Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gevolgen tenna...
stel je knalt ...
Wat kan ik doe...
Rechten RU Nij...
Stage in Duits...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 14 sep 2024 23:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vordering op overleden partner (lees wettelijke erfgenamen)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fio



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 28 aug 2024 12:29    Onderwerp: vordering op overleden partner (lees wettelijke erfgenamen) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderwerp: Geldt vordering op overleden partner (lees wettelijke erfgenamen) ook als het verblijvingsbeding van toepassing is?


Goedendag lezers,


Dit bericht heb ik vorige week geplaatst in de categorie burgerlijk recht, maar wellicht behoort dit thuis in de categorie civiel recht.

Mijn partner is onlangs overleden. Door deze gebeurtenis is mijn situatie veranderd en daarover heb ik een vraag.

Mijn partner en ik hebben destijds een samenlevingsovereenkomst laten opstellen, waarbij bepaald is dat de woning in gemeenschappelijke eigendom was (ieder voor de helft).

Door mij is ongeveer zeven jaar geleden een aantal (extra) aflossingen op de hypothecaire lening verricht. Door mijn partner is dat destijds niet gedaan (ook niet in de jaren daarna).

Gelet op artikel 5 (zie hieronder) verkrijg ik daardoor een vordering op de ander. Doordat mijn partner onlangs overleden is, zou ik daardoor een vordering op de wettelijke erfgenamen verkrijgen.

Artikel 5
1. Als partijen een door hen tezamen te bewonen woning gemeenschappelijk in eigendom hebben, ontstaat als partijen voor de aanschaf van deze woning niet naar rato van de eigendomsverhouding uit eigen middelen bijdragen of hebben bijgedragen, voor degene die méér dan de ander bijdraagt, een vordering op de andere partij.
2. Alle kosten en lasten met betrekking tot de eigendom van de woning die gemeenschappelijk eigendom is van partijen, daaronder begrepen de aflossingen op de (hypothecaire) lening, voor zover deze betrekking heeft op de woning, en de premies voor het spaargedeelte van de levensverzekering, komen voor rekening van beiden, ieder voor het gedeelte waarvoor hij of zij eigenaar is, terwijl zij ook in deze verhouding delen in de gevolgen van een waardevermeerdering of vermindering van de woning.


Geldt vordering op overleden partner (lees wettelijke erfgenamen) ook als het verblijvingsbeding van toepassing is? Immers komt gelet op artikel 10 (zie hieronder) de gehele woning (zowel eigendom als schuld) nu aan mij toe.

Artikel 10
1. Wanneer de samenleving eindigt door overlijden, zonder dat de overledene afstammelingen achterlaat, zullen de gemeenschappelijke goederen zonder vergoeding van de waarde verblijven aan de langstlevende van hen. Deze is verplicht om het aandeel van de ander in de eventuele schulden die op die goederen betrekking hebben over te nemen en als eigen schuld te voldoen.
2. Voor het geval van verblijving na overlijden verlenen partijen elkaar over en weer volmacht ter uitvoering van de verplichting tot levering. Deze volmacht is onherroepelijk.


Graag verneem ik jullie reacties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds