Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 10:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verplicht examens doen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vlinder
Gast

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 23:11    Onderwerp: verplicht examens doen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Al 4 jaar ben ik als werkzaam bij een bedrijf. Het laatste jaar gaat het heel slecht. Nauwelijks klanten. In januari heeft mijn werkgever gezegd, dat als het niet beter gaat, hij mij eind dit jaar wil ontslaan.
Nu heeft hij echter bij een werkoverleg deze week geëist, dat ik binnen 2 1/2 maand 3 zware examens moet doen, en er voor moet slagen. Anders wil hij "kijken of het nog zinvol is, de arbeidsrelatie voort te zetten".

De examens betreffen een vakgebied waarvan mijn werkgever weet dat ik er slecht in ben. Ook behoort het vakgebied niet direct tot mijn werkzaamheden. Nergens in mijn arbeidscontract staat dat ik verplicht opleidingen of examens moet doen. Mag hij dit nu zomaar eisen, en is er reden voor ontslag als ik die examens niet haal, of niet wil doen ?
Ik heb de afgelopen jaren al onder zware druk gestaan, waarvoor ik ook medicijnen slik. Nog meer stress van die examens kan ik niet aan. Kan iemand mij hierin een advies geven, in hoeverre mijn werkgever in zijn recht staat.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Vlinder,

De meer ervaren bezoekers kunnen je ongetwijfeld even uitleggen hoe dit juridisch zit (ik denk dat de opleidingen nauw verwant moeten zijn met de functie die je uitvoert, maar ja, aan mijn eerstejaarsgedachten heb je weinig), MAAR ... even praktisch gesproken lijkt het mij toe dat de werkrelatie al behoorlijk is verpest. Je zou er dus stevig over kunnen denken om rustig te solliciteren. Als je werkgever je om het niet halen van de examens zal willen ontslaan zal het er wel op uitdraaien dat hij je een vergoeding moet meegeven, maar op grond van de duur van je dienstverband zal die ongetwijfeld niet zo hoog zijn en je voegt alleen maar stress toe voor jezelf. Steek die energie dan maar in iets leuks, zou ik zeggen.
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 2:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met TikSimone eens dat je inderdaad beter alvast kunt gaan rondkijken naar een andere dienstbetrekking.
Uiteindelijk moet je maar denken, baat het niet dan schaadt het niet.
Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is een garantie vragen als je persé bij je huidige werkgever wilt blijven .
Gewoon vragen of als je slaagt voor die 3 examens je de garantie krijgt dat je niet ontslagen cq. afgevloeit wordt binnen een jaar.
Dan heb je in ieder geval als je slaagt de garantie dat je een jaar lang niet ontslagen zal worden.
Een dergelijke overeenkomst kun je vrij eenvoudig op papier zetten.
Dat kan bijvoorbeeld als volgt;

onderdeel 1
Met onderneming wordt bedoelt, Onderneming A vertegenwoordigd door de directeur / bestuurder / afdelingshoofd B.
Met werkneemster wordt bedoelt, werkneemster C

onderdeel 2
Hierbij zegt onderneming aan werkneemster toe dat haar dienstverband niet ontbonden of op andere wijze beëindigd zal worden gedurende een periode van 1 (een) jaar vanaf de dag dat deze overeenkomst getekend word of de dag dat werkneemster de examens I, II en III behaald heeft afhankelijk wat als laatste plaats vind.

onderdeel 3
Als onderneming zoals bedoelt in onderdeel 1 in tegenstelling tot hetgeen bepaald in onderdeel 2 handeld is zij een schadevergoeding ten bedrage van D veschuldigd aan werkneemster

onderdeel 4
Van onderdeel 3 kan om dwingende redenen te beoordelen door derde E worden afgeweken.

Dan hoef je alleen nog maar de namen bij A, B en C in te vullen, waarbij je bij E bijvoorbeeld de naam van een (volgens jou en je werkgever) onpartijdige advocaat in je woonplaats of de plaats van je werk invult.
En bij D een reëel bedrag in te vullen, ik zou zeggen bijvoorbeeld doorbetaling van het salaris van het beloofde jaar.
Onderdeel 4 is noodzakelijk om te voorkomen dat je werkgever nooit tekent, aangezien je anders vrijwel niet ontslagen zou kunnen worden. (Alleen bij héél dringende redenen)

Laatst aangepast door Nemine contradicente op wo 13 apr 2005 8:40, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me sowieso gek dat hij nu van je eist dat je in zo'n korte periode 3 examens behaalt.

Ongeacht of je de stof al redelijk zou beheersen, is dat naar mijn mening een onredelijke periode. Mogelijk dat je hier iets met "redelijkheid en billijkheid" kunt doen. Ik hoop dat ervaren studenten hier meer over weten te zeggen.
vlinder
Gast

BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt alvast voor de reacties. Ik was al aan het kijken naar een andere baan. Want de arbeidsverhouding is al langer verziekt. Maar bijkomend probleem is, dat ik in de WSNP zit (nog maar 4 maanden gelukkig) en geen toestemming heb om een andere baan aan te nemen, omdat ik dan risico loop in de proefperiode ontslagen te worden. En ik moet een vaste baan hebben, om niet uit de WSNP gezet te worden.
Mijn huidige werkgever weet dit , en maakt daar al enige tijd misbruik van. Onder het mom van "vrijwillig"voor half jaar 20% van mijn salaris in te houden tot de financiele positie van het bedrijf beter zou zijn, of ontslagen te worden.

Omdat ik een auto van de zaak heb, en niet buiten de auto kan (ziekte kind), heb ik daar toen voor ingestemd/ Beter dan werkeloos en 30% minder in de WW.
Maar de mondeling afgesproken periode van half jaar is nu inmiddels bijna 2 jaar geworden. Dit was een van de redenen van mijn stress.
Gelukkig behoor ik tot "de hoger opgeleiden"in de IT, en zal in de loop van het jaar het vinden van een andere baan geen probleem zijn. Maar mijn grootste angst was vooral, ontslag door die examens, waardoor hij misschien zou kunnen zeggen, dat ik opdrachten zou weigeren.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, je bent lekker in zo'n positie zeg .... pfff ... ik benijd je niet.
Enfin, omdat de meeste sollicitatieprocedures toch nogal wat tijd in beslag nemen en je altijd kunt roepen dat je 2 maanden opzegtermijn hebt zou ik vooral BLIJVEN kijken naar wat anders.

Heel veel succes!!
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn de examens nog relevant voor een eventueel volgende baan?
Zijn de examens op kosten van de baas?

Als je ten koste van de baas nog even je waarde op de arbeidsmarkt kan verbeteren lijkt me dat geen slecht plan.

De werkgever betaald al 2 jaar 20% van je salaris niet uit? Heeft hij niet in de gaten wat voor wettelijke verhoging op het niet uitbetalen van salaris staat? Deze kan oplopen tot 50%. Probeer dat maar eens bij een bank.
En bij een eventuele ontslagprocedure krijgt hij natuurlijk direct een tegenvordering voor de gehele achterstallige loonsom voor zijn kiezen (bovenop eventuele ontbindingsvergoeding). Wordt nog duur voor hem om je te ontslaan.

Hoe staat je bewindvoerder trouwens tegenover dit niet uitbetalen?
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 4:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over die 20%, ik neem aan dat formeel je salaris 'in onderling overleg' met 20% is verlaagd ?

Gezien je WSNP situatie kun je dat imho met succes aanvechten.

Die examens daarentegen lijken me redelijk: je werkt in een snel veranderend vakgebied en juist omdat het bedrijf niet zo goed loopt is die eis redelijk.

Kan je werkgever je ontslaan als je ze niet haalt ? Nee, dat is niet voldoende grond. Maar wanneer hij ontslag op economische gronden aanvoert heeft 'ie met het niet behalen van de examens wel een valide reden waarom juist jij ontslagen moet worden.
Bekijk de homepage
Recherche

Recherche

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2005 12:32    Onderwerp: Arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat voor een arbeidsovereenkomst heb je ? bepaald of onbepaald ?
Verstuur e-mail
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2005 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de tijd dat hij er werkt (4 jaar) mogen we denk ik wel aannemen dat het een contract voor onbepaalde tijd is...
vlinder
Gast

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2005 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zij Smile heeft een contract voor onbepaalde tijd. En voor degene die wat meer thuis zijn in de IT , ik ben Java en .ASP programmeur en docente, en moet Linux Administrator en security examens doen.
En heb voor mijn huidige of toekomstige baan absoluut niet de behoefte iets in die richting te doen.
Ik zal ze waarschijnlijk wel doen, met in mijn achterhoofd de geruststelling dat het niet halen geen reden voor verwijtbaar ontslag zal zijn. En dat was mijn grootste angst.
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2005 2:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vlinder stuur mij een PB (persoonlijk bericht) aub.
Ik heb mogelijkerwijs een interessant aanbod voor je.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2005 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Spannunt!
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2005 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ramonkey wrote:
Gezien de tijd dat hij er werkt (4 jaar) mogen we denk ik wel aannemen dat het een contract voor onbepaalde tijd is...

Dat dacht ik eerst ook, totdat een maat van mij na het 3e contract geen vaste arbeidsovereenkomst kreeg doch voor bepaalde tijd.
(driekwart – dwingend recht Rolling Eyes )

Artikel 7:668a BW
1.
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
a.
arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
b.
meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
2.
Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.
3.
Lid 1, onderdeel a en laatste zinsnede, is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst aangegaan voor niet meer dan 3 maanden die onmiddellijk volgt op een tussen dezelfde partijen aangegane arbeidsovereenkomst voor 36 maanden of langer.
4.
De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1.
5.
Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds