Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 23:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Was de oorlog in Irak gerechtvaardigd?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Denise

Denise

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 10:21    Onderwerp: het blondje antwoordt... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Luister naar Kafka, die snapt wat ik bedoel...

Ik had toch verwacht heel erg extreme reacties uit te lokken met mijn overdreven standpunt, maar het verbaast me dat veel mensen het gewoon "eens" zijn met mij. Ik weet dat het misschien een beetje grof en vergezocht is, maar ik heb hier met mijn pappie veel discussies over, vandaar! Laughing ...

Weet je wat het is... die Bush die staat me niet aan, misschien vandaar deze uitgesproken mening van mij. Ik ben sowieso niet zo'n liefhebber van USA (echt waar?? dat hadden we nog niet door hoor hahaha), maar ik kan er eigenlijk niet over oordelen, ik ben er immers nog nooit geweest...

Wat betreft het onderbouwen van mijn antwoord... tja, dat is en blijft een probleem bij mij, dat komt overal weer terug zoals blijkt. Ik zal er proberen beter op te letten (ook in het kader van het halen van mn tentamens)

Groetjes... Denise (fijn om te weten dat ik niet het enige blondje ben Razz )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Kafka

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 10:36    Onderwerp: Re: het blondje antwoordt... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denise schreef:

Wat betreft het onderbouwen van mijn antwoord... tja, dat is en blijft een probleem bij mij, dat komt overal weer terug zoals blijkt. Ik zal er proberen beter op te letten (ook in het kader van het halen van mn tentamens)

Lijkt me wel lastig, een mening hebben zonder te weten waarom je iets vindt Wink
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een gevoelsmens, geen rationele denk na voordat je iets doet iemand... (hmm dat was een beetje onnederlands, maar snappen jullie wat ik bedoel?)

Oftewel ik denk meestal niet zo na voordat ik iets zeg, en daar moet je soms behoorlijk op terug komen Confused ...

Gister ff een "date" gehad met iem. van IER over mn tentamen en daar bleek dat ik in stappen moet denken... Goh, vandaar dat ik helemaal nooit tentamens haal hahaha... Maar I'm working on it.... dus gaat helemaal lukken dit jaar Laughing Laughing Laughing ...

Zonder een positieve kijk op het leven, ben je nergens... Confused Cool ...

Liefs,
Denise
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien zijn we met z'n allen een beetje te gefocust op het persoontje van Bush. Ik zou niet weten of het een aardige, intelligente, sympathieke man is of niet. Ik heb hem nog nooit ontmoet. En voor zijn politieke keuzes is dat ook niet zo relevant.
Bush verpersoonlijkt wel Het Gezag in de VS, maar hij is in feite natuurlijk niet de enige die aan de touwtjes trekt. Ik weet niet precies hoe dat gaat daaro, maar volgens mij zit daar een stevig machtsapparaat die hem aardig kunnen vertellen wat ie moet zeggen en doen. Blijft natuurlijk dat hij het symbool is, en dus alle jubel of alle modder over zich heenkrijgt.
Het beleid van de VS/Bush staat mij ook niet aan, zeker niet nu wel duidelijk is geworden dat die zogenaamde 'directe dreiging' niet echt klopt. Maar ik kan me ook verplaatsen in het standpunt van Bush destijds. Als de man integer was. Hij moet ook maar beslissingen nemen op basis van wat zijn informanten hem vertellen. En dan heeft hij toch als eerste taak zijn land te verdedigen, niet zich druk te maken of de rest van de wereld hem wel aardig zal vinden.

Dit ter nuancering.
BG

BG

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die focus op Bush is wel eenvoudig te verklaren door het feit dat hij altijd heel onbeholpen persconferenties geeft en vroeger wel heel veel handtekeningen heeft gezet onder executiebevelen. Maar er is inderdaad meer dan Bush, ook de andere havikken zoals Rumsfeld en Cheney komen nogal oorlogszuchtig over.

In de VS is het wel zo dat er sprake is van een Trias (checks and balances) maar dat de president vaak het laatste woord heeft en vetorecht heeft ten opzichte van Senaat en Huis van Afgevaardigden. Om dit veto weer weg te halen is vaak een 2/3 meerderheid nodig (allebei de huizen bestaan voor de helft uit of hebben een Republikeinse meerderheid op dit moment) wat niet altijd slaagt. Bush heeft dus best veel vrijheid en zeker als oorlogspresident mag al gauw meer dan in normale tijden.
vincent

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2004 2:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

-bezie de dingen liever vanuit het perspectief van het Irakese volk.... en ziedaar uw rechtvaardiging voor de recente ontwikkelingen in Irak, alle retoriek van deze en gene ten spijt. (Bottomline is: het Baath-regime is van de kaart geveegd. Hoera voor het nieuwe Irak.)
Alexandra

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 31 mrt 2004 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is wel duidelijk dat de oorlog in Irak niet gerechtvaardigd is, en dat om de volgende redenen:
1) Waarom is de NAVO eigenlijk opgericht, als er dan toch niet naar geluisterd wordt? Bush heeft zonder goedkeuring van de NAVO een oorlog ontketend.
2) Ik dacht dat AL-Qaida achter de aanslagen zat van 11/9. En daarom dus Afghanistan. Wat heeft Irak in godsnaam met Afghanistan te maken?
3) Frappant dat Bush jr. dan maar het werk van papa voortzet.
4) waar waren de massavernietigingswapens??
5) recente ontwikkelingen: amerikaanse terrorisme-experts geven toe. Bush wou dat ze gericht gingen zoeken naar aanleidingen om Irak binnen te vallen.
6) en het resultaat van een reeds 2 jaar durende "oorlog tegen het terrorisme": Madrid op 11/3 (komt de volgende aanslag ook over precies 2 en een half jaar??? Hoedt u dan! Nederland wou ook al te graag een wit voetje halen bij Amerika)

Kortom: naar mijn mening is die hele oorlog gewoonweg illegaal. De reden, namelijk Al-Quada uitschakelen, is compleet uit het zicht verdwenen...met alle gevolgen vandien.
Verstuur e-mail ICQ nummer
STEEF
Redacteur
STEEF

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 31 mrt 2004 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had vandaag rechtsfilosofie en toen werd er gezegd dat de oorlog in Irak niet gerechtvaardigd is, omdat de V.S. de macht wil (behouden) over de olievelden voor (eigen) economisch gewin.....

Wat vinden jullie daarvan Question
Kafka

BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar zit ongetwijfeld een kern van waarheid in, maar of dat daardoor de conclusie kan worden dat de gehele oorlog ongerechtvaardigd was lijkt me een beetje té kort door de bocht.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 7:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond geheel rechtsfilosofie nogal kort door de bocht! Ze wisten bij ons te vertellen dat als je verkeersborden zou neerzetten waarop stond " 80% van de mensen houdt zich aan de snelheid van 80km/u " dat de overige mensen zich er dan ook aan zouden houden......
Shocked
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Kafka

BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Binnen grenzen conformeren aan de normen en waarden (en dus ook regels en wetten) van een maatschappij is wel een basis voor succesvolle samenleving
Ik ben echter wel nieuwsgierig bij welke filosoof deze stelling geponeerd werd.
Was dit toevallig Radbruch? want dan zou deze stelling wel logisch zijn gezien zijn mens- en maatschappijbeeld.
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb eigenlijk geen flauw idee meer van wie de stelling was, maar ik kijk meer naar de practische uitvoerbaarheid van dat soort voorstellen. De docent overwoog dit systeem namelijk serieus! Terwijl ik dat bord aan het lezen ben, want er staat veel te veel tekst op, ben ik er al voorbij gereden!!!
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Duch
Moderator
Duch

Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij bedoelen de meeste mensen met Bush, de Bush-administration oftewel Bush en de zijnen. Ik gebruik de termen voor het gemak even als synoniem.

Een paar dingen vallen mij op. Voor zover ik weet heeft de VS een vrij consequente trias politica. De Senaat en het Huis van Afgevaardigden hebben het budgetrecht. Als de volksvertegenwoordiging niet had gewild, had Bush nooit een oorlog kunnen beginnen. Hoe betaal je dan immers al die bommen?

Ten tweede is het zo dat er heel duidelijk werd gezegd dat het ging om een pre-emptive strike. Het motto 'de eerste klap is een daalder waard' is algemeen afgekeurd. Pre-emptive strike is internationaal zeer verboden. Het is binnenlands (!) beleid dat Busg voert in Irak. Nationaal veiligheidsbeleid.

Hoe illegaal wil je het hebben? Ikzelf vergelijk het meeste internationaal recht met een kleuterklas waar de juf even afwezig is. Misschien klinkt dit wat radicaal, maar uitzonderingen daargelaten is het juridisch gehalte van int. recht volgens mij vrij laag.

Wat heb je er dan aan? Mensen praten graag recht wat ze doen. Mensen willen 'het goede' doen. Als je in overeenstemming handelt met het recht kan je met recht zeggen dat wat je doet toegestaan is.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Als de volksvertegenwoordiging niet had gewild, had Bush nooit een oorlog kunnen beginnen. Hoe betaal je dan immers al die bommen?

Door de volksvertegenwoordiging voor te liegen en verdraaide feiten te presenteren. Als je het bekijkt vanuit hun standpunt: de Amerikanen zijn diepgeschokt door 11 september. Beetje naief misschien om zo verbaasd te zijn dat er zoveel haat is in de wereld, maar bedenk je wat de reactie in Nederland zou zijn in zo'n geval. De mensen zijn bang, en hebben daar tot op zekere hoogte ook heel goede redenen voor. Bush (persoon/regering) heeft daar heel handig op ingespeeld, of ze nou wel of niet echt geloofden dat Irak een serieuze dreiging vormde. Men heeft op eigen houtje actie ondernomen, met alle gevolgen van dien.
Als puntje bij paaltje komt zijn juist in dit soort gevallen de regeltjes en afspraken van groot belang. Ook al werken die regeltjes en afspraken langzamer en kost het tijd en moeite om alles via het systeem te doen. Pacta sunt servanda, anders blijft de wereld de puinhoop die het nu is. M.a.w., Irak had via de VN aangepakt moeten worden.
Duch
Moderator
Duch

Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Duch schreef:
Als de volksvertegenwoordiging niet had gewild, had Bush nooit een oorlog kunnen beginnen. Hoe betaal je dan immers al die bommen?

Door de volksvertegenwoordiging voor te liegen en verdraaide feiten te presenteren.

Dat snap ik wel, maar dit stipt ook wel een beetje het punt aan dat ik wilde maken. Inmiddels is duidelijk dat de oorlog onder valse voorwendselen is gevoerd. De amerikanen zijn bang (en niet altijd even slim), maar als mijn regering dit zou doen zou ik furieus zijn. Als ik amerikaans parlementariër was zou ik het Bush zo moeilijk mogelijk maken, nadat hij klaarblijkelijk gelogen heeft. Daar komt bij dat het woord 'sorry' kennelijk niet voor komt in het woordenboek van Bush. De volksvertegenwoordiging vond het kennelijk niet heel erg.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds