|
|
| Auteur |
Bericht |
Hakkelaar
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 01 feb 2026 20:09 Onderwerp: Jaarlijkse optelling rente bij hoofdsom en uitzondering |
|
|
Geachte lezers,
Ik heb een vraag over de wettelijke rente uit 6:119 BW.
(voor de volledigheid: niet te verwarren met de wettelijke handelsrente uit 6:119a BW)
Hier de wettekst
| Quote: |
1. De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.
2. Telkens na afloop van een jaar wordt het bedrag waarover de wettelijke rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente.
3. Een bedongen rente die hoger is dan die welke krachtens de vorige leden verschuldigd zou zijn, loopt in plaats daarvan door nadat de schuldenaar in verzuim is gekomen. |
Het is mij niet helemaal duidelijk wat lid 3 bepaalt.
Ik ga ervan uit dat 'een bedongen rente die hoger is' uiteraard in de plaats komt van de wettelijke rente(voet).
Er wordt echter ook (impliciet) een verwijzing gemaakt naar lid 2. Volgens mij leidt lid 3 er ook toe dat in geval van een hogere bedongen rente, er niet na elk jaar de (over dat jaar) opgebouwde rente bij de hoofdsom wordt opgeteld. Dit is volgens mij de bedoeling van het woordje 'door'. Dat is natuurlijk weer nadelig voor de schuldeiser, omdat het rente-op-rente effect nooit optreedt. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22921
|
Geplaatst: ma 16 feb 2026 19:41 Onderwerp: Re: Jaarlijkse optelling rente bij hoofdsom en uitzondering |
|
|
| Hakkelaar schreef: | | Er wordt echter ook (impliciet) een verwijzing gemaakt naar lid 2. Volgens mij leidt lid 3 er ook toe dat in geval van een hogere bedongen rente, er niet na elk jaar de (over dat jaar) opgebouwde rente bij de hoofdsom wordt opgeteld. Dit is volgens mij de bedoeling van het woordje 'door'. Dat is natuurlijk weer nadelig voor de schuldeiser, omdat het rente-op-rente effect nooit optreedt. |
Het lijkt erop dat je het totaalbedrag van de verschuldigde contractuele vs (samengestelde) wettelijke rente moet vergelijken. Je hebt dan recht op het hoogste van de twee bedragen.
| Quote: | Wettelijke versus contractuele rente (lid 3)
Art. 6:119 lid 3 B.W. bevat een regeling voor de situatie dat er contractuele rente verschuldigd is: vanaf het moment van verzuim dient de schuldenaar als schadevergoeding de wettelijke rente te voldoen, wanneer de contractuele (de wet spreekt van “bedongenâ€) rente lager is dan de wettelijke rente. Daarmee is dan – als contractueel geen rente op rente is bedongen – meteen ook sprake van rente op rente (samengestelde rente). Voor de bepaling welke rente hoger is, telt bij de wettelijke rente de rente op rente mee in de vergelijking.
Is de contractuele rentevergoeding hoger dan de wettelijke rente, dan blijft de contractuele rente bepalend. Over de rentetermijnen die zijn vervallen voor het moment van verzuim kan ook weer de wettelijke rente worden gevorderd. |
https://lawyrup.nl/burgerlijk_wetboek/burgerlijk-wetboek-inleiding/algemeen-deel-verbintenissenrecht/verbintenissen-algemeen/verbintenissen-tot-betaling-van-een-geldsom/ _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Hakkelaar
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 19 feb 2026 3:31 Onderwerp: |
|
|
Ah, veel dank voor de reactie / het antwoord.
Als ik mijn bericht teruglees, zie ik dat er ik er héél dicht in de buurt was. Maar goed, vlak naast de roos is ook gewoon mis.
Ik miskende dat het woord 'rente' breder is dan het woord 'rentepercentage' en 'rentevoet'.
Het woord 'rente' moet gelezen worden als het totaal te berekenen rentebedrag. Om dat rentebedrag te berekenen wordt (uiteraard) gebruikt gemaakt van een rentepercentage/rentevoet + eventueel een rente-op-rente effect indien dat is overeengekomen.
Daarnaast wordt het rentebedrag berekend volgens de wettelijke methode. Dat is het rentepercentage als bedoeld in 6:120 BW. Na een jaar wordt het ontstane rentebedrag opgeteld bij de hoofdsom o.g.v. art. 6:119 lid 2 BW.
De berekende rentebedragen uit de voorgaande twee alineas worden met elkaar vergeleken. Als het rentebedrag van de overeengekomen methode hoger is, geldt die. Anders geldt het rentebedrag volgens de wettelijke methode. |
|
|
|
|
 |
|
|