Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 25 jun 2025 21:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Jury-rechtsspraak
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 11 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jerry schreef:
zal niet alleen onze maatschappij bevredigen, maar er zal ook een preventieve werking uitgaan naar toekomstige ontvoerders!

Geloof je in die preventieve werking die daar dan vanuit zou moeten gaan? Hoe verklaar je dan dat er in landen waar de doodstraf bestaat ook gewoon vele moorden gepleegd worden, ook al is de dreiging van de doodstraf er?

En een drugsdealer boeit het niet of hij een paar jaar meer moet brommen, die gaat daarna vaak weer gewoon lekker verder met waar hij gebleven was.

En de meeste Nederlanders hebben geen idee van hoe onze rechtsstaat in elkaar zit en ik denk dat ze daar in het onderwijs wellicht beter voor zouden kunnen zorgen. Begrip krijg je alleen door meer inzicht en meer kennis.

Maar om weer even terug ontopic te komen. Ik vind een objectieve rechter toch wel beter voor de rechtszekerheid dan een subjectieve jury.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Jerry

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:
Geloof je in die preventieve werking die daar dan vanuit zou moeten gaan? Hoe verklaar je dan dat er in landen waar de doodstraf bestaat ook gewoon vele moorden gepleegd worden, ook al is de dreiging van de doodstraf er?

Dat argument wordt veel te vaak gebruikt en het is nu de hoogste tijd om deze voor eens en altijd te verwerpen. Die vergelijking gaat niet op! De maatschappelijke omstandigheden in een land als de VS zijn totaal anders dan die in NL. Hier heeft élk persoon een bestaanminimum en een reëele kans op succes in de maatschappij. In de VS is dat totaal niet het geval. De werking van straf is daar dus totaal anders dan hier.

Quote:
En een drugsdealer boeit het niet of hij een paar jaar meer moet brommen, die gaat daarna vaak weer gewoon lekker verder met waar hij gebleven was.

Ook dit is onjuist. Het plegen van een bewuste misdaad is altijd het afwegen van a) resultaat, b) de pakkans en c) de straf. Door rood rijden lijkt bij een boete van 10 euro en een lage pakkans weinig riskant, maar met een boete van 1000,- euro denkt eenieder er wel 3x overna voordat deze door rood rijdt!

Quote:
En de meeste Nederlanders hebben geen idee van hoe onze rechtsstaat in elkaar zit en ik denk dat ze daar in het onderwijs wellicht beter voor zouden kunnen zorgen. Begrip krijg je alleen door meer inzicht en meer kennis.

Ik ben het zeker met je eens dat in het onderwijs meer aandacht moet komen voor de kernwaarden en normen (en dus zo ook ons rechtssysteem), maar als ik mij niet vergis is het kabinet daar nu mee bezig.
Bekijk de homepage
Diana

Diana

Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jerry schreef:
Ook dit is onjuist. Het plegen van een bewuste misdaad is altijd het afwegen van a) resultaat, b) de pakkans en c) de straf. Door rood rijden lijkt bij een boete van 10 euro en een lage pakkans weinig riskant, maar met een boete van 1000,- euro denkt eenieder er wel 3x overna voordat deze door rood rijdt!

Als ik genoeg geld heb om meerdere van die boetes met gemak te kunnen betalen, wat zou me dan beletten om niet door rood te rijden??

Gevangenisstraf wordt echt niet door veel mensen als straf ervaren (en dan heb ik het over de mensen die daadwerkelijk in de gevangenis hebben gezeten). Erger nog, mensen komen er vaak slechter uit . . . tja, waar leer je meer dan in de gevangenis.

En om nog even op mijn vergelijking met de doodstraf terug te komen. De maatschappelijke omstandigheden in ieder land zijn anders dan in Nederland. Ik vind zwaardere straffen echt niet de oplossing. In Belgie kende men jaren terug de doodstraf ook nog. Zijn er door de afschaffing daarvan meer moorden gepleegd?
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over die jury-rechtspraak:
een deel van de taak van het rechtssysteem is het filteren van emotionele uitbarstingen. Van volk, politiek, juristen etc. Dat wil niet zeggen dat we niet naar de emotionele kant van het verhaal moeten kijken, maar dat de verdachte wordt behoed voor bevliegingen. Jury-rechtspraak is hier natuurlijk veel bevattelijker voor, zoals anderen al meldden: beinvloedbaarder dan een rechter.
De tegenargumenten maken allemaal een punt. Toch denk ik dat een voordeel van juryrechtspraak is dat er meer naar de 'menselijke' kant van het verhaal wordt gekeken, i.p.v. alles in juridische kadertjes onder te brengen. Echt niet alle juryleden zijn bevoordoordeelde malloten.
Juryrechtspraak is misschien niet de goede oplossing om de 'menselijke' dimensie beter te belichten, vanwege de grote nadelen die eraan kleven die hiervoor besproken zijn. Maar persoonlijk vind ik de tegenstanders te zwart-wit redeneren.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ja, dit is dan ook het pro-contra forum! Wink
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan wil ik toch nog graag even terugkomen op die hogere straffen. Er zijn talloze ( criminologische ) onderzoeken geweest waaruit blijkt dat hogere straffen niet werken.
Niet werken in de zin van dat het niet preventief werkt! De pakkans is veel belangrijker daarin. Om bv even op die boete terug te komen, stel dat je een verkeersboete hebt op een overtreding van 100 euro en de pakkans daarbij is heel groot, en je hebt een overtreding waarop 1000 euro staat en de pakkans is klein, dan zul je veel meer overtredingen zien bij de boete van 1000 euro. Het hogere bedrag speelt dus bijna geen rol, het gaat om de pakkans dit is al heel vaak bewezen.
Hetzelfde dus bij een misdrijf, iemand die iemand anders vermoord gaat echt niet van te voren even staan bedenken dat ie misschien wel 20 jaar cel krijgt hoor en dat ie het daarom maar niet gaat doen. Ik bedoel, het feit dat wij geen moorden plegen is toch niet omdat we denken van oh straks moet ik in de gevangenis, nee gewoon omdat je dat sowieso niet doet als weldenkend mens!
Het enige nut dat hogere straffen hebben is dus puur voor vergelding, er gaat geen enkele preventieve werking van uit. Nou ben ik zeker voor die vergelding hoor daar niet van maar ga niet roepen dat het voor de preventieve werking is.
Bovendien, we hebben nu al een ontzettend groot probleem met de overbezetting van gevangenissen, dat wordt dan natuurlijk alleen maar erger dus er zal dan eerst een oplossing daarvoor gevonden moeten worden ( zoals ze nu bv beginnen met 2 op 1 cel ).
Kafka

Leeftijd: 60

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 9:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste, kan een moderator deze discussie splitsen in één voor juryrechtspraak en één voor zwaarte van de straffen?
Deze administrative powers heb ik niet Confused
Nemine Contradicente

De straf is inderdaad niet bepalend voor de daad.
Het gaat om het er tegenoverstaande voordeel.
Iemand testte mij ooit hoe "hard" mijn idealen zijn als jurist, door deze vraag te stellen:
"Zou je voor 2.500 euro 1 kilogram cocaïne smokkelen naar Spanje?"
Waarop ik volmondig nee antwoordde, toen hij mij echter vroeg of ik het wel zou doen in het geval van 400 kilogram voor 1.000.000 Euro begon ik toch te twijfelen. (je hebt het wel over 2.2 miljoen oude guldens)
En zo moet je natuurlijk doorredeneren bij andere strafbare feiten, er bestaat gewoon een economische werking bij een schaarste.
In Frankrijk waar marihuana volledig verboden is riskeren mensen graag de kans om met 100 gram wiet gepakt te worden bij een internationale reis van Nederland naar Frankrijk.
Geen enkele Nederlander zal daar aan denken, puur en alleen omdat voor "ons" Nederlanders het voordeel (het kunnen roken in Frankrijk) niet opweegt tegen het nadeel (de lange vrijheidsstraf).

Waarom denk je dat er zoveel drugs gesmokkeld word naar Thailand? (zie andere discussie over o.a. Machiel Kuijt)
Omdat harddrugs daar zó duur zijn dat drugshandelaren die hun rotzooi daar willen verkopen goud geld geven voor de smokkel van een "kleine" lading drugs.
En dan staat de calculerende (en speculerende) mens op en zegt "nou voor tien ruggen wil ik wel een kilootje in mn rugzak stoppen en die straf riskeren."
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja en dat riskeren ze inderdaad omdat de pakkans kleiner is dan het voor hun op te leveren voordeel ( geld). Waarmee dus weer bewezen is dat het gaat om de pakkans en niet om het feit dat ze misschien hun leven lang in een thaise gevangenis moeten zitten, of zelfs ter dood veroodeeld worden. want dat weerhoudt ze er dus niet van.....

We dwalen inderdaad wel een beetje af van het oorspronkelijke onderwerp!!! Embarassed
niels

niels

Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juryrechtspraak past in een systeem waar er geen vertrouwen is in de overheid. In de verenigde staten is juryrechtspraak ook niet de normale gang van zaken, het is een grondrecht waar je je bij zwaardere zaken op kan beroepen. In de ogen van de Amerikanen is de jury vele malen onpartijdiger dan een medewerker van de overheid. District Attorney's en rechters worden gekozen in de VS. Wat zou dat doen met de onpartijdigheid van een rechter???
Een common law systeem als dat van de VS vergelijken met een civil law systeem is hetzelfde als appels met peren vergelijken. In de VS is geen verttrouwen in de overheid en dient de burger daartegen beschermd te worden. Dit heeft een historische achtergrond, met name Engelse overheersing. In Nederland daarentegen heeft de overheid wel het vertrouwen van haar onderdanen, wij geloven in de aanpak van professionals en geven daarmee ons lot vrijwillig uit handen. Gevolg is dat er totaal verschillende uitgangspunten in de procesvoering zijn waarbij de jury wel of niet past.
Kafka

Leeftijd: 60

BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niels hoe kun je dan het Hof van Assisen in België, een civil law praktijk, verklaren?
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Dat het volk dmv een jury vertegewoordigd wordt in de rechtzaal vind ik onzin nu het in die zaken meestal gaat om een zaak tussen een persoon en de staat en "het volk" daar dus niks te zoeken heeft, ze zijn indirect aanwezig...in vorm van wetgeving die totstand is gekomen dankzij volksvertegewoordiging.

Beetje laat misschien, maar toch, want ik ben het niet met je eens Wink
Een groot punt van kritiek op het rechtssysteem, vanuit verschillende wetenschapsgebieden, is het feit dat het recht het conflict 'afpakt' van de burgers. Juist het volk heeft er heel veel te zoeken!
Als jij door iemand in elkaar bent gemept, dan heb je toch niet het gevoel dat de verdachte een conflict met de staat heeft!?
Daarnaast is het geen nieuws dat burgers zich totaal niet herkennen in de politiek. 'Volksvertegenwoordiging' is een mooi woord, maar volgens veel mensen gaat de politiek gewoon zijn eigen gang en wordt er helemaal niets vertegenwoordigd.
Nou is het natuurlijk niet zo dat juryrechtspraak deze problemen ineens wegneemt, maar dit was mijn overweging bij de stelling dat het volk op deze manier beter betrokken raakt bij de zaak. Er zijn voor- en tegenargumenten, maar het is geen 'onzin'!
niels

niels

BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2004 2:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Niels hoe kun je dan het Hof van Assisen in België, een civil law praktijk, verklaren?

Geen enkel land met haar strafproces zal precies passen in het plaatje van de twee uitersten; civil law en common law systemen. Het geeft wel een basis om van uit te gaan bij het bekijken van buitenlandse rechtssystemen.

Het hof van Assisen is dan inderdaad een mix van beiden. Overigens is Nederland zo'n beetje het enige land ter wereld wat geen juryrechtspraak heeft.
niels

niels

BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2004 2:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Ramonkey schreef:
Dat het volk dmv een jury vertegewoordigd wordt in de rechtzaal vind ik onzin nu het in die zaken meestal gaat om een zaak tussen een persoon en de staat en "het volk" daar dus niks te zoeken heeft, ze zijn indirect aanwezig...in vorm van wetgeving die totstand is gekomen dankzij volksvertegewoordiging.

Beetje laat misschien, maar toch, want ik ben het niet met je eens Wink
Een groot punt van kritiek op het rechtssysteem, vanuit verschillende wetenschapsgebieden, is het feit dat het recht het conflict 'afpakt' van de burgers. Juist het volk heeft er heel veel te zoeken!
Als jij door iemand in elkaar bent gemept, dan heb je toch niet het gevoel dat de verdachte een conflict met de staat heeft!?
Daarnaast is het geen nieuws dat burgers zich totaal niet herkennen in de politiek. 'Volksvertegenwoordiging' is een mooi woord, maar volgens veel mensen gaat de politiek gewoon zijn eigen gang en wordt er helemaal niets vertegenwoordigd.
Nou is het natuurlijk niet zo dat juryrechtspraak deze problemen ineens wegneemt, maar dit was mijn overweging bij de stelling dat het volk op deze manier beter betrokken raakt bij de zaak. Er zijn voor- en tegenargumenten, maar het is geen 'onzin'!

Een andere manier om het volk te betrekken bij de rechtspraak is door het slachtoffer als zodanig een rol binnen het proces te geven, bijvoorbeeld als gtuige in een aparte straftoemetingszitting!
Duch
Moderator
Duch

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

niels schreef:
Juryrechtspraak past in een systeem waar er geen vertrouwen is in de overheid. In de verenigde staten is juryrechtspraak ook niet de normale gang van zaken, het is een grondrecht waar je je bij zwaardere zaken op kan beroepen

Als ik me niet vergis zijn die 'zwaardere zaken' zaken die een waarde van meer dan 20 dollar vertegenwoordigen. Dat was bij de invoering heel veel. Nu niet meer.

niels schreef:
Een common law systeem als dat van de VS vergelijken met een civil law systeem is hetzelfde als appels met peren vergelijken. In de VS is geen verttrouwen in de overheid en dient de burger daartegen beschermd te worden. Dit heeft een historische achtergrond, met name Engelse overheersing. In Nederland daarentegen heeft de overheid wel het vertrouwen van haar onderdanen, wij geloven in de aanpak van professionals en geven daarmee ons lot vrijwillig uit handen. Gevolg is dat er totaal verschillende uitgangspunten in de procesvoering zijn waarbij de jury wel of niet past.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Het heeft volgens mij meer te maken met de rechtsfilosofische grondslag van de staat. De angelsaksische landen zijn ontworpen volgens het model van Hobbes en Locke, waarbij de burger zijn grondrechten behoudt als hij toetreedt tot de staat. Dit is de iets meer paranoide versie van de maatschappelijkcontract-theorieën. In de continentale versie van Rousseau leveren mensen eerst alles in alvorens burgers te worden. Ze treden dan toe tot de staat en krijgen hun grondrechten van de overheid. Volgens Rousseau staat de overheid gelijk aan het algemeen belang. De overheid doet wat het volk wil. Volgens Hobbes is de overheid een 'mortal god' die ingrijpt waar het nodig is om mensen uit elkaar te houden. Hobbes had een erg negatief mensbeeld. De overheid staat niet per se gelijk aan wat het volk wil, of aan het algemeen belang, maar meer aan de God die de mensen in leven wil houden.

Het zou best kunnen dat juryrechtspraak volgens Rousseau niet nodig is omdat de staat gelijk staat aan het volk, en de rechter onderdeel is van de staat. Die zou dan wel nodig zijn in de theorie a la Hobbes omdat de staat niet volledig te vertrouwen is. De laatste stukje heb ik echter een beetje gegokt.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 29 mei 2004 4:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Er zijn voor- en tegenargumenten, maar het is geen 'onzin'!

lol...lang niet gekeken in de draad, maar ik zei ook niet dat het onzin was...ik zei alleen dat ik het onzin vond.

over het gevoel wat ik zou moeten hebben als ik slachtoffer was...doet er niet toe wbt de berechting...rechter heeft geen emotionele betrokkenheid bij de zaak en kan objectief naar de feiten en omstandigheden kijken...bij een jury zal er altijd( in dit geval door de verdediging) geselecteerd worden op personen die hetzelfde hebben meegemaakt of die zich kunnen inleven in het standpunt van de dader. Dit komt de rechtspraak naar mijn mening niet ten goede omdat er dan van te voren al bijna vaststaat wat de uitkomst zal zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 11 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds