|
Auteur |
Bericht |
kamsteeg
|
Geplaatst: zo 12 jun 2005 20:13 Onderwerp: vals geld uit de geldautomaat !? |
|
|
Vrijdagavond 10-06-05 om 22:10 uur heb ik een bedrag van 20 euro opgenomen bij een geldautomaat van de ING bank op de Eerste Van Swindenstraat 78 te Amsterdam.
Ik kreeg uit de automaat twee bankbiljetten van 10 euro, waarvan er één vals bleek te zijn.
Volgens mij is het zo dat het aanbieden van een vals eurobiljet strafbaar is én dat je dat ten alle tijde moet weigeren aan te nemen.
Het probleem waar ik voor stond was:
Hoe weiger ik een vals biljet uit een automaat?
Kan ik aangifte doen dat mij een vals eurobiljet is aangeboden/wie is er verantwoordelijk voor
Hoe kan ik twee dagen later, tijdens kantoor uren, aan de balie van de ING bank hard maken dat ik dit valse biljet daadwerkelijk op genoemde tijd en plaats uit de automaat aangeboden heb gekregen/ hoe krijg ik mijn geld terug? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 13:24 Onderwerp: |
|
|
Niet.
Ik heb daar ooit eens een krante artikel over gelezen. Hoe lullig het ook is, de bank gaat dat geld niet innemen en omwisselen voor echt geld. Dat zou valsemunters alleen maar aanmoedigen.
Bovendien is het niet hard te maken dat je dat briefje daar uit de automaat hebt gehaald. In dat artikel was iemand direct de balie ingestapt, met een vals briefje van 50, maar kreeg geen andere.
Je wordt bedankt voor de melding van vals geld, het briefje wordt ingenomen en je wordt weer vrolijk heengezonden.
Groeten, Michèle _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Marja
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 15:12 Onderwerp: |
|
|
Ik lees nèt de vraag + het antwoord en ik vraag mij naar aanleiding hiervan ook iets af.
Als iemand het geld uit de automaat trekt en direct daarna naar binnen loopt met het valse biljet... heeft die persoon dan ook geen recht op omwisseling?
Het is toch tamelijk opmerkelijk (om het maar zachtjes uit te drukken) dat notabene een bank(!) vals geld in z'n automaat stopt.
Hoe zit het als iemand een vals biljet bij een winkel ontvangt, mag een winkelier dan ook tegen zijn klant zeggen: "Bekijk het maar"?! |
|
|
|
 |
Ingeborg
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 1877
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 15:27 Onderwerp: |
|
|
Ik kreeg onlangs als wisselgeld in een winkel een briefje van 10 waarvan ik later thuis zag dat die vals was.. heb 'em maar gewoon weer uitgegeven in een andere winkel  |
|
|
|
 |
Lotte
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 15:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ook een keertje een vals 10 euro briefje terug gekregen bij een winkel. Omdat ik al dacht dat ik geen echte 10 euro terug zou krijgen, ben ik zowel bij de winkel in kwestie als een bank gaan informeren zonder die 10 euro. Bij de winkel kreeg ik te dat zij nooit opzettelijk een vals 10tje terug zouden geven, maar dat ik het helaas niet om kon wisselen (omdat ik niet kon bewijzen dat ik die valse 10 euro ook echt bij hun gekregen had). Bij de bank zeiden ze alleen dat ik het in moest leveren, maar dat ik er geen geld voor zou krijgen.
Toen heb ik het ook, heel slecht, gewoon in een andere winkel uitgegeven.  |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 16:08 Onderwerp: |
|
|
Ik zou het ook gewoon in een andere winkel uitgeven dat geld. Je wilt uiteindelijk toch 'waar voor je geld' he, hihi.
Verder lijkt het mij eigenlijk bijna onmogelijk dat een geldautomaaat vals geld uitgeeft aangezien alles daar gecheckt wordt, hoe zeker zijn jullie ervan dat het geld echt vals was?? |
|
|
|
 |
Gast Gast
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 16:13 Onderwerp: |
|
|
Gewoon, albert kuyp opgaan, je dagelijkse boodschappen de volgende dag doen,.. er gaar daar toch ook genoeg vals geld in omloop om, bij die markten .. |
|
|
|
 |
Ramonkey
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2280
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 16:37 Onderwerp: |
|
|
Dat geld weer uitgeven zou ik dus zeker niet doen...
Quote: |
Wetboek van strafrecht
Artikel 209
Hij die opzettelijk als echte en onvervalste muntspeciën of munt- of bankbiljetten uitgeeft muntspeciën of munt- of bankbiljetten die hij zelf heeft nagemaakt of vervalst of waarvan de valsheid of vervalsing hem, toen hij ze ontving, bekend was, of deze, met het oogmerk om ze als echt en onvervalst uit te geven of te doen uitgeven, ontvangt, zich verschaft, in voorraad heeft, vervoert, invoert, doorvoert of uitvoert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Artikel 213
Hij die opzettelijk valse of vervalste muntspeciën of valse of vervalste munt- of bankbiljetten uitgeeft, wordt, behoudens artikel 209, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar of geldboete van de vierde categorie |
_________________ Be the change you want to see in the world |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 16:51 Onderwerp: |
|
|
Ingeborg schreef: | Ik kreeg onlangs als wisselgeld in een winkel een briefje van 10 waarvan ik later thuis zag dat die vals was.. heb 'em maar gewoon weer uitgegeven in een andere winkel  |
Lotte schreef: | Ik heb ook een keertje een vals 10 euro briefje terug gekregen bij een winkel. ...
Toen heb ik het ook, heel slecht, gewoon in een andere winkel uitgegeven.  |
Eva schreef: | Ik zou het ook gewoon in een andere winkel uitgeven dat geld. Je wilt uiteindelijk toch 'waar voor je geld' he, hihi. |
Anonymous schreef: | Gewoon, albert kuyp opgaan, je dagelijkse boodschappen de volgende dag doen,.. er gaar daar toch ook genoeg vals geld in omloop om, bij die markten .. |
Zie hier de goudeerlijke rechtenforummers!  _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 20:23 Onderwerp: |
|
|
Marja schreef: | Als iemand het geld uit de automaat trekt en direct daarna naar binnen loopt met het valse biljet... heeft die persoon dan ook geen recht op omwisseling?
|
Michèle schreef: | Hoe lullig het ook is, de bank gaat dat geld niet innemen en omwisselen voor echt geld. Dat zou valsemunters alleen maar aanmoedigen. |
Nee dus.
Zie je het voor je dat iedereen met vals geld vrolijk naar de bank stapt en er daar echt geld voor terug krijgt? Dat kan toch niet?
(Dan ga ik thuis ook gezellig briefjes van 50 natekenen, haha!)
Als die winkelier je vals wisselgeld geeft kan je dat toch gewoon weigeren? Hij moet je geld geven, geen namaak of pepernoten of een ander alternatief.  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 22:03 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Als die winkelier je vals wisselgeld geeft kan je dat toch gewoon weigeren? Hij moet je geld geven, geen namaak of pepernoten of een ander alternatief.  |
Dat moet een geldautomaat dus ook, net als die winkelier. Het zou in dit geval een goede zaak zijn als geldautomaten de serienummers opslaan. Aan de andere kant geeft dat misschien wel privacy issues. Misschien technisch op dit moment te duur, maar op termijn lijkt me dat wel een oplossing.
Ik dacht trouwens dat over een paar jaar alle Euro briefjes een transponder zullen hebben. Dan is het helemaal makkelijk. (Ook voor de AIVD.) |
|
|
|
 |
Edith
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 720
|
Geplaatst: ma 13 jun 2005 22:21 Onderwerp: |
|
|
Tja, ik denk dat ik zo'n briefje toch maar gewoon zou proberen uit te geven, je moet er toch wat mee?
Zo rijk ben ik niet hoor dat ik em eerlijk naar de bank breng  |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: di 14 jun 2005 7:24 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Michèle schreef: | Als die winkelier je vals wisselgeld geeft kan je dat toch gewoon weigeren? Hij moet je geld geven, geen namaak of pepernoten of een ander alternatief.  |
Dat moet een geldautomaat dus ook, net als die winkelier. Het zou in dit geval een goede zaak zijn als geldautomaten de serienummers opslaan. Aan de andere kant geeft dat misschien wel privacy issues. Misschien technisch op dit moment te duur, maar op termijn lijkt me dat wel een oplossing.
|
Ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Alleen die geldautomaat doet zo weinig als je er een keer een praatje tegen maakt ofzo.
Het briefje terug proppen kan niet, terwijl je aan de winkelier een seintje kunt geven direct wanneer hij je het wisselgeld geeft. (Er van uit gaande dat je het valse geld zo snel herkent, vaak kom je er thuis pas achter, if ever.)
Maar het maakt verder ook niet zoveel uit. Waar je het valse geld ook vandaan hebt, als wisselgeld, uit een automaat of zelf in elkaar geknutseld, je kan er niet mee naar de bank voor echt geld.
Nogmaals, dit zou ook een curieuze situatie opleveren. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
kamsteeg
|
Geplaatst: di 14 jun 2005 9:39 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Marja schreef: | Als iemand het geld uit de automaat trekt en direct daarna naar binnen loopt met het valse biljet... heeft die persoon dan ook geen recht op omwisseling?
|
Michèle schreef: | Hoe lullig het ook is, de bank gaat dat geld niet innemen en omwisselen voor echt geld. Dat zou valsemunters alleen maar aanmoedigen. |
Nee dus.
Zie je het voor je dat iedereen met vals geld vrolijk naar de bank stapt en er daar echt geld voor terug krijgt? Dat kan toch niet?
(Dan ga ik thuis ook gezellig briefjes van 50 natekenen, haha!)
Als die winkelier je vals wisselgeld geeft kan je dat toch gewoon weigeren? Hij moet je geld geven, geen namaak of pepernoten of een ander alternatief.  |
En zie jij het voor je dat iedereen die van een Bank vals geld krijgt aan geboden via de automaat (aan de balie kon je het nog terug geven). Van harte de kolere kan krijgen en het maar uitzoekt met zijn briefje???
Ik wordt aangehouden met mijn briefje maar de bank komt er mee weg?
Mag een bank mij dan een bankbiljet aan bieden waar ik niets mee kan kopen? |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 14 jun 2005 11:00 Onderwerp: |
|
|
Als je pint, dan word je toch gefilmd? En als je dan als je meteen ziet dat het vals is, dat geld voor de camera duidelijk houdt zodat men de nummers achteraf zou moeten kunnen lezen. Volgens mij zien ze genoeg bij zo'n apparaat dat je dan niet de grote wisseltruc hebt uitgevoerd. Misschien beetje ver gezocht, maar waarom zou een bank er mee weg mogen komen dat ze vals geld uitleveren?
Bovendien, als dezelfde persoon regelmatig dan terugkomt met zo'n vals briefje, dan ga je zo iemand vanzelf toch wel verdenken? Gewoone een database door Nederland heen aanleggen waarin je bijhoudt wie er al eens een vals briefje uit de geldautomaat heeft teruggebracht... |
|
|
|
 |
|