|
Auteur |
Bericht |
moontje
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 10:09 Onderwerp: Brief van een Duits incassobureau, maar ik weet nergens van! |
|
|
Onlangs heb ik een brief van een Duits incassobureau ontvangen. Mijn duits is niet zo best maar ik begreep eruit dat ik een website bezocht zou hebben en een bestelling niet betaald heb, maar ik weet zeker dat ik daar niets besteld heb! Ik heb ook nooit rekeningen of aanmaningen gekregen.
Na de naam van het incassobureau op internet opgezocht te hebben kwam ik echter wel op een duitse website waar mensen klaagden over hetzelfde probleem.
Ik heb dus het vage vermoeden dat het hier om oplichting gaat maar ben er toch niet gerust op. Wat moet ik hier nou mee? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 10:41 Onderwerp: |
|
|
Ik zou er maar totaal niet op reageren. Je hebt 'm toch niet aangetekend ontvangen ofzo? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 10:56 Onderwerp: |
|
|
Als er iets besteld is moet er ook iets geleverd zijn, wil men betaling kunnen vorderen.
Een brief aan dit Duitse incassobureau waarin staat dat je niets bij hun opdrachtgever hebt besteld, dat je ook niets van de opdrachtgever geleverd hebt gekregen, en daarom niet zal betalen, lijkt mij op zijn plaats.
Oplichters maken meestal gebruik van gewone incassobureaus, en deze bureaus zullen gewoon hun werk doen. Dat houdt in dat zij als ze geen reactie krijgen verdere stappen zullen ondernemen. Het lijkt me dat ze daarvoor een deurwaarder hier in Nederland moeten benaderen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
moontje
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 11:53 Onderwerp: |
|
|
Nee de brief was niet aangetekend, ik denk dat een brief schrijven een goede optie is alleen is mijn duits zo slecht dat ik dat niet in het duits kan, dan maar in het nederlands?
Ze vragen trouwens bijna 160 euro…..
En wat te doen als er dan ineens een deurwaarder voor de deur staat? |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 12:40 Onderwerp: |
|
|
Quote: | dan maar in het nederlands? |
Daar moeten ze maar genoegen mee nemen.
Quote: | En wat te doen als er dan ineens een deurwaarder voor de deur staat? |
Dagvaarding aannemen en voor de eerste rolzitting een brief naar de rechtbank sturen waarin je in ieder geval precies hetzelfde aangeeft als in je brief, met een kopie van de brief als bijlage. Verdere inhoud afhankelijk van de inhoud van de dagvaarding. Eventueel hulp van het forum vragen.
De hele procedure zal aangezien je een consument bent in Nederland afspelen, waarbij Nederlands recht van toepassing is. [onder voorbehoud, mogelijk dat een van de andere forumleden met recente kennis internationaal privaatrecht aanknopingspunten ziet waardoor het onder duits recht /duits forum zou vallen] _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Werner
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 17:52 Onderwerp: |
|
|
Voor beide opties (wel / niet reageren) is iets te zeggen. Als je niet reageert, dan zal de zaak wellicht een vervolg krijgen in Nederland. Het kan ook zijn dat het Duits bureau zal proberen je voor de Duitse rechter te dagen. Dat zou wel een bevoegdheidsprobleem kunnen opleveren, maar om dat aan de orde te stellen zul je toch bij die Duitse rechter verweer moeten (doen) voeren. Niet reageren zou je overigens best heel goed kunnen verklaren met de stelling dat je de Duitse taal niet machtig bent en de aanschrijving dus niet hebt begrepen.
Als je wel reageert, zou ik dat inderdaad maar in gewoon Nederlands doen. De brief wel per fax of aangetekende post sturen.
In de brief zou ik er melding van maken dat je, aangezien er geen bestelling heeft plaats gevonden, zowel het Duits incassobureau als diens opdrachtgever wegens onrechtmatige daad aansprakelijk houden voor je schade, waaronder de kosten voor te maken rechtsbijstand. Leuk is dat je een dergelijke procedure tegen het Duits incassobureau in Nederland aanhangig kan maken (volgt uit het EEX-verdrag), omdat het dan gaat om een vordering uit onrechtmatige daad die in Nederland is gepleegd. Je kunt immers volhouden dat de onrechtmatige daad is gepleegd op het moment dat de brief, conform de bedoeling van het incassobureau, aan jou in Nederland werd bezorgd.
Leuke kwestie. Je kunt van vedediging wellicht nog in de aanval gaan. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 09 aug 2005 20:08 Onderwerp: |
|
|
Mijn argument voor het advies "niet reageren" berust op dat oplichters vaak "met een schot hagel" te werk gaan en doorborduren op wie reageert en betwist (want met die mensen kun je in discussie en daar kun je druk op uitoefenen). En dan wordt het pas echt vervelend ....
Je ziet dat ook wel eens met die nep-advertenties. En ook op mailtjes of faxen die starten met "My father, the late general So and So": niet reageren.
Soms belt men er ook nog heel brutaal achteraan.
Mede op grond van wat je schrijft over de opmerkingen op die website lijkt het mij een uiterst malafide geheel. Vandaar dus mijn "Ga niet eens op die gasten reageren, joh". _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: wo 10 aug 2005 9:17 Onderwerp: |
|
|
Simone,
niet reageren is een goed advies wanneer het gaat om een brief van het malafide bedrijf zelf, maar dit bedrijf heeft ondertussen een incassobureau ingeschakeld.
Een incassobureau kan het verschil niet zien tussen een legitieme vordering en een malafide vordering. Ze krijgen een rekening om te incasseren. Als je niet reageert zullen ze dezelfde procedure volgen die ze volgen als wanneer een wanbetaler niet reageert op een legitieme vordering, namelijk door een dagvaarding uit te brengen.
Enige complicatie hier is dat er een landsgrens tussen zit. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 10 aug 2005 10:10 Onderwerp: |
|
|
Maar wie zegt ons dat dit een bona fide incassobureau is? Ik vind het zo'n vaag verhaal .... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: wo 10 aug 2005 10:29 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Maar wie zegt ons dat dit een bona fide incassobureau is? |
Ervaring.
Ik heb voor clienten te maken gehad met malafide advertentiebureaus die ook zonder problemen hun facturen laten incasseren door bekende incassobureaus, zoals Intrum Justitia of GGN Gerechtsdeurwaarders. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
moontje
|
Geplaatst: zo 11 sep 2005 16:37 Onderwerp: |
|
|
Update: na nog een herinnering gekregen te hebben heb ik naar zowel het incassobureau als diens opdrachtgever een nederlandse brief gestuurd waarin ik zeg dat ik de firma niet ken, nooit iets heb ontvangen en dus ook niet van plan ben te betalen.
De opdrachtgever heeft onze brief teruggestuurd met de vraag om de brief in het engels of duits te sturen....Ik heb dan maar de brief in het engels verstuurd. Van het incassobureau verder nog niets gehoord.
De correspondentie wordt al een aardig mapje vol, we zijn toch al weer twee maanden verder. Duurt zoiets altijd zo lang?
Trouwens, de opdrachtgever is een bedrijf in elektronische transacties (ook zo lekker vaag), en op hun website las ik dat ze zelf ook incasso's verzorgen voor hun klanten (dus blijkbaar via het incassobureau).
Kan het dan zo zijn dat ze zelf handelen voor weer een andere opdrachtgever??? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 11 sep 2005 23:46 Onderwerp: |
|
|
moontje schreef: | Kan het dan zo zijn dat ze zelf handelen voor weer een andere opdrachtgever??? |
Wie weet, maar dan hadden ze wel eens mogen aangeven voor wie dan wel. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: ma 12 sep 2005 12:52 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De correspondentie wordt al een aardig mapje vol, we zijn toch al weer twee maanden verder. Duurt zoiets altijd zo lang? |
Ja, twee maanden voor wat correspondentie over en weer is zeker niet vreemd. Het incassobureau moet alle brieven doorsturen, en zal niets ondernemen zolang daarop door de opdrachtgever niet op gereageerd is.
En nu de reactie van de wederpartij afwachten, om te weten te komen waar de vordering nu eigenlijk over gaat. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
paapst
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 sep 2005 23:56 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten om welke bedrijven het hier gaat. |
|
|
|
 |
moontje
|
Geplaatst: di 20 sep 2005 17:31 Onderwerp: |
|
|
Vandaag weer een derde brief gekregen in nogal dreigende taal (voor zover ik het begrijp want weer in het duits). Volgens mij willen ze beslag leggen op rekeningen en zo meer.
Ze reageren trouwens helemaal niet op mijn eerdere brief waarin ik uitleg vraag.
Wordt ondertussen toch wel zenuwachtig....
Het gaat om incassobureau Auer Witte Thiel uit Munchen die zegt de Firma Afendis AG uit Munchen te vertegenwoordigen. |
|
|
|
 |
|