|
Auteur |
Bericht |
marksabrijs
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 28
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 10:53 Onderwerp: Keuken gekocht, spijt |
|
|
Allereerst een korte introductie. Wij hebben een jaar geleden ons handtekening gezet onder het koopcontract van een nieuwbouwwoning. Deze werd zonder keuken geleverd. Wij hebben destijds besloten zaken te doen met een partij van DMG. Zij hanteren nl. de mogelijkheid een keuken te bestellen, maar tot 9 weken voor levering de keuken compleet kunt wijzigen.
Wij zijn nu op het punt van definitief maken aanbeland, maar er begint bij ons steeds meer onvrede te ontstaan. Ze maken keer op keer de domste fouten, én ik als leek moet ze wijzen op het reeds verstrekte & geïmplementeerde leidingsschema. Ze vergeten wat is besproken en verwerken wijzigingen niet in de orderbevestiging. Daarnaast is de werkelijkheid een aantal maal verdraaid. Kortom, wij hebben weinig vertrouwen meer in een goede afwikkeling van dit traject.
Nu is er contractueel bedongen dat ik de factuur van de keuken voor levering dien te voldoen. Tevens is er een annuleringsboete van 30% bedongen.
Ik heb eigenlijk een aantal vragen:
- Kan ik alsnog voor elkaar krijgen dat ik 20% na levering betaal?
- Kan ik op deze klachten onder het contract uit, zonder of met beperkte kleerscheuren. Ik vind 30% te veel.
Wanneer jullie dit nodig achten om de vragen te kunnen beantwoorden; kan ik de klachten verder beschrijven. |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 11:34 Onderwerp: |
|
|
Men mag een consument nooit verplichten tot meer dan 50% aanbetaling. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 11:36 Onderwerp: |
|
|
Men mag een consument nooit verplichten tot meer dan 50% aanbetaling. Wel mag bij levering het restant worden gevraagd.
Er onder uit komen, kan pas als u reden heeft voor een ingebrekestelling en men daar vervolgens niet aan voldoet.
Annuleren kan vaak wel tegen minder kosten dan 30%. Maar is er inmiddels niet al e.e.a. besteld? Dan wordt dat steeds lastiger. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
marksabrijs
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 28
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 11:59 Onderwerp: |
|
|
UwJurist.nl schreef: | Men mag een consument nooit verplichten tot meer dan 50% aanbetaling. Wel mag bij levering het restant worden gevraagd.
Er onder uit komen, kan pas als u reden heeft voor een ingebrekestelling en men daar vervolgens niet aan voldoet.
Annuleren kan vaak wel tegen minder kosten dan 30%. Maar is er inmiddels niet al e.e.a. besteld? Dan wordt dat steeds lastiger. |
Bedankt voor uw snelle reactie!
V.w.b. de betaling; hier de exacte tekst uit de order bevestiging (de koopovereenkomst heb ik momenteel helaas niet bij me):
De betaling
U heeft met uw adviseur afgesproken wanneer en hoe u de betaling van uw keuken gaat regelen. U kunt deze afspraak ook terugvinden op de Orderstatus website en op uw koopovereenkomst.
Tip: Bij de aankoop van een keuken gaat het in de regel om grote bedragen, het is daarom aan te bevelen om ook voor de betaling tijdig voorbereidingen te treffen.
Wij stellen alles in het werk om uw keuken volgens afspraak te leveren, daarvoor vragen wij van u een betaling volgens afspraak. In de praktijk betekent dit dat u het orderbedrag voldoet uiterlijk op het moment van levering.
Houdt u daarom rekening met het volgende:
- De administratieve tijd die nodig is om uw betalingsopdracht te verwerken, bijvoorbeeld van spaarrekening naar rekening courant, maar ook de tijd die wij nodig hebben om uw storting te verwerken.
- We ontvangen de betaling bij voorkeur per bank. Wilt u contant betalen, informeer dan bij uw bank wanneer u over de contanten kunt beschikken.
- Betaalt u via uw hypotheek of een bouwdepot, vraag dan vooraf welke documenten nodig zijn en hoe lang de aanvraag duurt. Betaalt de instelling aan ons of aan u?
- Onze ervaring is dat betalingen vanuit een bouwdepot in de regel twee weken voorbereidingstijd van uw hypotheekverstrekker vergen.
Ik ben nog even ingelogd op de website van de leverancier, en daar staat letterlijk het volgende: "Betaling Per overschrijving voor levering"; Dit mag dus niet?
We hebben al gedreigd met een ingebrekestelling, waarna ze toch hun afspraken nakwamen. Ze zijn niet meer in gebreke, helaas. Wel heeft het vertrouwen natuurlijk een deuk opgelopen. Nu krijgen wij dus een orderbevestiging waar een aantal wijzigingen niet zijn doorgevoerd. Of is dit al een ingebrekestelling waardig??
Wanneer je op klachtensites de betreffende organisatie opzoekt, kom je een aantal klachten tegen die na oplevering zijn blijven door etteren. Dit willen wij uiteraard voorkomen. Het liefst ontbind ik het contract. Er is nog niets besteld. |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 12:24 Onderwerp: |
|
|
Ik kan zo niet beoordelen of u door de combinatie van eerdere ingebrekestelling en de nieuwe problemen al met recht kunt ontbinden of dat nog een (hardere) ingebrekestelling nodig is.
Dan moet echt het hele dossier bestudeerd worden.
Zie ook mijn persoonlijke bericht aan u. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
marksabrijs
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 28
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 19:54 Onderwerp: |
|
|
UwJurist.nl schreef: | Ik kan zo niet beoordelen of u door de combinatie van eerdere ingebrekestelling en de nieuwe problemen al met recht kunt ontbinden of dat nog een (hardere) ingebrekestelling nodig is.
Dan moet echt het hele dossier bestudeerd worden.
Zie ook mijn persoonlijke bericht aan u. |
Dank u voor uw antwoorden. Hier nog even een verdere uitleg v.w.b. onze klachten:
Tijdens ons eerste verkoop gesprek, was volgens de verkoper alles mogelijk, wanneer wij pimpelpaarse kastjes wilde kon het allemaal. Ze maken de kastjes immers zelf. Daarnaast zei de verkoper dat zij alles konden leveren wat je in de winkels vindt. Zo ook elektrische apparaten.
Wij hebben, na de ingecalculeerde korting te hebben bedongen, uiteindelijk getekend. Anderhalve maand geleden hebben wij dus een afspraak gepland om het e.e.a. definitief te maken. In dit gesprek werd duidelijk dat wanneer wij kleur x op kastje y wilde hebben, dit ineens 1000 euro extra zou kosten 'omdat zij de verf 10 jaar moesten opslaan i.v.m. garantie'. Wij hebben toen besloten voor een andere kast te gaan waarin die kleur standaard werd geleverd. Wij waren toen nog mild, vonden het alternatief ook mooi, en waren derhalve bereid water bij de wijn te doen.
Wij zijn verliefd geworden op een fornuis en koelkast die wij op internet tegen zijn gekomen. Deze konden wij in eerste instantie gewoon bestellen, maar werden tot onze verbazing later in de week gebeld dat dit toch niet mogelijk bleek. Alles wat wij op internet en elders zagen was immers te verkrijgen. Na een hoop, door hun aangeboden, alternatieven, hebben wij gedreigd met een ingebrekestelling als zij hun belofte niet konden nakomen, óf ons van een boretti fornuis konden voorzien, dit uiteraard zonder financiële compensatie onzerzijds. Twee dagen later kregen wij bericht dat het boretti fornuis akkoord was.
Nu dat ik de orderbevestiging er nog eens op na sla, valt mij op dat ons 6cm dik(asociaal, i know) composiete werkblad is vervangen door één van 2cm dik met een opstaand randje dat 6cm dik is. DIT IS TOCH NIET NORMAAL???? Zou dit te maken hebben met het 'voordelige' fornuis ter compensatie? Wij zijn in de winkel namelijk nooit gewezen op het feit dat 6cm dik eigenlijk hol was met een hoog randje..
Help.. wat moeten wij doen. |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 20:29 Onderwerp: |
|
|
Ik moet u teleurstellen. Zonder de exacte - complete - teksten te zien, kan ik dit niet beoordelen. Dus vanaf offerte en algemene voorwaarden t/m alle correspondentie.
Ik wil de mensen niet de kosten geven die aangeven dat iets 'zo' zit en dat bij lezing van de stukken het toch 'zus' zit. En niet omdat mensen kwaadwillend zijn, maar omdat ze bijv. iets anders interpreteren, niet alles (goed) lezen enz. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
marksabrijs
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 28
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 20:36 Onderwerp: |
|
|
UwJurist.nl schreef: | Ik moet u teleurstellen. Zonder de exacte - complete - teksten te zien, kan ik dit niet beoordelen. Dus vanaf offerte en algemene voorwaarden t/m alle correspondentie.
Ik wil de mensen niet de kosten geven die aangeven dat iets 'zo' zit en dat bij lezing van de stukken het toch 'zus' zit. En niet omdat mensen kwaadwillend zijn, maar omdat ze bijv. iets anders interpreteren, niet alles (goed) lezen enz. |
Dat begrijp ik inderdaad. Kan ik het dossier bij hun opvragen? wij beschikken alleen over de oorspronkelijke koopovereenkomst. Er zijn hierop een aantal maal wijzigingen gemaakt, waar wij geen kopietjes van hebben gekregen.
Maar dat van het blad vind ik echt schandalig. |
|
|
|
 |
marksabrijs
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 28
|
Geplaatst: ma 14 mrt 2016 22:18 Onderwerp: |
|
|
UwJurist.nl schreef: | Ik moet u teleurstellen. Zonder de exacte - complete - teksten te zien, kan ik dit niet beoordelen. Dus vanaf offerte en algemene voorwaarden t/m alle correspondentie.
Ik wil de mensen niet de kosten geven die aangeven dat iets 'zo' zit en dat bij lezing van de stukken het toch 'zus' zit. En niet omdat mensen kwaadwillend zijn, maar omdat ze bijv. iets anders interpreteren, niet alles (goed) lezen enz. |
Ik heb gereageerd op uw persoonlijk bericht. Ik ga het dossier even compleet maken en op chronologische volgorde aan u doen toekomen. |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: di 15 mrt 2016 8:50 Onderwerp: |
|
|
U kunt kopieën opvragen. Hopelijk verstrekken ze die ook. Overigens vreemd dat ze dit niet verstrekten, maar ook niet heel handig om er niet om te vragen of er desnoods een foto van maken. Een tip voor de toekomst dus. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
|