|
Auteur |
Bericht |
Martijn
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 27 dec 2004 11:57 Onderwerp: Opvragen uitspraak bij de rechtbank |
|
|
Ik kom momenteel iets tegen wat enigzins indruist tegen mijn gevoel voor het Nederlandse recht:
Enige tijd geleden is er een zaak geweest voor de politierechter tegen een persoon die verdacht werd van het plegen van bepaalde misdrijven tegen een kennis van mij. Deze persoon is veroordeeld tot enkele weken celstraf en is naar mijn weten niet in hoger beroep gegaan.
Ik zou graag (als buitenstaander / derde) de uitspraak van de politierechter opvragen omdat ik hier interesse in heb etc. Daarnaast zou deze kennis van mij ook graag de uitspraak op schrift zien. Nu heb ik een mailtje naar de voorlichter van de rechtbank in Den Haag (waar de zaak diende) gestuurt die mij, na mijn vraag hoe ik een afschrift van een uitspraak van de politierechter kon opvragen van een zaak die ik eventueel als toeschouwer ook heb bijgewoond, het volgende schreef:
Quote: |
Van de uitspraken van de politierechter wordt alleen aantekening gemaakt, er
worden geen complete vonnissen geschreven (tenzij een verdachte in hoger
beroep gaat). U hebt de uitspraken zelf al kunnen horen tijdens de zitting,
daar valt niets aan toe te voegen.
Overigens worden vonnissen die wel worden uitgeschreven (soms
politierechtervonnissen en alle vonnissen van de meervoudige kamer) niet aan
derden verstrekt. Alleen journalisten kunnen zeer recente uitspraken
(geanonimiseerd) ontvangen. Sommige uitspraken (meervoudige kamer) worden
door de rechtbank geanonimiseerd op www.rechtspraak.nl geplaatst en kunnen
daar door belangstellenden worden gelezen.
|
Mijn vraag is nu, is dit juist? Het lijkt mij dat van in ieder geval vonnissen van de meervoudige kamer afschriften opgevraagd moeten kunnen worden en dat het helemaal niet mag uitmaken in hoeverre ik journalist ben of Piet om de hoek? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 27 dec 2004 13:59 Onderwerp: |
|
|
hmmm... vreemd.
Openbaarheid enzo van de rechtspraak?
Klinkt alsof het snel-en-efficient het hier heeft gewonnen van de waarderationaliteit. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Martijn
|
Geplaatst: ma 27 dec 2004 15:04 Onderwerp: |
|
|
Wat ik zelf ook wel enigzins vreemd vind is dat van zaken die voor de politierechter komen er dus geen "uitspraak" zou zijn op papier, alleen aantekeningen?
Ik zal het geheel binnenkort eens testen door een verzoek te richten aan de rechtbank in 's Gravenhage kijken of de voorlichter en behanderlaar van dergelijke verzoeken er anders over denken ... |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 27 dec 2004 17:23 Onderwerp: |
|
|
Dat de politierechter zijn uitspraken niet op schrift zet dat was mij al bekend. Het is ook wel logisch want er is natuurlijk geen beraadslaging ofzo van twee weken maar de uitspraak wordt bijna altijd meteen aan het eind van de zitting gedaan. Dat is natuurlijk ook veel efficienter en zo kunnen er veel meer zaken behandeld worden dan dat alles ook nog op schrift gesteld moet worden. Verder is het zeker niet in strijd met de openbaarheid aangezien je natuurlijk gewoon de zitting kunt bijwonen. Het op schrift zetten is meer iets van de rechtszekerheid en het creeren van jurisprudentie. Uiteraard mag de politierechter maar tot geloof ik max. 12 maanden gev.straf geven dus het lijkt mij niet zo'n probleem dat er niks op schrift wordt gezet. Het zou uiteraard idealer zijn maar dan zou de doorlooptijd weer langer worden en dat is ook helemaal niet de bedoeling. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: ma 27 dec 2004 18:04 Onderwerp: |
|
|
Dat is allemaal heel logisch, maar je moet uiteindelijk toch een soort uitwerking van dat alles maken? Dat ze geen volledig arrest in 12-voud schrijven kan ik me voorstellen, maar alleen wat notities van de griffier en het geheugen van de aanwezigen vind ik nogal slappe archivering.
Wat als er onduidelijkheid ontstaat over het precieze vonnis? Dat moet dan toch ergens netjes terug te vinden zijn! _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
meloen
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 27 dec 2004 19:48 Onderwerp: |
|
|
De "aantekening" is een officieel stuk, waarop alle belangrijke kengegevens worden vastgelegd en dat fungeert als schriftelijk vonnis. Niks onduidelijkheid dus. En dat derden geen inzage krijgen lijkt me niet meer dan redelijk. Privacy! De openbaarheid wordt gewaarborgd doordat iedereen naar de zitting kan komen kijken en luisteren. Als je zelf geen belang hebt (lees: geen verdachte of benadeelde bent) kan de verlangde inzage slechts dienen om de nieuwsgierigheid te bevredigen. Tenslotte leveren politierechtervonnissen vrijwel nimmer jurisprudentie van belang op (wel uiteraard de arresten in beroep daarop gewezen) _________________ Studeren is als reizen. Het gaat niet om het doel, maar om de weg er naar toe. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 28 dec 2004 0:52 Onderwerp: |
|
|
yep... |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: di 28 dec 2004 15:21 Onderwerp: |
|
|
Ja dat klinkt inderdaad errug plausibel.
Bij 'aantekening' denk ik aan mijn eigen voldjes van collegeuitwerkingen, maar als het proces daarin helder is opgetekend is het allemaal gewoon netjes schriftelijk vastgelegd.
Dus ik denk, Martijn, als het van groot belang is voor jou en je kennis dat je het nog eens terug kan lezen, dat die kennis (het slachtoffer toch?) er zelf naar moet vragen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Martijn
|
Geplaatst: di 28 dec 2004 16:08 Onderwerp: |
|
|
Dat is geheel duidelijk, wel vind ik het nog steeds enigzins vreemd her en der maar dat slijt wel  |
|
|
|
 |
oma
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 jan 2005 23:24 Onderwerp: |
|
|
Meloen slaat de spijker op zijn kop. Privacy van de verdachte wordt zo gewaarborgd en als die kennis van Martijn zich als benadeelde partij in de zaak heeft gevoegd, krijgt hij een brief over de uitspraak. Een kopie van het vonnis (lees aantekening mondeling vonnis op a4 papier, netjes uitgetiept) wordt geloof ikalleenaan de verdacht of diens raadsman/vrouw verstrekt. |
|
|
|
 |
AlexZ
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 feb 2005 22:53 Onderwerp: Opvragen datum zitting |
|
|
Weet iemand toevallig ook hoe je een zittingsdatum van een zaak waar je verder geen partij van uitmaakt kan opvragen bij het OM? Moet je je dan gewoon tot het parket wenden waar de zaak behandeld zal worden? _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 01 feb 2005 23:12 Onderwerp: |
|
|
Kan je daarvoor niet gewoon naar de rechtbank bellen om te vragen voor wanneer de desbetreffende zaak gepland staat? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Arno
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 02 feb 2005 0:11 Onderwerp: |
|
|
Ja  |
|
|
|
 |
AlexZ
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 feb 2005 1:07 Onderwerp: Opvragen |
|
|
Duch schreef: | Kan je daarvoor niet gewoon naar de rechtbank bellen om te vragen voor wanneer de desbetreffende zaak gepland staat? |
De voorgaande keer vroeg men naar allerlei proces verbaal nummers. _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
|