Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 13:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Privacy (bescherming) bij online game World of Warcraft ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maarten82

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 03 nov 2005 21:44    Onderwerp: Privacy (bescherming) bij online game World of Warcraft ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo

Ik ben bezig met een artikel voor de website FOK! en ik vroeg mij af of jullie misschien antwoord kunnen geven op een aantal legale kwesties. Het gaat om een game (World of Warcraft). Deze game heeft een programma draaien op de PC van de gebruiker en dit wordt gebruikt om cheaten en illegale kopieen tegen te gaan.

Het programma kijkt in je PC welke programma's er draaien en wat de naam is van de vensters die openstaan en deze informatie wordt vervolgens op een centrale server van de game-producent (Blizzard) vergeleken om te kijken of de persoon aan het cheaten is. Het programma schijnt ook verschillende programma's vanzelf kort te draaien om te kijken wat het precies is (tegen illegale kopieen en cheatprogramma's).

Blizzard zegt dat ze helemaal de informatie alleen maar vergeleken wordt. Maar het programma kan wel allemaal informatie verzamelen vanaf je computer, in theorie ook creditcardnummers en email-adressen.

Het staat ook in de algemene voorwaarden:

Quote:
13. Acknowledgments.

You hereby acknowledge that:

A. WHEN RUNNING, THE WORLD OF WARCRAFT CLIENT MAY MONITOR YOUR COMPUTER'S RANDOM ACCESS MEMORY (RAM) AND/OR CPU PROCESSES FOR UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAMS RUNNING CONCURRENTLY WITH WORLD OF WARCRAFT. AN "UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM" AS USED HEREIN SHALL BE DEFINED AS ANY THIRD PARTY SOFTWARE, INCLUDING WITHOUT LIMITATION ANY "ADDON" OR "MOD," THAT IN BLIZZARD ENTERTAINMENT'S SOLE DETERMINATION: i ENABLES OR FACILITATES CHEATING OF ANY TYPE; (ii) ALLOWS USERS TO MODIFY OR HACK THE WORLD OF WARCRAFT INTERFACE, ENVIRONMENT, AND/OR EXPERIENCE IN ANY WAY NOT EXPRESSLY AUTHORIZED BY BLIZZARD ENTERTAINMENT; OR (iii) INTERCEPTS, "MINES," OR OTHERWISE COLLECTS INFORMATION FROM OR THROUGH WORLD OF WARCRAFT. IN THE EVENT THAT WORLD OF WARCRAFT DETECTS AN UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM, BLIZZARD MAY (a) COMMUNICATE INFORMATION BACK TO BLIZZARD ENTERTAINMENT, INCLUDING WITHOUT LIMITATION YOUR ACCOUNT NAME, DETAILS ABOUT THE UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM DETECTED, AND THE TIME AND DATE THE UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM WAS DETECTED; AND/OR (b) EXERCISE ANY OR ALL OF ITS RIGHTS UNDER SECTION 6 OF THIS AGREEMENT, WITH OR WITHOUT PRIOR NOTICE TO THE USER.

Nu is mijn vraag aan jullie in hoeverre dit legaal is. Mag een persoon/bedrijf zomaar alles doen als het in de algemene voorwaarden staat? En in hoeverre is het programma zelf legaal?

Alvast bedankt,
Maarten

ps: als jullie meer info willen dan hoor ik dit graag

Moderatie: titel onderwerp
Bekijk profiel Stuur privé bericht
maarten82

BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2005 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een klein schopje: niemand die hier antwoord op weet?
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2005 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet wel wat maar denk niet dat je daar op zit te wachten. Je schrijft een artikel dus dan wil je wellicht echt wat neer zetten. Onderstaande is misschien wat te simpel maar goed dat bepaal je zelf wel.

Als je gebruik maakt van het spel WOW wat meen ik veelal of eigenlijk alleen maar online spelen betreft dan kies je ervoor om dat te doen met inachtneming van de voorwaarden die ze stellen, wil je dit niet, dan moet je het spel niet op die manier gebruiken. De voorwaarden (cheat scan etc.) zijn qua strekking / inhoud niet in strijd met een aantal zaken die de wet noemt zodat dit toegestaan is. Verder stel je dat ze misbruik kunnen maken van de situatie. Als ze misbruik maken van de situatie zijn ze strafbaar.
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 08 nov 2005 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@abraxes: Daar heb je gelijk in, maar de vraag is natuurlijk of dat de maker dergelijke beplaingen in de algemene voorwaarden mag opnemen.
@Maarten82: Ik ken geen specifieke wetsbepalingen die het zouden verbieden maar dat houdt niet in dat het mag.
Anderzijds heeft Abraxes wel gelijk met zijn opmerking over de "vrijwillige" aanvaarding van de algemene voorwaarden.
WoW is nou ook weer niet van zó'n groot belang dat mensen niet zonder kunnen.
Er zijn genoeg andere MMORPG's die deze bepaling (voor zover ik weet) niet hebben opgenomen in hun algemene voorwaarden.
maarten82

BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2005 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dus als ik het goed begrijp:

Blizzard mag van alles in de algemen voorwaarden zetten zolang het niet strafbaar is, want de game WoW is geen primaire behoefte?

Het programma zelf is niet strafbaar zolang het de gegevens gecodeerd verstuurt en nergens anders voor wordt gebruikt. Omdat je ermee instemt dat het programma op je PC kijkt is het dus niet illegaal?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 2:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat het draait om de vraag of WoW een primaire levensbehoefte is. De beperkingen die aan algemene voorwaarden worden gesteld zijn in ieder geval ook van toepassing op overeenkomsten die geen verband houden met primaire levensbehoeftes. Het feit dat je ze vrijwillig aanvaard doet er niet zo toe. Dat niemand kan worden gedwongen tot het aangaan van een overeenkomst is nu net 1 van de beginselen van het overeenkomstenrecht.

Wat betreft de bepaling zelf: ik denk dat deze wel ok is. Het is meer een mededeling van "kijk dit doen we". Zelfs zonder die mededeling lijken me de dingen die ze doen niet onrechtmatig. Eigenlijk lijkt het erg veel op een programmabeveiliging zoals we die al 20 jaar kennen (bijvoorbeeld de controle of de client gehackt is), met het verschil dat bevindingen via het internet naar Blizzard worden gecommuniceerd. De gegevens die gecommuniceerd worden zijn niet schokkend: je accountnaam en tijd en datum dat je speelt zijn toch al in de server log terug te vinden.

Ik denk dat Blizzard de mededeling vooral doet om zich in te dekken voor het geval ze een cheater bannen. Je weet nu dat een bepaald soort gebruik ertoe kan leiden dat je van spelen wordt uitgesloten, waardoor het programma feitelijk waardeloos wordt (misschien gaat sectie 6 daarover?).

Een gerelateerde vraag is dan: is het een softwarebedrijf toegestaan om een product waar gewoon voor is betaald op afstand onklaar te maken?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 2:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had nog niet goed gekeken naar je beschrijving van wat WoW precies doet. Het doorsturen van de titels van alle windows lijkt me inderdaad te ver gaan (en bovendien niet vallen onder de mededeling). Maar hier vind ik er iets meer over:

Quote:
[Update: Apparently the warden uses a form of hash coding to prevent Blizzard from getting any usable information from the reports. Blizzard will only be notified if the warden detects a banned app. So fear not, as long as you’re not a dirty cheater…]

Het sturen van een gehashte waarde lijkt me wel in orde. Mocht toch ooit blijken dat Blizzard op 1 of andere manier oneigenlijk gebruik maakt van de informatie, dan hangen ze natuurlijk. Zie verder ook hier.
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het feit dat je ze vrijwillig aanvaard doet er niet zo toe. Dat niemand kan worden gedwongen tot het aangaan van een overeenkomst is nu net 1 van de beginselen van het overeenkomstenrecht.

Ja, 1 uur 10 he Wink . Of begrijp ik het verkeerd.
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maarten28
Quote:
dus als ik het goed begrijp:

Blizzard mag van alles in de algemen voorwaarden zetten zolang het niet strafbaar is, want de game WoW is geen primaire behoefte?

Nee, zo zou ik het niet formuleren.
Strafbaar in de zin van strafrecht is slechts ten dele van toepassing. Als de overeenkomst (en dus ook de algemene voorwaarden) strijdig zijn met bepalingen uit het burgerlijk recht dan kan dit zoal leiden tot nietigheid of vernietiging van de overeenkomst. Men denke o.a aan voorgeschreven in de juiste vorm en niet in strijd met de goede zeden openbare orde en de wet. Eerder gaf ik aan dat men de vrijheid heeft tot het wel of niet aangaan van een overeenkomst. Het schrijven inzake de primaire levensbehoefte vult dat aan. Een primaire levensbehoefte in de zin van niemand kan er buiten zou mogelijk de vrijheid inzake de overeenkomst meer aan banden kunnen leggen. Verder ziet men (dan) ook dat er aan bepaalde overeenkomsten dwingende (voorgeschreven) eisen zijn gesteld.
Bekijk de homepage
maarten82

BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Een gerelateerde vraag is dan: is het een softwarebedrijf toegestaan om een product waar gewoon voor is betaald op afstand onklaar te maken?

hebben jullie hier toevallig meer info over? Of dit wel of niet toegestaan is?

Bedankt voor alle info tot nu toe!
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Quote:
Het feit dat je ze vrijwillig aanvaard doet er niet zo toe. Dat niemand kan worden gedwongen tot het aangaan van een overeenkomst is nu net 1 van de beginselen van het overeenkomstenrecht.

Ja, 1 uur 10 he Wink . Of begrijp ik het verkeerd.

Ik weet niet wat je daarmee wil zeggen Smile. Ik bedoelde het volgende:

abraxes schreef:
Als je gebruik maakt van het spel WOW wat meen ik veelal of eigenlijk alleen maar online spelen betreft dan kies je ervoor om dat te doen met inachtneming van de voorwaarden die ze stellen, wil je dit niet, dan moet je het spel niet op die manier gebruiken.

Ik neem aan dat je met dit argument probeert aan te tonen dat de persoon die ervoor kiest WoW te spelen, aan de algemene voorwaarden verbonden is. Maar dit argument is heel algemeen bruikbaar: als je ervoor kiest een bepaalde overeenkomst te sluiten, dan kies je ervoor om dat te doen met inachtneming van de voorwaarden die ze stellen, wil je dit niet, dan moet je die overeenkomst niet aangaan.

Maat dit klopt niet: de wet stelt duidelijk beperkingen aan de werking van de algemene voorwaarden, waarbij het er niet toe doet of de overeenkomst vrijwillig is aangegaan.

Ok en nu de link naar mijn bericht van 1 uur 10! Eerlijk gezegd moest ik ook weer even denken voordat ik het begreep Smile. Het door mij aangehaalde beginsel stelt dat iedere overeenkomst vrijwillig is aangegaan. Jouw voorwaarde "als je ervoor kiest een bepaalde overeenkomst te sluiten" is dus altijd vervuld. Als je argument opging betekent dit dat je altijd gebonden bent aan algemene voorwaarden (want je hebt er altijd zelf voor gekozen). Dat klopt dus niet.

In mijn redenering zit een groot probleem: art 6:232 geeft aan dat je inderdaad altijd gebonden bent. Maar wat ik bedoel is dat de algemene voorwaarden vaak vernietigbaar zijn, en dit ongeacht of de overeenkomst vrijwillig is aangegaan of niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Verder ziet men (dan) ook dat er aan bepaalde overeenkomsten dwingende (voorgeschreven) eisen zijn gesteld.

Maar los daarvan worden er dus wel degelijk eisen gesteld aan de algemene voorwaarden. Zijn deze niet vervuld, dan zijn de algemene voorwaarden vernietigbaar. In het bijzonder is een beding in de algemene voorwaarden vernietigbaar als dit gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij (6:233 sub a BW).

Om terug te komen op WoW en de vraag of Blizzard een gebruiker zou mogen uitsluiten en daardoor de aankoop onklaar mag maken: ik denk niet dat een beding dat Blizzard het recht geeft een cheater uit te sluiten onredelijk bezwarend is. Een cheater bederft het spelgenot van alle andere spelers die ook voor het spel hebben betaald, en kan Blizzard grote schade toebrengen omdat een online spel dat door een cheater verpest wordt gewoon een stuk minder goed zal verkopen. Andere maatregelen dan bannen van een account, zoals bijvoorbeeld game patches die hacks buiten werking stellen, blijken in de praktijk niet goed genoeg te werken.

Nog een vraag voor Maarten28: klopt het dat sectie 6 uit die voorwaarden aangeeft dat Blizzard je account kan blacklisten?
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ok en nu de link naar mijn bericht van 1 uur 10! Eerlijk gezegd moest ik ook weer even denken voordat ik het begreep . Het door mij aangehaalde beginsel stelt dat iedere overeenkomst vrijwillig is aangegaan. Jouw voorwaarde "als je ervoor kiest een bepaalde overeenkomst te sluiten" is dus altijd vervuld. Als je argument opging betekent dit dat je altijd gebonden bent aan algemene voorwaarden (want je hebt er altijd zelf voor gekozen). Dat klopt dus niet.

Dan begrijpen we elkaar, ook ik gaf aan dat de wet invloed heeft, het kon echter geen kwaad dit nogmaals te benadrukken, meer nog omdat maarten82 daar kennelijk profijt van heeft. Wink
Bekijk de homepage
maarten82

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides:

je kan door Blizzard inderdaad gebannend worden

hebben jullie misschien ook links naar wetsartikelen waarin dit allemaal vermeld staat. Algemene voorwaarden kunnen dus ontbonden worden (maar alleen als er onwettige voorwaarden instaan?)

En aangezien Blizzard niks onwettigs doet is er dus eigenlijk geen probleem. Kunnen jullie mij vertellen in welke wet er staat dat bedrijven niet zomaar informatie van een PC mogen halen? (in het geval van Blizzard geldt dit dus blijkbaar niet omdat die info gecodeerd wordt?)
Als nu blijkt dat die info niet gecodeerd verstuurd wordt (hiermee zijn we nog bezig) dan is Blizzard dus wel strafbaar bezig?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maarten82 schreef:
hebben jullie misschien ook links naar wetsartikelen waarin dit allemaal vermeld staat. Algemene voorwaarden kunnen dus ontbonden worden (maar alleen als er onwettige voorwaarden instaan?)

Ga naar www.wetten.nl, zoek naar "burgerlijk wetboek", kies Boek 6, en klik naar Titel 5, Afdeling 3. Algemene voorwaarden zijn inderdaad vernietigbaar. HIervoor is niet nodig dat ze onwettig zijn. Het is voldoende dat ze voor de wederpartij (zeg maar de klant) onredelijk bezwarend zijn.

Hierin schuilt een verschil met bedingen in de "eigenlijke" overeenkomst (als ik dat zo mag schrijven): die zijn slechts vernietigbaar als ze onwettig zijn of door inhoud of strekking in strijd zijn met de goede zeden of de openbare orde (dat wil zeggen: dat moet via artikel 40 van Boek 3). In wat abraxes schrijft vind ik alleen dit artikel 3:40 BW terug, en niet de mogelijkheid van vernietigbaarheid op grond van artikel 6:233 sub a. Ik ben het daarom niet met hem eens dat we het met elkaar eens zijn Wink.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet of je de EULA (end users license agreement) van Blizzard kunt aanmerken als algemene voorwaarden. De koop wordt in het algemeen gesloten met de leverancier van WoW en niet met de producent.

Een ander punt is dat zelfs als dit algemene voorwaarden zijn, ze hoogstwaarschijnlijk vernietigbaar zijn via artikel 6:233 sub b. Ik neem tenminste aan dat je als gebruiker er pas kennis van hebt kunnen nemen ná het sluiten van de overeenkomst, namelijk thuis bij het openmaken van de verpakking of tijdens het installeren.

Ik zie de Agreement zelf meer als een vrijwaring (disclaimer). Als je het product tegen de agreement in gebruikt op een manier die ertoe leidt dat het product waardeloos wordt, heb je geen recht op restitutie. Je wist immers dat het product zo niet gebruikt had mogen worden.

Quote:
En aangezien Blizzard niks onwettigs doet is er dus eigenlijk geen probleem. Kunnen jullie mij vertellen in welke wet er staat dat bedrijven niet zomaar informatie van een PC mogen halen? (in het geval van Blizzard geldt dit dus blijkbaar niet omdat die info gecodeerd wordt?)
Als nu blijkt dat die info niet gecodeerd verstuurd wordt (hiermee zijn we nog bezig) dan is Blizzard dus wel strafbaar bezig?

Ik ken geen Nederlandse wetgeving die spyware expliciet verbiedt. Je zult het moeten zoeken in bijvoorbeeld aantasting van de privacy. Ik zou geen strafbepaling weten die hier kan helpen. Mocht Blizzard met de verzamelde gegevens iets strafbaars doen (bijvoorbeeld misbruik van creditcard gegevens), dan is dat vanzelfsprekend strafbaar. Verder zou Blizzard bij eventuele onrechtmatigheid van hun handelen (wat niet hetzelfde is als strafbaarheid of onwettigheid; denk meer aan onbehoorlijkheid) aansprakelijk kunnen zijn voor de schade die iemand hierdoor oploopt. Maar de enige schade die ik zo snel zie is dat iemand WoW niet meer kan spelen, en die schade kun je denk ik juist niet claimen. Verder betwijfel ik dat het handelen van Blizzard onrechtmatig is (zeker als alle mogelijk gevoelige informatie gecodeerd is).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds