Content Syndication
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
HUseyin Yerlikaya
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: zo 12 jan 2025 13:24 Onderwerp: Erfbelasting en belastingaanslagen |
|
|
Goedemiddag ,
Ik hoop dat ik dit op de juiste index plaats?
We hebben enkele vragen die voor ons onduidelijk zijn , we hopen dat we hier wat wijzer kunnen worden .
Vraag 1) : Als een persoon een erfenis vanuit het buitenland erft , en deze wordt ook naar een buitenlandse rekening (waar al belasting over dit bedrag wordt betaald) overgemaakt (al gaande voordat deze persoon naar Nederland kwam ,erfenis wordt in delen uitbetaald) . Hoe zit het met belastingen die hier over betaald moeten worden in Nederland ?
Vraag 2): Kan/mag de belastingsdienst (overheid) , belasting heffen over een periode, dat een persoon nog niet in Nederland woonde?
VB. een persoon is in 2013 naar nederland gekomen en een belastingsaanslag gehad over het jaar 2007?
Met vriendelijke groet ,
Huseyin Yerlikaya |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22908
|
Geplaatst: do 23 jan 2025 1:36 Onderwerp: Re: Erfbelasting en belastingaanslagen |
|
|
HUseyin Yerlikaya schreef: | Vraag 1) : Als een persoon een erfenis vanuit het buitenland erft , en deze wordt ook naar een buitenlandse rekening (waar al belasting over dit bedrag wordt betaald) overgemaakt (al gaande voordat deze persoon naar Nederland kwam ,erfenis wordt in delen uitbetaald) . Hoe zit het met belastingen die hier over betaald moeten worden in Nederland ? |
Het maakt niet uit of de erfenis wordt overgemaakt naar een Nederlandse of buitenlandse rekening van de erfgenaam.
Als de persoon in het buitenland van wie je erft
- geen Nederlander is, of
- wel Nederlander is maar op het moment van overleden al 10 jaar in het buitenland woonde,
dan betaal je in Nederland geen erfbelasting.
Als die persoon wel Nederlander is (was) en minder dan 10 jaar in het buitenland woonde, dan kan de belasting die je in het buitenland hebt betaald meestal worden afgetrokken van de belasting die je in Nederland moet betalen (of andersom).
Zie hier:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/ik-heb-een-erfenis-uit-het-buitenland-waar-betaal-ik-erfbelasting
Quote: | Vraag 2): Kan/mag de belastingsdienst (overheid) , belasting heffen over een periode, dat een persoon nog niet in Nederland woonde?
VB. een persoon is in 2013 naar nederland gekomen en een belastingsaanslag gehad over het jaar 2007? |
Dat lijkt me niet, zelfs niet als die persoon al in 2007 Nederlander was. Tenzij het bijv. gaat om een erfenis of schenking ontvangen van iemand die in 2007 in Nederland woonden.
Als er toch een belastingaanslag is ontvangen, om wat voor belasting gaat het? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|