|
Auteur |
Bericht |
Gast Gast
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 2:12 Onderwerp: Wet op handelspraktijken? |
|
|
Als je een pc binnendoet voor een herstelling, kan de hersteller dan zomaar zeggen 'de videokaart is stuk, is vervang die en reken de kostprijs + de werkuren aan' zonder dat 'ie het heeft gevraagd aan de eigenaar?
Ik heb wel eens gehoord dat dat van de prijs afhangt; anderen zeggen dat een hersteller dat in zijn algemene voorwaarden kan zetten? |
|
|
|
|
Wekkel
Berichten: 109
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 9:08 Onderwerp: |
|
|
Wat is precies de casus? Je verhaal is nogal vaag. |
|
|
|
|
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 9:24 Onderwerp: |
|
|
Ja inderdaad. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
|
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvT
Berichten: 350
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 10:14 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is de vraag het volgende: Als een computerhersteller/reparateur een probleem ontdekt, zoals een kapotte videokaart, mag deze dan meteen de videokaart vervangen en een rekening opmaken met daarop de kostprijs van de videokaart en werkuren, of moet de reparateur dan eerst aan de klant vragen of hij de videokaart dan wel wil laten vervangen. |
|
|
|
|
Gast Gast
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 10:34 Onderwerp: |
|
|
Dat bedoelde ik ja. Casus is nogal straight to the point imo. |
|
|
|
|
Wekkel
Berichten: 109
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 10:41 Onderwerp: |
|
|
Wie of wat is de klant? Consument of bedrijf? Wat is de achtergrond dat de pc bij een reparateur staat. Opdracht of gewoon nakoming vragen -> Is de reparateur ook destijds de verkoper geweest? Wanneer is de pc gekocht?
We hebben hier geen glazen bol |
|
|
|
|
Gast Gast
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 12:29 Onderwerp: |
|
|
Even hernemen:
Ik koop een computer voor thuisgebruik bij "Pc winkel Joop Feenstra" in de Langebenenstraat 49 te 7986 Heist-op-den-berg. Het gaat hier om een splinternieuwe Dell Dimension XPS 4700 met softwarepakket. De pc is volledig geïnstalleerd en gebruiksklaar. Geruime tijd later (er is geen sprake meer van garantie) start de pc echter niet meer op. Ik doe de pc binnen bij de winkel waar ik hem gekocht heb. Er wordt geen afspraak gemaakt over de herstelling; ik vraag enkel of meneer Feenstra zo vriendelijk zou willen zijn om het probleem te onderzoeken. Dit doet hij ook, en hij vindt warempel de oorzaak: de videokaart (een GeForce 6800 Ultra, winkelwaarde €500). Joop vervangt aldus de videokaart, alhoewel ik hem daar niet om gevraagd heb en zeker geen toestemming voor heb gegeven (noch mondeling, noch schriftelijk). Resultaat: ik krijg een telefoontje: de pc is gemaakt, u mag hem komen afhalen. In de winkel aangekomen krijg ik een rekening van €600 euro onder de neus geduwd(€400 voor de videokaart en €200 voor de werkuren). Het moet niet gezegd dat ik steil achterover val en, weer bijgekomen, weiger dit te betalen. Ik ben vooraf niet op de hoogte gesteld van speciale/afwijkende voorwaarden van herstelling. Bij de verkoop werd ook geen gewag gemaakt van het feit dat eventueel herstel zou gebeuren naar goeddunken van de reparateur.
Heb ik nu een juridische grond om de betaling te weigeren? De hersteller had toch eerst een bestek moeten opmaken? (zeker als de rekening €600 bedraagt)
Ik heb de wet op de handelspraktijken al eens doorgenomen, maar ik vind geen sluitende verklaring. |
|
|
|
|
Stefan Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 4
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 13:42 Onderwerp: |
|
|
In Nederland kennen we geen Wet op de Handelspraktijken, in Belgie wel. Ook ligt de winkel van de verkoper in Belgie. Als dan ook de consument in Belgie woont heeft deze casus geen aanknopingspunten bij Nederlands recht.
Mogelijk is het onze gast niet opgevallen dat hij op een nederlands rechtenforum is beland, en is het de andere beantwoorders nog niet opgevallen dat deze casus naar belgisch recht beantwoord zal dienen te worden.
Misschien dat een van de anderen een poging durft te wagen om uit te zoeken hoe dit over de grens geldt.
Naar nederlands recht kom je terecht in het verbintenissenrecht. Onze gast geeft aan de computer enkel naar de winkel te hebben gebracht om het probleem te laten onderzoeken. Mocht de verkoper hieruit afleiden dat hij tevens opdracht kreeg om het probleem als dit was gevonden ook te herstellen? Het zal van de concrete omstandigheden afhangen, maar ik kan mij voorstellen dat een rechter dat dit wel aan zal kunnen nemen. Het is immers gebruikelijk dat computers worden teruggebracht voor reparatie en niet enkel om te laten constateren waarom de computer niet werkt. Tevens is het niet ongebruikelijk dat een dergelijke opdracht tot herstel mondeling plaatsvindt.
De kosten voor werkuren is onze gast in ieder geval kwijt. Deze zullen grotendeels bestaan uit het onderzoeken van het probleem, waarvoor wel opdracht is gegeven.
Door de verkoper is de aanwezige videokaart vervangen door een videokaart van hetzelfde merk en type. Van reparatie "naar goeddunken van de reparateur" is geen sprake. Als de videokaart vervangen was door een andere, duurdere, videokaart dan had dit anders gelegen.
Heeft de reparateur de computer ook weer meegegeven? Is dit niet het geval dan kan hij de computer op basis van retentierecht onder zich houden tot de factuur is betaald. Is de computer met de nieuwe videokaart wel meegegeven, dan kun je niet weigeren de rekening te betalen zonder in ieder geval de videokaart te retourneren. |
|
|
|
|
Okidoki
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUN
Berichten: 1645
|
Geplaatst: wo 22 dec 2004 15:09 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me in beginsel inderdaad een geval van Belgisch recht. Waarom is de Dell niet via Dell zelf aangekocht? Dell handelt niet meer met tussenpersonen maar verkoopt direct aan de (consument)koper. Dit heeft zo zijn voordelen, daar Dell een naam heeft hoog te houden en vaak wat meer service geeft. Gaat het hier wel om een nieuwe pc?
Het gaat hier volgens mij niet om een zgn. doorgeefluik-constructie, aangezien Dell niet meer met tussenpersonen werkt. Echter Dell direct aanspreken voor eventuele gebreken is in casus, hoogstwaarschijnlijk ook naar Belgisch recht, niet meer mogelijk.
Wellicht is een beroep op de Europese richtlijn voor consumentenbescherming (EG-99/44) mogelijk. Dit ligt natuurlijk inderdaad aan de omstandigheden van het geval. In Nederland is deze richtlijn reeds geïmplementeerd. Ik weet niet hoe dit in België zit maar dat maakt niet uit. Een beroep op de Europese richtlijn volstaat ook. |
|
|
|
|
Gast Gast
|
Geplaatst: do 23 dec 2004 0:32 Onderwerp: |
|
|
De namen, merken, types, specificaties, adressen en prijzen zijn fictief, maar wel representatief.
Ik dacht dat jullie een gelijkaardig wetgeving hanteerden? (in dit geval)
Toch bedankt. |
|
|
|
|
|