Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 22:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijk (mede) voor schuld na scheiding
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 23 jun 2005 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet zo dat tot oktober 2002 weliswaar alleen de vrouw aansprakelijk is, maar wel met de hele gemeenschap? Op het moment van scheiding wordt haar schuld (die op dat moment al bestaat, aangezien de betaling geen rechtsgrond had en dus onverschuldigd was) gelijkelijk over de man en de vrouw verdeeld. Dus vanaf dat moment is ieder aansprakelijk voor de helft van de schuld (voor zover deze is opgebouwd voor oktober 2002).

Ik weet alleen niet in hoeverre het juridisch uitmaakt dat je niet meer bij elkaar woont. Bij mijn college familierecht werd het voorbeeld genoemd van een man die niet meer bij zijn vrouw woont, maar nog wel getrouwd is en daarom opdraait voor haar onzinnige uitgaven. Mijn eerste gedachte is daarom dat het niet bij elkaar wonen eigenlijk geen verschil maakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lexine

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2005 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Dat is het nadeel van onder gemeenschap van goederen getrouwd zijn.
Als mijn vrouw een schuld maakt van 25.000 euro met haar creditcard ben ik óók aansprakelijk als ik getrouwd zou zijn onder gemeenschap van goederen.

Zoals vriend Johan zou zeggen, ieder nadeel heb ze voordeel. Als jij een schuld maakt van 25.000 euro is zij ook aansprakelijk....
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2005 1:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
Nemine contradicente schreef:
Dat is het nadeel van onder gemeenschap van goederen getrouwd zijn.
Als mijn vrouw een schuld maakt van 25.000 euro met haar creditcard ben ik óók aansprakelijk als ik getrouwd zou zijn onder gemeenschap van goederen.

Zoals vriend Johan zou zeggen, ieder nadeel heb ze voordeel. Als jij een schuld maakt van 25.000 euro is zij ook aansprakelijk....

Nee, aansprakelijk ben je tijdens je huwelijk alleen voor de schulden die je zelf maakt. Wel vallen schulden van de partner binnen de gemeenschap en die worden dus met middelen uit de gemeenschap weer afgelost.

Na ontbinding van de gemeenschap blijft iedere partner voor het geheel aansprakelijk voor de eigen schulden, en wordt iedere partner voor de helft aansprakelijk voor de schulden van de ander. Voor dit deel zijn de echtgenoten hoofdelijk aansprakelijk.

In deze casus (de bijstandsfraude dus) is er misschien sprake van een aan de vrouw verknochte schuld. Zo'n schuld valt buiten de gemeenschap. Maar of hier sprake is van verknochtheid durf ik niet te zeggen. Deze pagina bevat een opmerking "terugvordering bijstand niet verknocht".

Hmm, daar lees ik verder:
Quote:
verknochte schuld

verknochte schuld: schuld t.z.v. verleende bijstand niet verknocht aan degene aan wie bijstand is verleend; valt in gemeenschap. hr 27-5-1983, 1984, 146

dit betekent niet dat gemeente ex 1:102 bw zulk een schuld voor helft op andere partij kan verhalen: gesloten systeem van verhaal door gemeente in de algemene bijstandwet. hr 15-1-1999, 2000, 560 (WMK)

Dus kennelijk zit ik in het verkeerde wetboek te lezen!
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 26 jun 2005 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat er sprake is van een aan de vrouw 'verknochte' schuld in dit geval. Gevallen waarin de schuld namelijk verknocht is zijn gevallen waarin iemand schulden maakt ten aanzien van verkrijgingen of eigendommen die buiten de gemeenschap vallen. Dus bijv. ten aanzien van een eigen stuk grond of huis.
Ook als iemand schulden maakt ter aanleiding van een onrechtmatige daad is dat doorgaans geen verknochte schuld.

Echter in principe is Gecko dus vanaf 5-4-2001 niet meer samenwonend met de vrouw en uit elkaar. In 1:169 is geregeld dat een scheiding van tafel en bed tot gevolg heeft dat de wettelijke gemeenschap wordt ontbonden. Het ontzettend rare artikel 1:102 maakt je dan echter wel aansprakelijk voor de gemeenschapschulden én voor alle schulden waarvoor je voor de ontbinding niet aansprakelijk was! Art. 1:103 biedt dan wel uitkomst want daarmee kan je afstand doen van de gemeenschap, dit moet dan wel weer binnen 3 maanden gebeuren.
Als je dit toepast op het geval van Gecko denk ik alleen niet dat dit uitkomst biedt. De scheiding van tafel en bed moet namelijk wel zijn verzocht op dezelfde grond als echtscheiding, en dat is dus niet gebeurt. Ik weet niet of er misschien jurisprudentie is waaruit blijkt dat het ook geldt als je met getuigen en bewijzen kunt aantonen dat je daadwerkelijk gescheiden was van tafel en bed. En je had dan dus bovendien binnen 3 maanden afstand moeten doen van de gemeenschap dus ik denk dat dit voor Gecko helaas geen uitkomst biedt en dat hij gewoon aansprakelijk is voor de helft van de schuld die zijn vrouw gemaakt heeft. Maar pin me er niet op vast, ik weet het niet zeker....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds