Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 1:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Europese Grondwet - voor of tegen?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 6 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Referendum Europese Grondwet, ik stem
Voor!
51%
 51%  [ 25 ]
Tegen!
48%
 48%  [ 24 ]
Niet!
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 49

Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 15 mei 2005 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar ben je het mee eens? Smile
Aan onze netto EU bijdrage verandert voor zover ik weet niet veel door de Grondwet. Alle argumenten die ik hoor tegen een gemeenschappelijk buitenlands en asielbeleid zijn goed beschouwd juist argumenten vóór zo'n gemeenschappelijk beleid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 15 mei 2005 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dat het teveel geld kost vind ik ook altijd een beetje een jammer argument. Er is veel te zeggen voor kostenbesparing hoor, daar niet van, zeker op bv landbouwbeleid.
Echter, dat het ons geld kost is iets waar ik achter sta en wat ook noodzakelijk is. Het idee van de EEG was namelijk ooit om de welvaart beter te verdelen, om landjepik te voorkomen. Er zijn al genoeg soldaten en burgers als kanonnenvoer opgediend aan economische en religieuze oorlogen in Europa.
(Ik bedoel hier overigens niet het argument van die SUKKEL Donner, of wie was het, Bot?, te verdedigen dat je voor moet stemmen 'anders zou er wel eens oorlog kunnen komen'. Wát een flapdrol!)
Maar goed, geld kost het ons sowieso of die Grondwet er nu komt of niet. Want, zoals we allemaal weten, mocht hij verworpen worden blijven de oude verdragen gewoon van kracht. Soms meen ik impliciet de veronderstelling te proeven dat 'nee' stemmen mooi heel de EU opdoekt. Maar ik kan me vergissen.

Dus, mensen, spreek uw vertrouwen uit in de toekomst en zie het positieve en noodzakelijke van Europese integratie. Dit alles met een scherpe geest en veel gezonde kritiek, uiteraard, want er kan en moet nog veel verbeterd worden. Maar doe alsjeblieft niet mee aan dat recalcitrante boegeroep van het groepje domme zeurpieten dat nooit ergens tevreden mee is!!

(bedoel hier geen forummers mee, tegenstemmen is natuurlijk ok, maar dan wel met een argument!)

Groeten,
Michèle
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 15 mei 2005 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet in feite zo dat er onevenredig veel aandacht wordt geschonken aan nonargumenten en aan het stellen dat er een belabberde campagne wordt gevoerd?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het geheel en al met Michelle eens...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Soms meen ik impliciet de veronderstelling te proeven dat 'nee' stemmen mooi heel de EU opdoekt. Maar ik kan me vergissen.

Daar had onze werkgroepdocent Europees recht deze week juist wel een aardige opmerking over. Hij vertelde nl. dat je, wanneer je tegen "Europa" bent, juist voor moet stemmen, omdat dat de enige manier is om er uit te kunnen stappen. Uit het verdrag stappen schijnt nu niet te kunnen.

Ik heb het grondwetverdrag nog niet gelezen, dus ik hang nog in het kamp "weet niet". Maar toen ik vorige week wat studiestof over de EU tot mij nam zat ik mij maar de hele tijd te bedenken of die organisatiestructuur niet wat helderder en eenvoudiger kon.... wat een zooitje.... Dat schijnt dus opgelost te worden met de nieuwe "grondwet".

Vooralsnog onthou ik me van stemming ..... eerst maar eens meer info tot me nemen.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eur-recht en je nog niet eens in de EGW verdiept?! Foei! Smile Daarover gesproken.... ik moet nu echt voor mijn tentamen Inl. Eur. Recht gaan studeren Rolling Eyes
Pet Shop Boys - Integral
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jajajaja.... ahem ... eerste college afgelopen week pas gehad hoor ... Confused (voel me al schuldig genoeg .....)

Mr. Green
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, vooruit dan maar... Wink
Pet Shop Boys - Integral
bella

BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar we denken toch niet dat de regering er uit zal stappen zoals tiksimone aangeeft. De mogelijkheid is er misschien dan wel maar daar blijft het dan wel bij vrees ik.
Bella
Verstuur e-mail
Hagenees

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat er niet direct veel verandert door de invoering van de EGW ben ik me terdege van bewust. Het is slechts bedoeld ter vervanging van alle huidige verdragen, zodat alles duidelijker wordt. Het is echter de trend op de lange termijn waar ik me zorgen over maak.

Invoering van de EGW is wat betreft de EU de volgende stap richting een centraal geregeerd Europa. Wanneer die GW er eenmaal is, zal de weg vrij zijn voor de EC om voorstellen in te gaan dienen om de EU meer wetgevende macht te geven. Ze zullen niet allemaal meteen worden aangenomen, maar na verloop van tijd zullen de EC, EP en de Raad steeds machtiger worden en de lidstaten steeds minder te vertellen hebben.

En uiteindelijk willen ze graag iets soortgelijks als in de VS. Voor ons land zou dat betekenen dat we ons gedoogbeleid, euthanasiewet, homohuwelijk en alle andere regelingen die te progressief zijn voor de rest van Europa, af zullen moeten schaffen (met al die nieuwe lidstaten, en straks ook nog eens Turkije, is een gekwalificeerde meerderheid die tegen is op deze punten zo behaald). Voor mij is dat een absoluut schrikbeeld.

En aangezien dit de eerste en hoogstwaarschijnlijk ook de laatste keer is in dit hele proces dat ons om onze mening wordt gevraagd, zal ik dus duidelijk "NEE" stemmen hiertegen.

Ik weet dat dit een onvermijdelijk proces is en dat we uiteindelijk toch slechts een insignificante provincie zullen worden in het grote Europa van de toekomst, maar hoe langer dat proces uitgesteld kan worden, hoe beter wat mij betreft.

"Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist."
Verstuur e-mail
saar

saar

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap opzich wel het argument; dat Nederland een provincie zal worden. Het is begrijpelijk dat je je eigen identiteit wil houden.
Begrijpelijk is het echter ook dat Nederland als klein landje niet op kan tegen de grote boze wereld daarbuiten.

Neem als voorbeeld de tweede wereldoorlog: wat als de 'grote' landen ons niet te hulp waren gekomen. Dan aten we nu waarschijnlijk elke dag bradwurst met bier.

Ik denk eigenlijk dat wij als nederland gewoon niet willen dat landen uit het oostblok of landen als Turkije meer stem krijgen dan ons in Europa. Aan de ene kant is dat begrijpelijk, we hebben als land al een veel verdere integratie doorlopen en we zijn medegrondleggers van de EU.
Dan komen dus een paar van die minder ontwikkelde landen die uiteindelijk ons gaan vertellen wat we moeten doen.

Daartegenover staat wel dat deze landen niet voor niets zijn toegetreden, we mogen er vanuit gaan dat het redelijke landen zijn. Ze voldoen immers aan de criteria om lid te worden van de EU. En misschien is het gewoon wel onze arrogantie, dat wij ons beter voelen dan die andere lidstaten en niet graag op gelijke voet met ze staan.

Misschien moet je het zo zien, binnen Europa zijn we dan misschien maar een provincie, op de wereldkaart zijn we niet meer dan een iniminie vlekje. Fijn dat Europa ons toch nog wat body geeft.

Het is trouwens niet zo dat ik vind dat iedereen nu voor moet stemmen, of dat ik voor ga stemmen, Cool maar je kan het uiteraard gewoon van twee kanten benaderen.

En dat is geloof ik het hele probleem met die EGW. Laughing
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Invoering van de EGW is wat betreft de EU de volgende stap richting een centraal geregeerd Europa. Wanneer die GW er eenmaal is, zal de weg vrij zijn voor de EC om voorstellen in te gaan dienen om de EU meer wetgevende macht te geven. Ze zullen niet allemaal meteen worden aangenomen, maar na verloop van tijd zullen de EC, EP en de Raad steeds machtiger worden en de lidstaten steeds minder te vertellen hebben."

Dit snap ik dus niet... hoe kunnen de lidstaten minder te vertellen hebben ten opzichte van de Raad en het EP? De lidstaten *zijn* de Raad en het EP..
Pet Shop Boys - Integral
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"En uiteindelijk willen ze graag iets soortgelijks als in de VS. Voor ons land zou dat betekenen dat we ons gedoogbeleid, euthanasiewet, homohuwelijk en alle andere regelingen die te progressief zijn voor de rest van Europa, af zullen moeten schaffen (met al die nieuwe lidstaten, en straks ook nog eens Turkije, is een gekwalificeerde meerderheid die tegen is op deze punten zo behaald). Voor mij is dat een absoluut schrikbeeld."

Dat betwijfel ik dus echt ten zeerste dat dat gaat gebeuren, het verleden heeft al uitgewezen dat men echt niet zomaar een andere lidstaat's heilige huisjes vertrapt... En wie zegt dat Turkije bij de EU komt?!
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hagenees schreef:
En uiteindelijk willen ze graag iets soortgelijks als in de VS. Voor ons land zou dat betekenen dat we ons gedoogbeleid, euthanasiewet, homohuwelijk en alle andere regelingen die te progressief zijn voor de rest van Europa, af zullen moeten schaffen (met al die nieuwe lidstaten, en straks ook nog eens Turkije, is een gekwalificeerde meerderheid die tegen is op deze punten zo behaald). Voor mij is dat een absoluut schrikbeeld.

Ten eerste, daar heeft de Grondwet dus weer eens niets mee te maken.

Ten tweede, de EU heeft hier geen bevoegdheid over, en wil dat ook niet, omdat anders de boel direct uit elkaar knalt. Bovendien bepaalt het Hof van Justitie waar de bevoegdheid ophoudt, en daarin heeft ieder land gewoon 1 stem.

Het lijstje dat je noemt valt veel eerder onder het bereik van het EHRM. Daarin zitten rechters uit Turkije, Rusland, Georgië, etc. Ook hier is er geen sprake van dat iets als het homohuwelijk zou worden aangepakt. Volkomen ondenkbaar.

Ieder land heeft zijn eigen lijstje van gevoeligheden en de "ze" waar jij naar verwijst (wie dat dan ook mogen zijn) weten maar al te goed dat dit gerespecteerd moet worden. Overigens wel binnen enige grenzen: de doodstraf is in Europa zowaar afgeschaft.
Hagenees

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Dat betwijfel ik dus echt ten zeerste dat dat gaat gebeuren, het verleden heeft al uitgewezen dat men echt niet zomaar een andere lidstaat's heilige huisjes vertrapt... En wie zegt dat Turkije bij de EU komt?!

In de VS was het in het begin ook ondenkbaar dat in de zuidelijke staten de slavernij zou worden afgeschaft. Uiteindelijk zijn ze er na een bloedige burgeroorlog gewoon toe gedwongen.
Tegenwoordig is dat uiteraard ondenkbaar. Maar aan de andere kant is dat ook niet nodig; er zijn heden ten dage genoeg politieke manieren om een land op zijn knieën te dwingen.
En wat mij betreft is het sleutelwoord in jouw betoog "betwijfel". Zolang er namelijk ook maar enige twijfel bestaat dat dit in de toekomst kan gebeuren, ben ik dus tegen.
En uiteraard komt Turkije er vroeg of laat bij. In deze tijden van tweedeling tussen Moslims en de rest van de wereld is het veel te handig om een grote moslimstaat aan jouw kant te hebben staan. Om nog maar te zwijgen over de strategische ligging, het gigantische militaire apparaat, de goedkope arbeidskrachten en de druk die de VS uitoefent om Turkije toe te laten.

En Bona Fides... *Zucht* Lees mijn eerste alinea maar eens, dan kom je erachter dat ikzelf al WEET dat de Europese GrondWet daar niks mee te maken heeft. Denk aan hoe de EG bijna 50 jaar geleden begon, en hoe het zich heeft ontwikkeld, en trek die lijn dan verder door.
Die EGW is nl. de volgende stap in de richting van een soort VSE (Verenigde Staten van Europa). In het begin hadden de afzonderlijke Staten van de VS ook nog veel meer te vertellen. Langzaamaan verandert dat echter en legt het centrale gezag steeds meer regeltjes op, totdat je autonomie uiteindelijk volledig, en voorgoed, verdwenen is. Dan worden je wetten aangepast aan wat de meerderheid vindt, en de meerderheid is nou eenmaal niet zo progressief als Nederland. Ik zeg niet dat dat meteen geneurt als de EGW is aangenomen, maar door de EGW te verwerpen kan dat proces wel vertraagd worden.
In de jaren negentig probeerde Frankrijk ook al druk op ons uit te oefenen om ons gedoogbeleid af te schaffen, en als ze via de EU de kans krijgen om misschien alsnog hun doel te bereiken zullen die kans zeker met beide handen aangrijpen. Dat zogenaamde "respect" waar je het over hebt is volgens mij dan ook ver te zoeken. Wij zijn gewoon te klein en lopen te ver uit de pas om door de grote landen van Europa gerespecteerd te worden.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 6 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds