|
Auteur |
Bericht |
groenf
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 29 sep 2005 21:34 Onderwerp: aanbod en aanvaarding bij veilingen |
|
|
hoi,
weet iemand precies hoe het vaststellen van aanbod (en aanvaarding) plaatsvind bij veilingen, omdat de prijs bij het aanbieden van tevoren niet vaststaat (wellicht is alleen een minimumprijs bekend)?
daardoor lijkt mij dat het aanbod niet voldoende bepaald is, zodat niet meteen aanvaarding kan worden gedaan.
graag een reactie hierop. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 29 sep 2005 22:32 Onderwerp: Re: aanbod en aanvaarding bij veilingen |
|
|
groenf schreef: | hoi,
weet iemand precies hoe het vaststellen van aanbod (en aanvaarding) plaatsvind bij veilingen, omdat de prijs bij het aanbieden van tevoren niet vaststaat (wellicht is alleen een minimumprijs bekend)?
daardoor lijkt mij dat het aanbod niet voldoende bepaald is, zodat niet meteen aanvaarding kan worden gedaan.
graag een reactie hierop. |
Gegeven de gebruikelijke omstandigheden bij een veiling lijkt het me dat het aanbod inhoudt "tegen de prijs die door het verloop van de veiling tot stand komt". De wil van de verkoper is hiermee in overeenstemming. De koopovereenkomst komt daarom tot stand op het moment dat de veilingmeester 'verkocht' uitroept. Dat dit zo is komt eigenlijk omdat "het zo is": koper en verkoper weten hoe zo'n veiling werkt en accepteren die regels. Er is daarom geen twijfel over wat partijen hebben bedoeld overeen te komen, etc.
Bij het kopen of verkopen van aandelen op de beurs gaat het overigens op dezelfde manier. Je geeft een aantal en een minimum of maximumprijs op en wacht af hoe het zal uitpakken. De prijs komt tot stand door vraag en aanbod, en kan dus nooit van te voren vast staan. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 30 sep 2005 9:21 Onderwerp: |
|
|
Hmm...volgens mij moet je het zo zien:
- uitnodiging tot het doen van een aanbod: "en hier hebben we een Ming-vaas, bieden begint bij € 3.000,--"
- aanbod: "€ 5.500,-- geboden door de man met de rode hoed"
- aanvaarding: "eenmaal, andermaal, verkocht!"
Waarbij de verkoper de veilingmeester heeft gemachtigd om het hoogste aanbod aan te nemen, als dat boven de aangegeven minimumprijs ligt. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
groenf
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 sep 2005 13:46 Onderwerp: |
|
|
ok, maar dat geldt dan niet helemaal voor een veiling op internet, zoals ebay toch? |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 30 sep 2005 15:07 Onderwerp: |
|
|
Op Ebay blijft de uitnodiging tot het doen van een aanbod hetzelfde, door het veilingsobject op de site te zetten.
Het aanbod verandert ook niet, men kan electronisch bieden. Identiteit van de bieder is bekend vanwege zijn account-gegevens.
Aanvaarding geschied bij sluiting van de veiling. Ik ben niet helemaal bekend met Ebay, maar ik kan mij voorstellen dat de hoogste bieder automatisch een bericht toe krijgt gestuurt dat hij de hoogste bieder was?
Enige verschil is dat de veilingmeester is vervangen door software. In de algemene voorwaarden van Ebay zal staan dat je als verkoper akkoord gaat met deze wijze van veiling. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
|