geslacht de fouilliering moet doen staat los van de discussie over welk soort ambtenaar de fouillering mag toepassen. M.a.w. indien een Hovj alleen de fouillering mag doen bepaald 56, lid 3 dat dit een HOVJ moet zijn van hetzelfde geslacht. Dit artikel bepaald niet dat iedere opsporingsambtenaar zomaar een fouilliring mag doen indien deze van hetzelfde geslacht is.

Daarnaast is het mij duidelijk dat een onderzoek in het lichaam door een arts moet worden verricht, maar ik doel enkel op een onderzoek aan de kleding.

Gr,

Jerry
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2005 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging je niet om onderzoek aan de kleding. Het ging je om onderzoek aan het lichaam. Voor kleding heb je ook art 55b en andere artikelen.

Verder is er wat mij betreft werkelijk geen enkele twijfel mogelijk. De formulering "kan ... bepalen dat deze aan zijn lichaam of kleding zal worden onderzocht" is duidelijk genoeg. Het gaat erom wie de verantwoordelijkheid draagt. Vergelijk met de formulering "wordt verricht door" van lid 2 en lid 3. Dat zijn dus andere personen (nou ja, het mogen natuurlijk wel dezelfde zijn).
Arno

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2005 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het eens met bona fides. Het lijkt me trouwens sterk dat er veel discussie over bestaat.

Je moet het artikel zien als een waarborg dat niet te lichtvaardig tot een dergelijk onderzoek wordt overgegaan. Daarmee wordt immers inbreuk wordt gemaakt op bepaalde fundamentele rechten die (ook) de verdachte toekomen. Er is daarom een machtiging nodig van iemand die geacht wordt daar meer verstand van te hebben en er een objectievere blik op heeft.

Ik snap overigens niet waar je uit het artikel af zou kunnen leiden dat de (h)OvJ zelf het onderzoek zou moeten doen. Er staat toch duidelijk:
(Art. 56 lid 1 Sv.)

"De officier van justitie of de hulpofficier voor wie de verdachte wordt geleid of die zelf de verdachte heeft aangehouden, kan, bij het bestaan van ernstige bezwaren tegen deze, in het belang van het onderzoek bepalen dat deze aan zijn lichaam of kleding zal worden onderzocht."

Het lijk me dan wel duidelijk dat het een machtiging/bevel is en niet dat de (h)OvJ het zelf zal moeten onderzoeken. Dat mag hij wel, maar dat hoeft hij niet zelf te doen. Net zoals een OvJ (als aan bepaalde voorwaarden is voldaan) bijvoorbeeld kan bepalen dat celmateriaal zal worden afgenomen ten behoeve van een DNA-onderzoek (art. 151b Sv). De OvJ hoeft dat dan natuurlijk ook niet zelf te doen.
JBA

BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duidelijk.

ik haalde bij mijn tweede antwoord inderdaad wat door elkaar.

Groeten,

Jerry
luckytjebbe

Leeftijd: 124
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2007 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Begrijp ik dat goed?

De grondslag ligt bij de ovj hovj, hij kanbeslissen of er onderzoek aan het lchaam moet worden uitgevoerd, hij hoeft het niet zelf te doen, hij kan het aan IEDER willekeurige delegeren.
Hij hoeft er niet een bij te zijn maar wel de bevoegdheid geven!
JBA

BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2007 0:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Deze was echter bijna twee jaar geleden reeds beantwoord.... Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds