de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 10 mrt 2005 0:32 Onderwerp: Symposium: Vaders wil, geen wet meer? 21-3-2005 |
|
|
De Universiteit Utrecht, heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de wijze waarop gelijkheid tussen de gehuwde vader en moeder bewerkstelligd kan worden bij het bepalen van de achternaam van hun kind. Uitgangspunt van het onderzoek was de uitspraak van het CEDAW (het comité dat namens de Verenigde Naties toezicht houdt op de naleving van het VN-Vrouwenverdrag), dat het Nederlandse naamrecht directe discriminatie van vrouwen oplevert.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het voormalige Clara Wichmann Instituut. Uit het onderzoek is gebleken dat het naamrecht verscheidene tekortkomingen heeft die het noodzakelijk maken om aan te dringen op een aanpassing van de Nederlandse naamrechtwetgeving. Onderzocht is op welke manier het naamrecht dient te worden aangepast ten einde gelijkheid tussen mannen en vrouwen te bewerkstelligen.
Tijdens het symposium zal het rapport worden overhandigd aan mevrouw mr. Lousewies van der Laan van D66.
Deze middag verloopt onder voorzitterschap van prof. mr. Cees Flinterman, hoogleraar Mensenrechten, Studie- en informatiecentrum Mensenrechten (SIM), Faculteit Rechtsgeleerdheid, Universiteit Utrecht, lid van het VN-Comité inzake de Uitbanning van Discriminatie van Vrouwen (CEDAW).
Programma
14.45 - 15.00
Vanaf 14.45 uur is men van harte welkom in de Raadzaal, Achter Sint Pieter 200 te Utrecht.
15.00 – 15.10
Welkomstwoord door mevrouw mr. drs. Rebecca van Musscher, Wetenschapswinkel Rechten.
Opening door de voorzitter, prof. mr. Cees Flinterman.
15.10 – 15.45
Het rechtsvergelijkend perspectief, prof. dr. G.R. de Groot, Hoogleraar Rechtsvergelijking / Internationaal Privaatrecht, Universiteit Maastricht.
De praktijk aan het woord, mr. E. Gubbels, Register Amsterdam.
15.45 – 16.00 Pauze
16.00-16.45
Uitkomsten van het onderzoek door mevrouw Margriet Braam.
Discussie
16.45 – 17.00
Overhandiging van het onderzoek aan mevrouw mr. Lousewies van der Laan.
Afsluiting
Lokatie: Raadzaal, Achter Sint Pieter 200 te Utrecht.
Deelname is gratis
Voor meer informatie:
www.law.uu.nl/wwr / wewir@law.uu.nl |
|
A.G. Ton
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: do 10 mrt 2005 10:15 Onderwerp: |
|
|
Mijn vrouw is juist met mij getrouwd zodat onze kinderen in de toekomst mijn naam dragen, wat zij belangrijk vondt.
En zij mocht van mij zelf kiezen of ze wel of niet mijn achternaam aan nam, hoewel ik persoonlijk vindt dat het toch wel bij het huwelijk hoort dat de vrouw de achternaam of een combinatie van haar achternaam en die van de partner aanneemt. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|