|
Auteur |
Bericht |
lexine
|
Geplaatst: di 14 jun 2005 19:47 Onderwerp: Geschil over inhoud mondelinge overeenkomst |
|
|
Het volgende:
Ik heb met een partij B een geschil over de inhoud, en dus de rechtsgevolgen van, een mondelinge overeenkomst.
Het gaat over een afspraak tot aankoop. Partij B. stelt dat er een overeenkomst tot koop is, en volgens partij B. zijn daar getuigen van, partij R.
Ik stel daar tegenover dat er een intentie tot koop was, dat ik daar een garantstelling voor heb gegeven, maar dat de koop verre van rond was, niet alleen is de aan te kopen zaak in technisch slechte zaak, maar over een prijs is geen afspraak gemaakt.
De situatie is ontstaan toen partij B. met mijn goedkeuring, op mijn terrein containers heeft gezet, om hun paarden daar in te stallen. Die stalling was ook afgesproken. Die overeenkomst heb ik opgezegd nadat partijen B. en R. -die bij het stallen wel, maar bij de container niet een directe partij is- al het drinkwater bij mijn eigen paard hadden weggehaald, zodat mijn paard nergens meer kon drinken. Aangezien partijen B. en R. hier over niet wensten te praten, restte mij weinig anders dan hun van mijn terrein te verwijderen.
De vragen zijn nu het volgende:
Aangezien er geen prijs is afgesproken, is er m.i. geen sprake van een koopverplichting. Klopt dat?
De partij B. stelt dat er getuigen zijn van een afspraak waarin een prijs is afgesproken. Aangezien er geen prijs is afgesproken, hoe moet ik daar mee omgaan?
Overigens begrijp ik best dat een mondelinge overeenkomst een zwakke positie geeft, voor zowel mij als de eisende partij. Ik hab al aan hun advocaat aangegeven dat er sprake is van een garantstelling en niet van een zekere prijsafspraak. Partij B. veegt dat van tafel en stelt kortweg dat ik lieg. Hoewel dat in mijn belang zopu zijn, is dat laatste echter niet waar. |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: di 14 jun 2005 19:50 Onderwerp: Re: Geschil over inhoud mondelinge overeenkomst |
|
|
lexine schreef: | Het volgende:
Aangezien er geen prijs is afgesproken, is er m.i. geen sprake van een koopverplichting. Klopt dat?
| Neen. |
|
|
|
 |
Wekkel
|
Geplaatst: di 14 jun 2005 20:15 Onderwerp: |
|
|
Wat is het voorwerp van geschil: die containers? |
|
|
|
 |
lexine
|
Geplaatst: di 14 jun 2005 22:45 Onderwerp: |
|
|
Ja, de containers |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 15 jun 2005 21:16 Onderwerp: Re: Geschil over inhoud mondelinge overeenkomst |
|
|
Sovereign schreef: | lexine schreef: | Het volgende:
| Neen. |
Artikel 7:4 BW
Wanneer de koop is gesloten zonder dat de prijs is bepaald, is de koper een redelijke prijs verschuldigd; bij de bepaling van die prijs wordt rekening gehouden met de door de verkoper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst gewoonlijk bedongen prijzen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 15 jun 2005 21:24 Onderwerp: |
|
|
Dat een koop zonder prijs nog steeds een koop is, wil natuurlijk nog niet zeggen dat er in jouw geval sprake is van koop. Als het echt slechts om intentie tot koop ging, en dit voor de paritj duidelijk had moeten zijn, is er geen sprake van een koopovereenkomst. Zie 3:33 en 3:35 BW. |
|
|
|
 |
|