Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 9:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in NL ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco123

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 16:42    Onderwerp: Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in NL ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Zoals de titel al vermeld, Zijn Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in Nederland ?

Alvast bedankt.

Mvg Marco
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 17:02    Onderwerp: Re: Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in N Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco123 schreef:
Hoi,

Zoals de titel al vermeld, Zijn Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in Nederland ?

Alvast bedankt.

Mvg Marco

Algemene voorwaarden zijn, in het wettelijke systeem, altijd geldig; ik kan me echter voorstellen dat er omstandigheden zijn waaronder van de wederpartij niet in redelijkheid verwacht kan worden dat in een vreemde taal opgestelde voorwaarden begrepen kunnen worden en dat zou daarmee een vernietigbaarheid kunnen creëren.
Bekijk de homepage
Marco123

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok, dat is duidelijk Smile

Dan nog een vraag;

Als de tegenpartij tegen mij zegt dat ik alvorens akkoord te gaan met de algemene voorwaarden aan hun had moeten vragen wat sommige punten inhouden, hebben hun dan gelijk?

Het lijkt mij dat het niet aan mij is om duidelijkheid te creeeren omtrent algemene voorwaarden, maar dat dat aan hun is als verschaffer van een dienst
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco123 schreef:
ok, dat is duidelijk Smile

Dan nog een vraag;

Als de tegenpartij tegen mij zegt dat ik alvorens akkoord te gaan met de algemene voorwaarden aan hun had moeten vragen wat sommige punten inhouden, hebben hun dan gelijk?

hun hebben nooit gelijk, maar zij kunnen wel een punt hebben. Als er tenminste geen twijfel over bestaat dat jij de AV correct en tijdig tot je beschikking had.
Quote:

Het lijkt mij dat het niet aan mij is om duidelijkheid te creeeren omtrent algemene voorwaarden, maar dat dat aan hun is als verschaffer van een dienst

De regels zien primair op het op de juiste manier verschaffen van de AV. Als dan die dingen niet duidelijk zijn, maar je toch de overeenkomst aangaat, is het jouw probleem dat je die AV niet begrijpt.
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2005 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Algemene Voowaarden mogen in principe niet in een buitenlandse taal geleverd worden. Dan is dus niet voldaan aan de informatieplicht.

Je tweede vraag ligt er een beetje aan. Zijn de voorwaarden erg cryptisch omschreven en onduidelijk leesbaar dan kan er ook niet zijn voldaan aan de informatieplicht of het kan onredelijk bezwarend zijn. Maar dit is alleen als zelfs een ervaren jurist de bepalingen niet kan doorgronden. Niet dus als een gewone consument het niet snapt ofzo.
Dus als jij de bepalingen niet snapt heeft het bedrijf op zich wel gelijk dat je daar zelf naar moet vragen voordat je de AV aanvaardt.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2005 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
De Algemene Voowaarden mogen in principe niet in een buitenlandse taal geleverd worden. Dan is dus niet voldaan aan de informatieplicht.

Dat zal toch echt afhankelijk zijn van de situatie. Stel dat je een abo op een site neemt, die geheel in het engels is. Zouden de AV dan niet ook in het Engels mogen zijn ?

En datzelfde geldt ook wanneer beheersing van de Engelse taal essentieel is voor het afsluiten van een abonnement.
Bekijk de homepage
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2005 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja daarom zei ik er ook bij in principe....
Er zijn inderdaad een paar gevallen te bedenken wanneer het misschien wel toegestaan is. Bijvoorbeeld als je een geheel engels product of dienst aanschaft.
Maar ik ging er voor de duidelijkheid vanuit dat de vraagsteller het gewoon over een nederlands geval had...
Bert Peters

Leeftijd: 80
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 22 okt 2005 18:10    Onderwerp: AV in engelse taal Reageer met quote Naar onder Naar boven

Algemene Voorwaarden op zich stellen nog niets voor. Pas als ze van toepassing zijn verklaard hebben ze werking. Als ze op de juiste wijze van toepassing zijin verklaard kan alleen de consument er soms nog aan ontsnappen door te zeuren dat hij bepaalde woorden uit de engelse taal anders begrepen heeft. De ondernemer echter wordt geacht over voldoende kennis op dit terrein te beschikken.
Verstuur e-mail
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 1:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of ze van toepassing zijn verklaard heeft gewoon te maken met het feit of aan de informatieplicht is voldaan. Of ze dus juist ter hand gesteld zijn. Nu is dit vrij vaak wel het geval. Niet altijd, het komt nog steeds voor dat het mis gaat maar goed daar ging het de vraagsteller niet om.
En het is waarschijnlijk helemaal niet nodig om over bepaalde engelse woorden te 'zeuren' omdat ze waarschijnlijk gewoon in het Nederlands geleverd moeten worden.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 7:37    Onderwerp: Re: AV in engelse taal Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bert Peters schreef:
Algemene Voorwaarden op zich stellen nog niets voor. Pas als ze van toepassing zijn verklaard hebben ze werking.

Volgens mij gaat de manier waarop AV in het BW zijn geïmplementeerd toch wat anders.

De wet zegt juist dat AV *altijd* van toepassing zijn, maar geeft daarna allerlei vernietigingsgronden.
Bekijk de homepage
Cor

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het uitgangspunt is dat aan de toepasselijkheid van de AV geen andere eisen behoren te worden gesteld dan in het algemeen gelden voor het totstandkomen van een overeenkomst.
HR 20 november 1981, NJ 1982, 517
HR 5 juni 1992, NJ 1992, 565

Is de overeenkomst dus in het Engels kunnen de AV ook in het Engels.
Is de overeenkomst in het Nederlands moeten de Av ook in het Nederlands
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds