|
Auteur |
Bericht |
errrr
|
Geplaatst: ma 26 sep 2005 16:31 Onderwerp: Gerechtsdeurwaarder: in gebreke stelling en kosten |
|
|
Ik heb vandaag een dagvaarding ontvangen van een gerechtsdeurwaarder, namens mijn verzekering.
In de dagvaarding staat dat de te betalen hoofdsom 250,92 euro bedraagt. Daarnaast moet ik nog 89,25 aan buitengerechtelijke kosten betalen, 92 euro voor de kosten van het exploot en 71 euro voor het ‘salaris gemachtigde’.
Ik kan mij niet herinneren ooit in gebreke te zijn gesteld. Toen ik de deurwaarder vroeg of hij kon bewijzen dat dit gebeurd was, antwoordde hij dat ‘het allemaal automatisch gaat dus dat ze dat niet meer kunnen achterhalen’.
Mijn vraag is of die buitengerechtelijke kosten niet te hoog zijn en of ik iets kan met het feit dat de deurwaarder niet kan bewijzen dat ze mij aanmaningen hebben gestuurd en in gebreke hebben gesteld.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 26 sep 2005 17:10 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mijn vraag is of die buitengerechtelijke kosten niet te hoog zijn |
Het bedrag van € 89,25 klopt voor een vordering van tussen de € 250 en € 500. Echter is dit inclusief BTW, terwijl de verzekeraar waarschijnlijk de BTW kan verrekenen. Dan kunnen geen buitengerechtelijke incassokosten inclusief BTW gevorderd worden. Zonder btw is het € 75,00.
Quote: | en of ik iets kan met het feit dat de deurwaarder niet kan bewijzen dat ze mij aanmaningen hebben gestuurd en in gebreke hebben gesteld. |
Willen er buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd zijn, moeten er ook buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verricht zijn. Zie ook deze thread:
http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/title/buitengerechtelijke+incassokosten/t/4336/
Ik zou zo spoedig mogelijk alsnog het bedrag van € 250,92 overmaken aan de deurwaarder, en schriftelijk aangeven dat je het niet eens bent met de overige kosten omdat je zonder voorafgaande ingebrekestelling rauwelijks bent gedagvaard. Een afschrift van die brief kun je naar de rechtbank sturen als antwoord op de dagvaarding, mocht de deurwaarder deze niet intrekken. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 26 sep 2005 18:50 Onderwerp: Re: Gerechtsdeurwaarder: in gebreke stelling en kosten |
|
|
errrr schreef: | Ik heb vandaag een dagvaarding ontvangen van een gerechtsdeurwaarder, namens mijn verzekering.
In de dagvaarding staat dat de te betalen hoofdsom 250,92 euro bedraagt. Daarnaast moet ik nog 89,25 aan buitengerechtelijke kosten betalen, 92 euro voor de kosten van het exploot en 71 euro voor het ‘salaris gemachtigde’.
Ik kan mij niet herinneren ooit in gebreke te zijn gesteld. Toen ik de deurwaarder vroeg of hij kon bewijzen dat dit gebeurd was, antwoordde hij dat ‘het allemaal automatisch gaat dus dat ze dat niet meer kunnen achterhalen’.
|
Een verzekeraar zal over het algemeen dusdanig duidelijk communiceren dat de betreffende betalingstermijn een fatale is, dat daarover geen misverstand meer kan bestaan. In dat geval ben je na overschrijding van de termijn direct in verzuim.
Mijn vraag is of die buitengerechtelijke kosten niet te hoog zijn en of ik iets kan met het feit dat de deurwaarder niet kan bewijzen dat ze mij aanmaningen hebben gestuurd en in gebreke hebben gesteld.
Alvast bedankt.[/quote] |
|
|
|
 |
Noa80
Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 09 nov 2005 11:53 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Als het goed is moet de deurwaarder dit bijhouden in zijn systeem op kantoor. Dit is dooddoerer van die deurwaarder. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 09 nov 2005 12:06 Onderwerp: |
|
|
Noa80 schreef: | Hoi,
Als het goed is moet de deurwaarder dit bijhouden in zijn systeem op kantoor. Dit is dooddoerer van die deurwaarder. |
Bij dit soort topics kun je beter even naar de datum kijken. Lijkt me sterk dat de TS, die hier overigens nooit meer terug is geweest, op een termijn van 2 maanden gedagvaard is. |
|
|
|
 |
|