|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 05 mei 2005 21:19 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het wordt nu wel interessant om te weten of de boete nu voor het gedrag was, of voor het niet kunnen tonen van een legitimatiebewijs. |
Daar probeerde ik dus ook al achter te komen. ...
Erik???? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 05 mei 2005 21:33 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Daar probeerde ik dus ook al achter te komen. ...
Erik???? |
Laten we bij gebrek aan Erik de titel van dit topic eens lezen!  |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 05 mei 2005 21:49 Onderwerp: |
|
|
@ Bona Fides:
Gezien dat onduidelijkheid van de oorspronkelijke post ga ik er echter niet zonder meer vanuit dat de boete ook daadwerkelijk (juridisch gezien) is gegeven voor het niet tonen van de ID. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Erik_N
|
Geplaatst: vr 06 mei 2005 14:23 Onderwerp: |
|
|
Ok, die boete was dus simpelweg voor het niet hebben van legitimatie. Toen ik vroeg waarom ik me moest legitimeren zeiden ze dat dat was omdat ik "baldadig" was omdat ik op dat reclamebord zat. Ik zat er echter alleen op omdat het lastig was in te klimmen, en een vriend maakte een foto met een telefoon toen ik daar zat . Hun zagen mij niet, maar kwamen terug rijden omdat ze hem zich verdacht vonden gedragen. Hij was weggerend, en toen hun uitstapte zagen ze mij in ene. Daarop vroegen e legtimatie, die had ik niet, en vervolgen nemen ze wel me naam aan. Dat vind ik dus krom, ik zeg wie ik ben, maar omdat ik dat niet kan bewijzen sturen ze daar wel boete heen.
Reden van geen indentificatie hebben was trouwens omdat ik op me sportfiets naar verjaardag ging, en daarom andere jas had aangetrokken, zonder legitimatie uit me ouwe te halen. (heb geen portemonnee). Overigens werd ik 4 dagen later ook weer aangehouden toen ik met maat voor ze huis op bankie een biertje zat te drinken (ik was zelfs in pak). Echter namen ze genoegen met me bankpasje toen, omdat ik geen legitimatie had (jas lag binnen met daarin me rijbewijs..)
edit: Liever had ik gehad dat ze me meenamen naar bureau, nachtje zitten vind ik echt niet erg, niet dat ik crimineel ben ofzo, maar maak je weer wat leuks mee. Vorig jaar 1 keer aangehouden en toen heb ik 6 uur vastgezeten, omdat iemand zijn fiets op mijn fiets had geparkeerd, ik werd daar kwaad om, ding had geen standaard dus was er gewoon tegen aan gegooid, waarop ik die fiets op het fietsenhok gooide. Hierop werd ik aangehouden voor fietsendiefstal en vervolgens kreeg ik ruzie met agent omdat ik niet vond dat het dan diefstal was maar vandalisme. Maargoed, uiteindelijk met slokje op zat ik ze zo in de maling te nemen dat ze gegeven moment zo kwaad werden en me begonnen te bedreigen, ik werd nogal ruw de cel in gegooid en tegen de muur. Overigens geen boete voor gehad, Hulpofficier vond het belachelijk hoe het was gelopen, en waarom ik meegenomen was. |
|
|
|
 |
Arno
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 06 mei 2005 14:49 Onderwerp: |
|
|
Ondanks de door mij als niet geheel ontriest gewaardeerde toonzetting van je post, ben ik het met je eens dat het krom oogt om een boete te sturen naar een adres dat iemand opgeeft en welke door de overheid voor juist wordt aangenomen, terwijl de grond van die boete nu juist is dat je geen legitimatie bij je droeg zodat je identiteit feilbaar was.
Maar ik ben niet van mening dat dit een juridische consequentie zou moeten hebben. Ik zie althans niet in welke dat zou moeten zijn en op welke juridische grond. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 06 mei 2005 15:20 Onderwerp: |
|
|
Misschien moeten we toch maar op een andere casus wachten voor een proefproces.  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Erik_N
|
Geplaatst: vr 06 mei 2005 16:47 Onderwerp: |
|
|
"Recht op eerbiediging van privé-, familie- en gezinsleven Art. 8
- 1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
- 2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. "
Dit is artikel 8 van EVRM, maar ik snap eigenlijk de link niet zo waarom je volgens dit artikel geen legitimatie zou mogen vragen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 06 mei 2005 21:01 Onderwerp: |
|
|
Erik_N schreef: | Dit is artikel 8 van EVRM, maar ik snap eigenlijk de link niet zo waarom je volgens dit artikel geen legitimatie zou mogen vragen. |
Het idee is dat het een inbreuk op je privéleven is als een agent wil weten wie je bent. Artikel 8 lid 1 geeft je het recht om lekker anoniem rond te lopen. De agent mag je dus alleen verplichten je naam te geven
- voor zover bij de wet is voorzien, en
- in een democratische samenleving noodzakelijk is,
- in het belang van de openbare veiligheid (in dit geval)
In jouw geval mag de agent je natuurlijk van dat reclamebord jagen, en dat is ook geen inbreuk op artikel 8. Maar mag hij je verplichten je naam te geven?
Voor de uitbreiding van de identificatieplicht (per 1-1-2005) was die mogelijkheid in jouw situatie niet bij de wet voorzien (voor zover ik weet). Maar we hebben nu de identificatieplicht, en die luidt dat een agent je om een legitimatiebewijs mag vragen voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.
Dus de eerste vraag is: was het noodzakelijk voor de uitoefening van zijn taak?
En zo ja, dan is de tweede vraag: is de inbreuk (en de manier waarop) noodzakelijk in een democratische samenleving?
Goed, laten we aannemen dat het in ieder geval noodzakelijk was om je naam te weten (eigenlijk betwijfel ik dat al, maar ok, ik was er zelf niet bij en ken alleen jouw kant van het verhaal). Dan is de eerste vraag wel positief te beantwoorden, en het OM zal je dan ook wel een boete geven.
Het EVRM (de 2e vraag) eist hier m.i. echter meer: namelijk of de manier waarop je je moet identificeren wel noodzakelijk was. De wet laat hier alleen maar toe dat je een ID toont. Zelf je naam vertellen lijkt me echter ook wel voldoende (en de agent geeft dat impliciet toe door de bekeuring naar het door jou opgegeven adres te sturen).
Goed, het is dus een kwestie van afwegen. Ik weet niet hoe de officier van justitie, de Nederlandse rechter, en het EHRM hiertegen aan zullen kijken. Misschien mag de verplichting altijd een ID bij je te hebben zelf wel helemaal niet als een inbreuk op je privéleven beschouwd worden? |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: vr 06 mei 2005 21:04 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het EHRM de verplichting om altijd een ID bij je te hebben in ieder geval wel ziet als een inbreuk op je privéleven. Of het ook een schending is... _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 06 mei 2005 21:46 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Ik denk dat het EHRM de verplichting om altijd een ID bij je te hebben in ieder geval wel ziet als een inbreuk op je privéleven. Of het ook een schending is... |
Als het inderdaad een inbreuk is, dan is de combinatie "naam geven"+"altijd ID bij je hebben" weer wat zwaarder dan slechts "naam geven". Als "naam geven" in bepaalde gevallen voldoende is, is "ID tonen" in die gevallen buitenproportioneel.
Ok, misschien ben ik nu te veel aan het rekenen geslagen . |
|
|
|
 |
Recherche
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 mei 2005 17:08 Onderwerp: Identificatie |
|
|
Eigenlijk vrij duidelijk..... "aangeschoten" op openbare weg kan natuurlijk aangezien worden als openbare dronkenschap. Zeker indien iemand zich ophoudt op een reclamebord, niet echt een gangbare plaats om van het uitzicht te genieten.
De opsporingsambtenaren hebben dus terecht naar je ID gevraagd... het had natuurlijk anders kunnen aflopen en dat je even mee moets naar het bureau om je identiteit vast te stellen....
bezwaar aantekenen kun je altijd, hou er wel rekening mee dat je de opgelegde boete altijd eerst moet betalen... Dus ja, tenzij je veel vrije tijd hebt en het leuk vind om ons (toch al overbelaste) rechtssysteem wilt belasten kun je dit natuurlijk doen...
Mijn tip, gewoon betalen en volgende keer nadenken en een betere "zitplaats" zoeken.... _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
Michael Dekkers
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 07 jun 2005 17:17 Onderwerp: |
|
|
Even nog een ding, focus je niet teveel op die legitimatie. TS schrijft:
Agenten zagen mij later en vroegen mij om een legitimatie, deze hadi k echter niet (had me jas niet aan). Vervolgens vroegen ze mijn naam om die vervolgens op een bon te schrijven
In hoeverre kon TS worden aangemerkt als zijnde verdachte, we hebben het hier toch over strafrecht en TS moet wel verdachte zijn om hem te vervolgen. Dat hij waarschijnlijk op dat bord heeft gezeten doet er niet aan af dat er nog steeds volgens de regels van het strafrecht gehandels moet worden.
Waarom werd meneer om zijn indentiteitsbewijs gevraagd, daar was toch geen enkele reden toe?
Overigens - los van bovenstaande - is het niet verplicht in Nederland om je identiteitsbewijs bij je te dragen. Dat staat nergens. Je moet het kunnen tonen op eerste vordering. (maakt niet zoveel uit, maar voor EVRM wel natuurlijk...) |
|
|
|
 |
Michael Dekkers
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 07 jun 2005 17:20 Onderwerp: |
|
|
Vertel eens wat meer over hoe de gang van zaken precies was... |
|
|
|
 |
Erik_N
|
Geplaatst: di 28 jun 2005 23:14 Onderwerp: |
|
|
Ok, sorry voor late reactie.
Ik heb bezwaarschrift gestuurd en niet betaald. Kreeg bericht terug, bezwaarschrift zou naar officier van justitie worden gestuurd, voor bepaling van verdere rechtsvervolging.
Ik heb zoiets, laat maar voorkomen, heb ik weer wat te doen, en lijkt me wel es leuk daar te staan, zolang boete maar niet hoger wordt. Tot nochtans nog geen bericht terug.
maargoed, zal ff zeggen als ik weer bericht heb |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 29 jun 2005 4:53 Onderwerp: |
|
|
Ahem Erik, een welgemeend advies: zo'n houding zou ik niet tijdens een evt. zitting tentoonspreiden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|