|
Auteur |
Bericht |
Hendrik Gast
|
Geplaatst: di 26 apr 2005 18:27 Onderwerp: minimumloon bruto of netto? |
|
|
Als bijbaantje werk ik in een restaurant, +/-15 uur in de week. Doordat ik nog thuis woon en bij mijn ouders in de verzekering zit hoeft mijn werkgever niet veel kosten te betalen m.a.g. dat ik onder het bruto minimumloon zit, terwijl ik dan dus netto net boven het netto mininmumloon zit. Heb ik nu toch recht op het verschil tussen het bruto minimumloon en mijn brutoloon??
Tevens is mijn vakantiegeld in mijn salaris verwerkt, zodat ik volgens mij sowieso onder het minimum kom.. Mag dit?
En heeft er misschien iemand een tip om dit op een normale manier aan te kaarten met mijn werkgever? BVD Hendrik |
|
|
|
 |
Michelle Gast
|
Geplaatst: di 26 apr 2005 18:31 Onderwerp: |
|
|
IK heb ook een vraag in dze richting: Mijn baas zegt dat omdat ik nu 25 geworden ben ik geen jaarlijkse salarisverhoging meer, geen stuiver niks!
Blijf ik nu de rest van mijn leven voor dit hongerloontje werken of heb je ieder jaar toch nog recht op verhoging??? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 26 apr 2005 18:47 Onderwerp: |
|
|
Hoi Hendrik,
dit mag volgens mij niet. Het feit dat jij bij je ouders woont en verzekerd bent is prettig voor jou, maar dat mag voor je werkgever niets uitmaken. Er zijn bepaalde wettelijke premies die betaald moeten worden, als je daardoor dubbel verzekerd bent is dit jouw voordeel en niet dat van je werkgever, dan kan je namelijk (een gedeelte van) je premie terugvragen. Check bij een uitzendbureau ofzo hoe dat precies moet.
Het minimumloon is het minimum bruto loon. Dat is de standaard. Vakantietoeslag van minimaal 8% mag niet al in je maandelijkse uitbetaling zijn inbegrepen, dit is een bedrag dat je apart spaart en dat eens per jaar extra wordt uitgekeerd. Wellicht is het mogelijk dat je met je werkgever afspreekt om het wel direct in je maandelijkse loon mee te nemen, dat weet ik niet, maar dan moet er dus wel wat bij opgeteld worden.
Ik hoor wel vaker van dit soort situaties, zeker in de horeca. Ik heb zelf (helaas, i guess) geen ervaring hiermee. Zou je wel aanraden het niet op je te laten zitten, er zijn zoveel horecabazen die - al dan niet met een grote mond - hun werknemers op deze manier uitbuiten, dit vind ik echt walgelijk. Je kunt meteen met zwaar geschut komen en naar de wet grijpen (ik weet zo niet welke artikelen dat zouden zijn, maar dat is op te lossen), echter ik denk dat je meer bereikt door eerst een vriendelijk gesprek aan te gaan. Wees hierin wel duidelijk, zonder direct in de verwijtende en gekrenkte rol te stappen, maar laat je ook niet afschepen met een of ander smoesje. Het minimumloon is er niet voor niets, en als jij iets moet afrekenen moet je ook gewoon het volle pond betalen.
Bovenstaande is wel onder voorwaarde dat je niet zwart werkt, want dan heb je eigenlijk geen poot om op te staan. Juridisch gezien dan, je kan natuurlijk nog altijd een gesprek aangaan met je baas maar er zit geen druk achter.
Suc6 ermee!
Groeten, Michèle _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 27 apr 2005 0:05 Onderwerp: |
|
|
Michelle schreef: | IK heb ook een vraag in dze richting: Mijn baas zegt dat omdat ik nu 25 geworden ben ik geen jaarlijkse salarisverhoging meer, geen stuiver niks!
Blijf ik nu de rest van mijn leven voor dit hongerloontje werken of heb je ieder jaar toch nog recht op verhoging??? |
Vraag en aanbod. Als honger je niet bevalt, zoek je een andere baan. Zodra dat dreigt te gaan lukken kun je eventueel nog eens met je baas gaan onderhandelen.
Wat voor werk doe je? Minimumloon? |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: wo 27 apr 2005 5:09 Onderwerp: |
|
|
Hendrik je kunt je werkgever op een normale manier aanspreken door aan te geven dat je het bruto minimum loon uitgekeerd wilt krijgen.
Een eenvoudig rekensommetje levert dan op dat je per maand ongeveer 50 uur bruto minimumloon uitgekeerd zou moeten krijgen. (15 uur maal gemiddeld 40 weken werken in een jaar gedeeld door 12 maanden)
Als je werkgever het daar niet mee eens is kun je altijd nog naar de wet grijpen.
Beter is om hem of haar voor het blok te plaatsen door op het moment dat je moet werken (en bij voorkeur als het erg druk is) te zeggen dat je ofwel het minimumloon betaald wilt krijgen of dat je per direct ontslag neemt.
Dan is het je werkgevers beurt om in actie te komen. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Liza Gast
|
Geplaatst: wo 27 apr 2005 10:03 Onderwerp: |
|
|
Hendrik, ik weeet net of je een bepaald uren contract hebt of oproepkracht bent, want dat schijnt volgens mij ook nog eens te schelen??? Misschien iemand die hier meer over weet? |
|
|
|
 |
|