Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 17:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

(ver-)bouwen in het weekend te beperken?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 25 jul 2005 16:36    Onderwerp: (ver-)bouwen in het weekend te beperken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wilde jullie het volgende eens voorleggen:

Onze bovenbuurman schuin boven heeft in november vorig jaar zijn huis gekocht (hij woont er nog niet). Daarna is hij met een nogal ingrijpende verbouwing gestart (nooit geweten dat er zo veel stenen uit een huis kunnen komen en dat het dan toch nog buitenmuren heeft ...).
De werkzaamheden worden door hemzelf uitgevoerd. Tenminste .... wij zien geen aannemer. De werkzaamheden vinden plaats in het weekend.

Vandaag heb ik bij toeval ontdekt dat buurman toch wel heel ingrijpend bezig is, want hij heeft de complete vloer tussen zijn begane grond en de verdieping daar boven weggehaald.

Ik voorzie mede daardoor dat de werkzaamheden nog niet op korte termijn zullen zijn afgerond. Echter, het weekend is voor mij hét moment om te studeren en na een flink aantal maanden coulance heb ik het nu wel redelijk gehad met het lawaai.

Nu vroeg ik me af: kun je vorderen dat iemand dergelijk werk door de week uitvoert? Bijvoorbeeld met als grond beperking van ons woongenot?

Niet dat ik daar nu direct aan wil beginnen, maar het is prettig om alvast te weten of dat wel of niet kan.

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
A.G. Ton

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 25 jul 2005 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij mag hij tot een x uur lawaai maken, hoe het precies zit en waar dat geregeld is weet ik niet, maar waarom zou dit wel mogen, maar harde muziek niet ?

Ik weet niet of je het daar mee kan vergelijken, ik gok maar iets
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 25 jul 2005 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Onze bovenbuurman
Quote:
complete vloer tussen zijn begane grond en de verdieping daar boven

Woon je in een maissonette? Leuk wonen, heb ik ook (met het verschil dat ik onder het dak zit, dus geen bovenbuurman).

Je hebt als flatbewoner te maken met een vereniging van eigenaren, en je hebt ook een reglement waar mogelijk iets over het uitvoeren van werkzaamheden of geluidsoverlast in staat. Kun je dat eerst nakijken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 25 jul 2005 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heer Suijkerbuijk, het ligt iets anders. Wij wonen in een huis uit 1904 dat in drieen gesplitst is. De benedenburen hebben begane grond en souterrain en onze bovenburen een "begane grond" alsmede een verdieping met slaapkamers. Wij wonen als het ware gewoon op een etage. Het zijn overigens formeel wel allemaal aparte woningen.

Het huis naast ons is net zo ingedeeld. En de buurman van die bovenwoning is dus lekker aan het klussen (ahem).

Echter, er is geen gezamenlijke V.V.E. ofzo; het zijn gewoon aparte woningen.

Maar ja, kun je vorderen dat dergelijke ingrijpende werkzaamheden voortaan door de week worden uitgevoerd? Ik bedoel: een beetje klussen is leuk, maar iedereen die wel eens een tegelwand uit een badkamer heeft gehaald kan zich indenken in wat voor lawaai we al gezeten hebben. Nu is dat voor een tijdje ook niet zo ramperig (ik ben heus wel coulant hoor), maarre .... ik heb er nu wel behoorlijk de buik van vol gekregen en vraag me dus af of er gronden zijn om na een goed gesprek evt. in rechte af te dwingen dat er ook doordeweeks wordt gewerkt. Want om nu nog een half jaar in het lawaai te zitten, daar heb ik geen zin in. En zoals ik al eerder schreef: het weekend is eigenlijk voor mij de enige gelegenheid om te kunnen studeren, dus een beetje rust is niet alleen welkom, maar ook broodnodig.
suusje

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2005 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou eens in de APV kunnen kijken. Soms staat er een algemeen artikel in dat je geen geluidsoverlast mag veroorzaken. Zo niet dan evt de bouwverordening en het bouwbesluit. Maar ben er niet zeker van of hier iets over in staat.

Verder zou ik ook eens checken of hij wel een bouwvergunning heeft/nodig heeft. Verbouwingen van niet ingrijpende aard zijn vergunningsvrij. Daar lijkt mij het verwijderen van een verdiepingsvloer niet onder vallen. Een vloer lijkt me met de constructie van het huis te maken te hebben.
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2005 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wij wonen in een huis uit 1904
<knip>
Maar ja, kun je vorderen dat dergelijke ingrijpende werkzaamheden voortaan door de week worden uitgevoerd?

Afgezien van de genoemde APV regels (meestal een verbod op klussen/geluid na 22.00), kun je, behalve een sociaal offensief, niets aanvangen.

Allereerst is de hoofdregel: als je niets van je buren wil horen/zien/ruiken moet je in een hutje op de hei gaan wonen, alhoewel de rechter zoiets vaak wat subtieler verwoordt: 'niet valt in te zien waarom enig geluid van een verbouwing in de bebouwde kom als onrechtmatige overlast te kwalificeren zou zijn, nu dit soort geluiden eigen zijn aan het bewonen dichtbij gelegen of aan elkaar rakende woningen.'

Als je daarbij ook nog eens kijkt naar het feit dat je in een relatief oude woning woont, dan is het zelfs te verwachten dat daar meer verbouwd zal worden dan in een nieuwbouwwoning.

Overigens begrijp ik je perfect: mijn buurman liet nadat hij naast ons kwam wonen het hele gereedschapassortiment van Black & Decker aanrukken en is zeker twee jaar lang aan het verbouwen geweest Sad
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2005 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een update: zoals het een goed jurist betaamt de zaak minnelijk trachten op te lossen. Wij zijn er langs geweest en we zijn ook vriendelijke binnengenodigd. Vloer zat er inmiddels weer redelijk in; muur over de lengte van het huis (zo'n 15 meter) is verwijderd (dat laatste om even een indicatie te geven van het klop- en boor-deel Sad want heus, Steven, in die zin ben ik echt geen mietje en de karaoke-avonden van de kroeg op de hoek worden echt vrolijk getolereerd).

De ergste brekerij is achter de rug en buren toonden zich bereid afspraken te maken wanneer bijvoorbeeld de tentamens voor de deur staan.

Maar goed, ik was gewoon benieuwd of je in zo'n soort geval in rechte zou kunnen afdwingen bepaalde handelingen op bepaalde tijdstippen te verrichten. Ik meen dat iemand me laatst vertelde dat een huurder onder omstandigheden in die zin gecompenseerd kan worden voor verlies van woongenot. Dat is dan weer het nadeel van kopen.... Very Happy

Over de bouwvergunning zullen we het maar even niet hebben.... (die is er niet)
moontje

BerichtGeplaatst: do 11 aug 2005 8:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even vanuit de bouwkundige hoek: in het bouwbesluit staan de eisen voor (ver)bouwen van gebouwen, dus in ieder geval geen regels m.b.t. geluidsoverlast. Trouwens is de buurman waarschijnlijk wel illegaal bezig zonder bouwvergunning.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 11 aug 2005 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat laatste klopt als de bekende bus.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds