Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 16:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over: Gewijzigd testament en Notariële volmacht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ninanien

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 03 nov 2005 23:57    Onderwerp: Vraag over: Gewijzigd testament en Notariële volmacht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal, ik zal mijn uiterste best doen om het kort en bondig te houden.

Vanaf april 2002 heb ik een notariële volmacht gehad in verband met de zorg voor een familielid. Er is destijds geen onkostenvergoeding afgesproken. Wel is er in het verleden veel geld "verdwenen". Daarom heb ik mij genoodzaakt gezien om beide kinderen per aangetekende brief van de volmacht op te hoogte te stellen. De zoon schreef hierna een brief terug en eiste de pinpas op. Dit heb ik geweigerd waarom hij mij is aangevlogen en in een wurggreep nam. Hiervan heb ik aangifte gedaan, dit is voorgekomen en hij is ook veroordeeld. De dochter heeft telefonisch eens gedreigd met aangifte tegen mij wegens financieel wanbeheer, echter ze heeft dit nooit doorgezet. Ik heb haar aangegeven dat ik niets te verbergen had, de bankafschriften hebben tot voor zeer kort ook altijd ter inzage in de woning van het betreffende familielid gelegen. Ook heb ik haar gezegd dat ze ten allen tijde aangifte kan doen indien ze de zaak niet vertrouwt. Ik heb altijd naar eer en geweten gehandeld.

Eind 2002 heeft dit familielid besloten om het testament aan te passen (dit na gesprekken met haar broers en zusters). Ik ben toen voor een gelijk deel (dus 1/3e) benoemd.

Het familielid is onlangs overleden en nu zijn we bij de notaris geweest.

Nu blijkt dat de eigen woning in de jaren 90 op naam van beide kinderen is gezet. Dit is ook ingeschreven in het kadaster. Er is wel een kleine hypotheekschuld op naam van de overledene. Er is minder dan 3000 euro aan tegoed op de bankrekeningen.

Volgens de notaris is mijn erfdeel dus 1/3e van de hypotheekschuld plus 1/3e van de inboedel. In haar laatste testament heeft ze alle eerdere testamenten herroepen. De schenking van het pand is destijds gedaan vanwege het testament en om successierechten zo veel mogelijk te ontlopen (volgens mij). Klopt het dat die schenking dan niet herroepen wordt?

Volgens de notaris moeten echter alle schenkingen die in het verleden aan de erfgenamen gedaan zijn worden ingebracht. Het ziet er naar uit dat de schenkingen die gedaan zijn aan beide kinderen het bedrag van de hypotheekschuld waar ik voor aansprakelijk ben indien ik de erfenis accepteer dit bedrag ruimschoots overstijgen. Wat heeft dit voor gevolgen voor mij indien ik de erfenis accepteer?

De dochter eist nu inzage in de financiële administratie vanaf 2002. Geen probleem kan ze krijgen. Haar vriend vraagt naar een bedrag wat op de spaarrekening zou hebben gestaan in dit jaar en wat daarmee gebeurd zou zijn. Ik kan dit bedrag niet terugvinden in de bankafschriften. De administratie voor 2002 werd gedaan door de dochter. Deze administratie heb ik in 2002 al per Aangetekende brief bij haar opgevraagd. Hier heeft ze echter nooit op gereageerd. Ik heb nu gevraagd om inzage in die administratie. Zij zegt dat zij alleen de administratie van 1997-2002 heeft. De rest zou weggegooid zijn door haar ex-man. Deze is overleden dus dit is niet meer te controleren. Ik weet dat er in de jaren 1987-1997 veel schenkingen gedaan zijn aan beide kinderen, als het goed is heb ik een aantal zeer oude afschriften wel op zolder liggen. Wat is het gevolg als de administratie weg blijft?

Ik heb niks te verbergen met betrekking tot de admi gedurende mijn volmachtperiode. Echter ik ben wel bang dat er een slepende discussie gaat ontstaan over allerlei dingen. Is er wat tegen insinuaties te doen of moet ik het allemaal tot in den treure afwachten?

In de volmacht is geen onkostenvergoeding afgesproken. Toch heb ik wel veel kosten gemaakt, denk aan: Telefoonkosten, Benzine/diesel/, opnemen van verlof op eigen kosten en ik ben vanaf 2000 tot het overlijden dit jaar mantelzorger geweest. Is er alsnog een onkostenvergoeding op te eisen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

Groeten Nina
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds