|
Auteur |
Bericht |
miss marple
Leeftijd: 95 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 dec 2015 18:18 Onderwerp: opnieuw afboeken automatische incasso en kosten |
|
|
Ik zit met een vraag en hoop dat iemand daar antwoord op heeft aangezien het veel voorkomt.
Mag een bedrijf als het via een automatische incasso een maandelijkse rekening bij zijn klant int en dit lukt niet, extra kosten berekenen voor het nog een keer proberen? Dit wordt regelmatig gedaan en die kosten variëren van 10 tot 25 euro. Voor de duidelijkheid, er wordt geen betalingsherinnering gestuurd, maar gewoon opnieuw een incasso-poging gedaan en dan worden meteen extra kosten bij het bedrag gerekend.
De bedrijven vinden dit geen incassokosten, die geregeld worden in de wet, maar kosten voor het nogmaals afhalen van geld van de rekening. Iets anders dus...
Hoe beoordelen jullie dit? Het lijken mij gewoon incassokosten en die mogen pas worden berekend na een betalingsherinnering.
De mate waarin dit voorkomt brengt me echter aan het twijfelen. Legio bedrijven maken zich hieraan 'schuldig'. |
|
|
|
 |
Panadero
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 dec 2015 21:56 Onderwerp: |
|
|
Is er ook een rede waarom de automatische incasso in eerste instantie niet lukt.
Als dit komt door een te laag saldo, dan lijkt mij toch dat dit uw verantwoording is.
Heeft u ook bezwaar gemaakt bij het bedrijf?
U kunt eventueel beginnen om de machtiging in te trekken. |
|
|
|
 |
miss marple
|
Geplaatst: vr 11 dec 2015 0:14 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw antwoord.
Het gaat niet om mij. Ik heb geen enkele achterstand in mijn betalingen. Het gaat om vele anderen (daarom vind ik dit ook belangrijk, het is niet een individueel probleem), die inderdaad niet genoeg saldo op hun rekening hebben op het moment dat de automatische incasso wordt uitgevoerd. Ik hoef daar verder geen waardeoordeel over, die mensen heb je nu eenmaal. Het gaat mij om de juridische kant van de zaak.
De incassowet geeft aan dat als iemand zijn rekening niet heeft betaald op het moment dat hij zou moeten betalen, dat er dan een aanmaning volgt met een waarschuwing om binnen 14 dagen te betalen anders zullen er incassokosten volgen. Bij een automatische incasso schijnt het ineens een andere zaak te zijn en hoeft die waarschuwing niet te komen en volgt meteen een kostenpost voor het niet de eerste keer kunnen incasseren.
Mijn motivatie ligt erin dat bedrijven zich moeten houden aan de wet net zoals consumenten dat moeten doen. Er zijn genoeg mensen die in het nauw zitten en ik zou ze willen helpen, maar alleen op de juiste juridische gronden. Als dit mag, dan houdt het op. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 dec 2015 4:36 Onderwerp: Re: opnieuw afboeken automatische incasso en kosten |
|
|
Nee, dit mag niet. Wat de bedrijven er ook van vinden, het gaat hier om kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte en valt daarmee gewoon onder art. 6:96 BW. Daarvoor is verzuim en een correcte veertiendaagse aanmaning een vereiste. Bovendien zegt art. 6:230k BW dat een bedrijf voor betalingskosten niet meer inrekening mag brengen dan haar bank in rekening brengt. En de kosten die banken inrekening brengen voor incasso's is centen werk. Zie ook de Leidraad betreffende Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten.
http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/files/crd_guidance_en.pdf
http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/files/crd_guidance_nl.pdf _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Laatst aangepast door Alfatrion op vr 11 dec 2015 14:38, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
miss marple
|
Geplaatst: vr 11 dec 2015 12:24 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord. Ik denk overigens wel dat het iets meer kost dan een paar centen als de incasso opnieuw moet worden uitgevoerd, want dan ga je buiten de normale handelingen om. Maar dat zal toch geen 10 tot 25 euro kosten. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 dec 2015 14:01 Onderwerp: |
|
|
Alle banken publiceren voor prijslijsten voor zakelijk betalingsverkeer. Zie hieronder die van de ING bank. Bij hen kost een incasso 9 cent en een acceptgiro 35 cent. Als het bedrijf bankiert bij de ING dan zijn dit de kosten die in rekening gebracht mogen worden. Dan kunnen we nog steggelen of dit voor alle betalingspogingen geldt, maar het geldelijk belang is daarbij niet zo groot.
https://www.ing.nl/media/ING_tarieven-zakelijk-betalingsverkeer-januari-2016_tcm162-94224.pdf _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
miss marple
|
Geplaatst: vr 11 dec 2015 15:33 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de link.
Het is me duidelijk dat die kosten nergens op slaan en bovendien niet in rekening mogen worden gebracht. |
|
|
|
 |
|