|
Auteur |
Bericht |
nemesis
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22
|
Geplaatst: do 03 nov 2005 18:54 Onderwerp: Universiteit Leiden is slecht? |
|
|
Veel stof is opgewaaid naar aanleiding van het onderzoeksrapport "Kennis in kaart". Uit dit onderzoek blijkt Leiden de slechtste rechtenfaculteit te zijn. Hier zijn de Leidse bestuurders en enkele Leidse studenten over ontzet. Zij bestrijden de conclusies met als voornaamste argument dat dit onderzoek is gebaseerd op een aantal jaren geleden. Toen was namelijk de rechtenfaculteit niet gehuisvest in een gebouw maar verspreid in meerdere gebouwen over de stad. Daarnaast zouden nu ook andere punten verbeterd zijn.
Betekent dit dat die jaren toentertijd Leiden wel een belabberde faculteit had?
Daarnaast heeft er nog een ander onderzoek plaatsgevonden (zie hiervoor www.rechtenstudie.nl). In dit onderzoek wordt het huidige bachelor- en masterprogramma onder de loep genomen. De professoren zelf zijn diegene die de programma's beoordelen. Waarschijnlijk raadt je het al; ook hier komt Leiden zeer slecht uit de bus, namelijk als enerlaatste.
Hoe gaan ze de uitkomst hiervan bagataliseren?
Misschien wordt het eens tijd dat ze in Leiden uit hun ivoren toren komen en gaan luisteren naar de studenten. Mijn mening is namelijk dat enkelen misschien tevreden zijn, echter ik weet dat ontzettend veel studenten uiterst ontevreden zijn. Het adagio dat het verleden geen garantie biedt voor eeen succesvolle toekomst gaat naar mijn mening dan ook zeker op voor de rechtenfaculteit van Leiden. Dit zal voorlopig ook wel niet veranderen. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: do 03 nov 2005 19:04 Onderwerp: |
|
|
Al je niet tevreden bent, moet je er wat aan gaan doen, de decaan heeft op 22 december van 16:00 tot 17:00 inloopspreekuur, uiteraard kan je ook gewoon een afspraak maken met hem om jouw suggesties danwel klachten kenbaar te maken.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
nemesis
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22
|
Geplaatst: do 03 nov 2005 20:00 Onderwerp: |
|
|
Heb je al op www.rechtenstudie.nl bekeken wat de belabberde resultaten zijn? Het gaat om zowel het gehele bachelor- en master programma. Uiteraard kan ik mijn ongenoegen hierover uiten aan het adres van de decaan. Echter dit zou pretentieus zijn en idealistisch om te denken dat zo een gesprek de problemen van de Leidse rechtenfaculteit zou kunnen verhelpen.
Daarnaast heb ik ook niet de behoefte hiertoe; over een half jaar ben ik namelijk afgestudeerd. Misschien wel wat voor jou, als je je roze bril afzet? ( Niet lullig bedoeld, hoor).
Ook is het niet zozeer een persoonlijke klacht mijnerzijds, maar een objectieve constatering gebaseerd op gevalideerde rapporten.
Bovendien moet ik zeggen dat deze bevindingen stroken met mijn eigen ervaringen.
Dat je het zou willen opnemen voor de Leidse rechtenfaculteit is begrijpelijk, echter de feiten liegen er niet om. Het rapport "Kennis in kaart" is de zoveelste rapport die Leiden afbrand tot de grond. Wederom wordt -door voornamelijk het bestuur- alles gebagataliseerd ipv er lering uit te trekken. Daarnaast wordt het andere onderzoek genegeeerd, waar nota bene de eigen professoren hun ongenoegen uiten over het Leidse curriculum en zij hun eigen universiteit als op een na slechtste waarderen.
Ten slotte zou ik ook willen dat het anders zou zijn: ook mijn bul daalt in waarde. Dit moet echter niet inhouden dat we koste wat kost de naam van Leiden hoog moeten houden, nee, wat gedaan moet worden is dat men ervan leert door de fouten te erkennen. Als men dit zou doen, dan pas kan Leiden streven naar het zijn van de beste universiteit. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 03 nov 2005 23:37 Onderwerp: |
|
|
Dat lijstje op www.rechtenstudie.nl is zo te zien gebaseerd op het Elsevier onderzoek, en voorzover ik begreep uit een mail die de universiteit me toezond is dat onderzoek nog steeds gebaseerd op de situatie van een aantal jaar geleden. Toen was de faculteit kennelijk zo goed als failliet. Intussen zit men in een schitterend gebouw en zijn de financiën weer op orde.
Het verweer is kennelijk niet veranderd.
Verder geeft men dus ook redelijk onverhuld toe dat Leiden in die jaren een belabberde rechtenfaculteit had.
Wat ik me afvraag: hoe kan een faculteit met zo ontzettend veel studenten en een nijpend tekort aan docenten nu ooit in financiële problemen zijn gekomen?
En wat ik me ook afvraag: hoe kan diezelfde faculteit er in zo'n korte tijd financieel bovenop zijn gekomen, terwijl zij kapitalen in dat flitsende gebouw heeft moeten steken?
Wel jammer dat er nog steeds geen personeel is. Voor mij persoonlijk zal de faculteit onderaan elk rijtje blijven bungelen zolang men verder gaat op de voet van computercorrectie van open vragen, zoals bij strafrecht inmiddels gebruiikelijk is. Dit is geen manier om toekomstige rechters en advocaten op te leiden. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 04 nov 2005 9:21 Onderwerp: |
|
|
Het onderzoek is uitgevoerd in 2001, dus de bevindingen zijn ietwat achterhaald, om het mild uit te drukken. Zie ook NRC van gisteren voor een "Leidse reactie". _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
nemesis
|
Geplaatst: vr 04 nov 2005 10:07 Onderwerp: |
|
|
De uitkomst van het onderzoek op www.rechtenstudie.nl kan niet van zolang geleden zijn nu het daar gaat om de beoordeling van het bachelor- en mastewr programma. Leiden is hiermee gestart in 2002/2003. De beoordeling heeft op zijn vroegst een jaar later plaatsgevonden.
Het zogenaamde rapport( het NRC artikel) doelt op de visitatie in 2001. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: vr 04 nov 2005 11:38 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ten slotte zou ik ook willen dat het anders zou zijn: ook mijn bul daalt in waarde. Dit moet echter niet inhouden dat we koste wat kost de naam van Leiden hoog moeten houden, nee, wat gedaan moet worden is dat men ervan leert door de fouten te erkennen. Als men dit zou doen, dan pas kan Leiden streven naar het zijn van de beste universiteit. |
Je kan wel vinden dat ik een roze bril op heb, of denken dat ik koste wat het koste de naam van de universiteit hoog wil houden, maar dat is gewoon niet zo, ik heb gewoon geen klachten. Ik heb zowel een jaar aan de VU (informatiekunde) en de HHS (industrieel product ontwerpen) gestudeerd, en mijn ervaring is dat er overal altijd wel wat misloopt, zeker als de opleiding/ het curriculum nog vrij nieuw is, logisch ook.
Die resultaten op rechtenstudie.nl is gewoon dat Elsevier onderzoek.
Ik vraag me af hoe die beoordelingen van de hoogleraren werkt, ik vind het een beetje vreemd dat zij zichzelf als 7e van de 9 beoordelen...[/quote] _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
flowerxxx
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 07 nov 2005 11:04 Onderwerp: |
|
|
In de elsevier van dit jaar oktober 2005 verschenen staat leiden ook niet heel hoog in de rij. Erg jammer de universiteit heeft wel een hoge reputatie vanuit het verleden. Ik zelf zou er niet willen studeren te hoog bral gehalte.
Weet iemand hoe de ranglijst van kennis in kaart er uitziet?
Ik ben zelf van plan volgend jaar naar Tilburg of Maastricht te gaan. Volgens mij doet Tilburg het momenteel erg goed in de ranglijsten. |
|
|
|
 |
nemesis
|
Geplaatst: ma 07 nov 2005 11:40 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, het verleden...Tilburg is een uitstekende keuze. Zelfs de heer T. De Roos (strafrechtexpert) is van Leiden naar Tilburg gegaan. Ken ook een paar studenten daar; zij zijn zeer content. By the way, ik weet niet waar je woont, maar bijv. Nijmegen is ook goed, of Utrecht. Als het maar niet Leiden is  |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: ma 07 nov 2005 12:57 Onderwerp: |
|
|
Leiden heeft (had?) inderdaad de naam een goede Universiteit te zijn, maar of dat dit aan de kwaliteit van het onderwijs licht?
Schijnbaar heeft het onderzoek van Elsevier bewezen dat het onderwijs niet van het hoogste niveau is in Nederland.
Misschien dat het zijn goede naam ergens anders vandaan heeft, zoals Flowerxxx indirect al aangaf. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
|