|
Auteur |
Bericht |
Colin
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 12:35 Onderwerp: Vrij voor solliciteren |
|
|
Heb ik het recht om vrij te krijgen van mijn baas om te gaan solliciteren ?
Ik krijg namelijk over 3 weken geen vrij, terwijl ik een sollicitatiegesprek heb. Sommige zeggen tegen mij dat mijn baas verplicht is mij daarvoor vrij te geven. Wie weet raad? |
|
|
|
 |
ReneNijman
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 15:09 Onderwerp: |
|
|
Hoi Colin.
Je baas moet een hele goede rede hebben om je geen vrij te geven. Je moet de dag tijdig aanvragen bij je werkgever zodat hij voldoende mogelijkheid heeft iemand anders te regelen. Er zijn echter uitzonderingen, die bepaald kunnen zijn door de arbeidsovereenkomst, de CAO, etc. Lees http://www.arbeidsrechter.nl/h/h422.htm#4222 voor meer info.
Groeten van René. |
|
|
|
 |
Colin
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 15:18 Onderwerp: |
|
|
Beste René, bedankt voor je antwoord.
Ik heb gister vrij gevraagd voor 6 oktobor 2005, maar hij heeft het afgewezen met als antwoord. je hebt geen vrije dagen meer.. en vrij moet je verdienen. (ik en mijn baas gaan niet door 1 deur)
Maar ik moet hier weg en dus solliciteren. Het zou dus fijn zijn dat ik dus vrij zou zijn die dag zodat ik een kans heb op een nieuwe baan  |
|
|
|
 |
ReneNijman
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 15:26 Onderwerp: |
|
|
Hoi Colin
Je hebt ten minste vier werkweken vrij per jaar. Als je vijf dagen per week werkt, zijn dat er dus minimaal 20. Dit is wettelijk bepaald. Waarschijnlijk staat in je arbeidsovereenkomst precies hoeveel vrije dagen je hebt per jaar, maar dat mogen er niet minder zijn dan 't wettelijk bepaalde. Controleer goed of hij niet liegt.
Ik zou me in jouw geval een dagje ziek melden.
ps. ik heb geen rechten gestudeerd, dus knoop me nergens aan vast.
Ikzelf beland nu in een rechtzaak omdat mijn EXbaas m'n 45 opgespaarde vakantiedagen niet wilt uitbetalen...
groetjes weer.
Laatst aangepast door ReneNijman op do 15 sep 2005 15:45, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
lexine
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 15:45 Onderwerp: |
|
|
Colin schreef: | Ik heb gister vrij gevraagd voor 6 oktobor 2005, maar hij heeft het afgewezen met als antwoord. je hebt geen vrije dagen meer.. en vrij moet je verdienen. (ik en mijn baas gaan niet door 1 deur)
Maar ik moet hier weg en dus solliciteren. Het zou dus fijn zijn dat ik dus vrij zou zijn die dag zodat ik een kans heb op een nieuwe baan  |
Is het baas als in chef of baas als in eigenaar van het bedrijf?
Overigens bestaat er ook nog onbetaald verlof. Er zal met zeer goede reden moeten worden gewigerd om jou een dag onbetaald verlof op te laten nemen. Je kan natuurlijk ook iedere dag een half uurtje langer werken, kom je in die drie weken ook aan bijna 8 uur vrij.[/list] |
|
|
|
 |
Colin
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 16:18 Onderwerp: |
|
|
ReneNijman schreef: | ...verhaal... |
Hoi Rene,
Bedankt voor je advies denk ook dat dat een goede optie is.
Ik heb al naar de rechtswinkel gebeld en die vertellen mij dat zoiets lastig is en meer iets voor de bond is. En om daar een afspraak te maken duurt maar liefst 2 weken en kan alleen op donderdags. :S
Groeten.
lexine schreef: | ...verhaal... |
Hoi lexine,
Ja baas = eigenaar en baas.
En onbetaald verlof doet ie niet aan. "Je moet maar werken" heeft ie gezegd.
Hij is me expres aan het dwarszitten. (of hoe zeg je dat )
Ik sta bijvoorbeeld ook alleen in de winkel net als nu.
En hij heeft niet een vervangend personeelslid, of hij moet hier zelf gaan staan wat overigens normaal ook gebeurd.
Groeten. |
|
|
|
 |
ReneNijman
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 17:06 Onderwerp: |
|
|
Hoi Colin,
Een goed alternatief voor de rechtswinkel is het Juridisch Loket...
http://www.hetjl.nl/ Daar helpen ze mij ook.
in elk geval succes.
groets, René |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 17:51 Onderwerp: |
|
|
Colin, ik weet niet tot hoe laat jij moet werken, maar is het een optie om contact op te nemen met de persoon met wie je het gesprek hebt, uit te leggen dat je beslist geen vrij kunt krijgen en te vragen of het gesprek bijvoorbeeld om 18.00 uur kan plaatsvinden? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Colin
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 19:25 Onderwerp: |
|
|
tikSimone, Ik werk van 9.45 tot 18.15 en ik moet daar zijn om 15.00 uur.
Als ik zeg dat ik na werktijd kom wordt het gauw met reistijd meegerekend 19.15uur. Dat kan helaas niet.
Groet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 16 sep 2005 7:54 Onderwerp: |
|
|
Oei, lastig probleem dan, omdat je dagen blijkbaar al helemaal op zijn. Ik weet helaas nog niets van arbeidsrecht, dus ik heb geen idee in hoeverre er "recht" bestaat op het nemen van onbetaald verlof.
Je ziekmelden ljkt me echter geen verstandige optie.
Misschien kan je baas aangeven wat je moet doen om toch naar dat gesprek te kunnen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Colin
|
Geplaatst: vr 16 sep 2005 10:06 Onderwerp: |
|
|
Ziekmelden geen verstandige optie ?? hoezo dat ?
Mijn baas komt me niet tegemoet, zo is hij niet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 17 sep 2005 7:50 Onderwerp: |
|
|
Omdat je niet ziek bent die dag en dat is dus bedrog van jouw kant. Hij zou er evt. een ontslagprocedure door kunnen starten, maar in ieder geval leidt zoiets tot een (verdere) verstoring van de werksituatie. Je baas weet immers inmiddels heel goed dat jij juist die middag vrij wilde hebben...
Het is gewoon erg jammer dat je nu al door je vrije dagen heen bent.
Nieuwe kansen in januari, vrees ik ..... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Colin
|
Geplaatst: za 17 sep 2005 11:02 Onderwerp: |
|
|
Je hebt wel gelijk tijkSimone, maar ik moet daar gewoon heen. Ik ben al wat aardiger tegen de baas aan het doen en hij tegen mij.. MIsschien dat hij mij toch nog vrij gaat geven . En tegen die tijd denk ik dat ik inmiddels wel een vrije dag heb opgebouwd. |
|
|
|
 |
fiscalekampioen
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 sep 2005 0:19 Onderwerp: |
|
|
rene,
welk loket helpt je in welke plaats ?
Overigens:wat was hun advies ?
Mijn advies: naar de kantonrechter.
Groeten |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 18 sep 2005 15:41 Onderwerp: |
|
|
Als je eerst tegen je baas hebt gezegd op welke dag je vrij wilt en hij zegt dat dat niet kan en je gaat je vervolgens precies op die dag ziek melden lijkt me dat vrij dom. Dat zou ik dus inidergeval zeker niet doen. Straks stuurt hij iemand langs, hij is immers ook niet achterlijk lijkt me, ben jij dus niet thuis en dan ben je dus verder in de problemen.
Ik kan me verder niet voorstellen dat je werkgever je verplicht is vrij te geven om te solliciteren. Ik kan hier ook nergens een wettelijke basis voor vinden. |
|
|
|
 |
|