|
Auteur |
Bericht |
Jurre
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: ma 03 okt 2005 12:35 Onderwerp: ne bis in idem geval? |
|
|
iemand wordt veroordeeld voor zware mishandeling (geslagen en geprikt met spuit) uitspraak is definitief...
2 maanden later blijkt slachtoffer aids te hebben en half jaar later is hij dood. kan de verdacht dan toch nog voor doodslag vervolgd worden?
ik denk haast van niet, ik zie eenheid in tijd,plaats en lijkt op hetzelfde soort delict |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: ma 03 okt 2005 12:40 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij niet dat dan een vervolging voor doodslag mogelijk is.
Hooguit zware mishandeling de dood tot gevolg hebbende. (geobjectiveerd bestanddeel) _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Jurre
|
Geplaatst: ma 03 okt 2005 13:14 Onderwerp: |
|
|
ok maar daar gaat het niet om (doodslag kan m.i. wel via voorwaardelijk opzet) maar dat even terzijde..
het gaat erom of dit een ne bis in idem geval is...? |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: ma 03 okt 2005 13:29 Onderwerp: |
|
|
Dat bedoelde ik niet.
Ik bedoelde dat een (tweede) vervolging niet mogelijk zal zijn.
Hooguit de eerste tenlastelegging aanpassen. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Jurre
|
Geplaatst: ma 03 okt 2005 13:49 Onderwerp: |
|
|
ok maar als iemand nadat de HR terugverwezen heeft, is veroordeeld zal er dus geen wijziging van de tll meer kunnen en dus geen vervolging meer mogelijk.. |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 03 okt 2005 14:12 Onderwerp: |
|
|
deze verdachte mag niet worden vervolgd als zijn zaak de eerste maal inhoudelijk reeds aan de orde is geweest, als daarover onherroepelijk is beslist en als de uitspraak in kracht van gewijsde is gegaan.
ic is er sprake van hetzelfde feit, slechts de tll wordt zwaarder en dat is niet de bedoeling volgens art 68 Sr.
In dit geval doodslag....lijkt me niet gezien de HIV-arresten...voorwaardelijk opzet verandert daar niets aan. Zelfs in het laatste HIV-arrest van 18 januari 2005 (HIV 3) verwijst de HR in feite naar de wetgever. De HR achtte ook poging zware mishandeling de dood tot gevolg hebbende niet mogelijk |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: do 21 dec 2006 14:51 Onderwerp: |
|
|
Een tweede vervolging zal op basis van ne bis in idem weinig succes hebben. Een aanpassing in de tenlastelegging in hoger beroep kan, mits de tenlastelegging hetzelfde delict behelst.
Gezien de tijdslijn is de beroepstermijn gesloten dus zal ook dit niet meer mogelijk zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 dec 2006 23:43 Onderwerp: |
|
|
Ik zie wel een theoretische mogelijkheid: de verdachte vraagt om herziening op basis van een novum (hij wil van zijn veroordeling af). De HR heropent en verwijst naar het gerechtshof. Het gerechtshof verwerpt het novum en veroordeelt voor doodslag.  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|